۴۰ سال باشگاه داری دولت کار غلطی بوده است/سرخابی‌ها اواخر مهر وارد بورس می شوند

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش گفت: دولت ۴۰ سال مشغول باشگاه داری است که کار بسیار غلطی است و در هیچ کجای دنیا وزارت ورزش نمی تواند در رقابتها سهیم باشد و به عنوان پدر همه رشته های ورزشی باید فعالیت کند.

به گزارش ایمنا، مهدی علی نژاد در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در راستای تشریح اقدامات حوزه ورزش قهرمانی امروز (شنبه) در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، آخرین فعالیت‌های صورت گرفته در این راستا طی هفت سال اخیر را تشریح کرد.

او با اشاره به اینکه در المپیک جوانان ۲۰۱۸ ایران رتبه هشتم را بدست آورد که بهترین نتیجه در دوره‌های قبلی است، گفت: رده سنی این دوره ۱۵ تا ۱۸ سال بود و این اتفاق بزرگ نوید بخش روزهای خوب برای آینده ورزش ایران است.

وی ادامه داد: در بازی‌های آسیایی جاکارتا در سال ۲۰۱۸ بیشترین تعداد مدال را بعد از انقلاب بدست آوردیم و اگر اندونزی‌ها در یک رشته خاص و ملی مدال‌های زیادی کسب نمی‌کرد ایران به رتبه پنجم می‌رسید که در نهایت رتبه ششم را کسب کردیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در بازی‌های آسیایی اینچئون نیز به مقام پنجم دست یافتیم و بعد از بازی‌های گوانگژو، در ورزش قهرمانی توانستیم ۲۰ تا ۲۱ مدال طلا را حفظ کنیم. در جام جهانی ۲۰۱۸ نیز بهترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران را در گروه مرگ بدست آوردیم و به چهار امتیاز دست یافتیم.

علی نژاد با اشاره به قهرمانی جوانان والیبالیست در رقابت‌های قهرمانی جهان با یک مربی ایرانی برای اولین بار، خاطرنشان کرد: مقام اول کشتی فرنگی قهرمانی جهان، قهرمانی بزرگسالان ووشوی جهان، مدال طلای سارا خادم الشریعه، اولین مدالی که در رشته شمشیربازی کسب کردیم و مدال‌های رشته ژیمناستیک از دیگر مدال‌ها مهم کشور بود.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد سهمیه‌های المپیک تا قبل از همه گیری کرونا، کسب شد و ۴۳ درصد باقی مانده، اظهار کرد: در این بین ایران ۵۱ سهمیه گرفت و اگر شرایط ادامه پیدا می‌کرد، پیش بینی این بود که رکورد دوره قبلی که ۶۳ سهمیه در ریو بود، شکسته شود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در رقابت‌های آسیایی توانسته ایم در تربیت مربی عملکرد مطلوبی داشته باشیم، بیان کرد: استفاده از توانایی‌های داخلی در بین مربیان مدنظر قرار گرفته است و در کشتی، تکواندو، کاراته، ووشو، کبدی مردان و … با مربیان ایرانی توانستیم به مدال طلا دست یابیم.

با حضور مربیان خارجی مخالف نیستیم

علی نژاد با تاکید بر اینکه با حضور مربیان خارجی مخالف نیستیم، عنوان کرد: حتماً در صورت نیاز به انتقال دانش، لازم است از مربیان خارجی استفاده کنیم و در عین حال فدراسیون‌ها باید به استفاده از مربیان داخلی توجه ویژه داشته باشد.

وی ادامه داد: دو دوره المپیاد استعدادهای برتر در سالهای ۹۷ و ۹۸ برگزار شد، اظهار کرد: این مسابقات با نگاه به مسابقات در آینده برگزار شد و این مسئله نشان می‌دهد که دولت به دنبال کار گلخانه‌ای نبوده است و حدود ۱۰ هزار نفر در این المپیادها شرکت کردند و استعدادهای زیادی در طول این مسابقات شناسایی شدند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه فرایند بودجه نویسی تغییر کرده است، تصریح کرد: بر اساس ارزیابی عملکرد فدراسیون‌ها هر فدراسیونی که موفق تر باشد بودجه بیشتری کسب می‌کند و بودجه سال ۹۹ بر اساس عملکرد ۹۸ فدراسیون‌های مدنظر قرار گرفت، بنابراین خروجی ملاک عمل قرار گرفته است و از فردا نیز تفاهم نامه با فدراسیون‌ها آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور این اقدام به پایان می‌رسد.

باشگاه‌داری ۴۰ ساله دولت کار غلطی بوده است

علی نژاد با اشاره به اینکه در یکسال گذشته خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در دستور کار قرار گرفت، گفت: دولت ۴۰ سال مشغول باشگاه داری است که کار بسیار غلطی است و در هیچ کجای دنیا وزارت ورزش نمی‌تواند در رقابتها سهیم باشد و به عنوان پدر همه رشته‌های ورزشی باید فعالیت کند، علاوه بر این طبق برنامه‌های توسعه تزریق بودجه به باشگاه‌ها ممنوع شده است و حدود ۶ تا ۷ سال است که هیچ پولی به این دو باشگاه پرداخت نشده است.

تا اواخر مهر فرایند ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه آغاز می‌شود

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم تا اواخر مهرماه فرایند ورود این دو باشگاه به بازار سرمایه آغاز شود و برای هریک از این دو باشگاه دو مجموعه ورزشی اختصاص داده شد و مرغوبکار و کمپ حجازی به نام باشگاه استقلال و ورزشگاه‌های درفشی فر و شهدای گمنام به نام باشگاه پرسپولیس خواهد بود. همچین درآمدهای دو باشگاه دچار شفافیت شده است و در حال طی کردن قدم‌های آخر برای حسابرسی و برگزاری مجامع آنها خواهیم بود و در نهایت برای وارد شدن به بازار سرمایه آماده خواهند شد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه این دو باشگاه به افراد حقیقی و حقوقی خاص واگذار نمی‌شوند، گفت: وارد شدن به بازار سرمایه باعث می‌شود که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به مردم واگذار شوند.

در حال رفع ایرادات اساسنامه‌ها در شورای نگهبان هستیم

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان از بازنگری در اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی خبر داد و اعلام کرد: در حال رفع ایرادات اساسنامه‌ها در شورای نگهبان هستیم و امیدواریم در همین دولت فعلی اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی ابلاغ شود.

علی نژاد با تاکید بر لزوم صرفه جویی علی رغم تحریم‌ها، گفت: در سال ۹۶ حدود ۲۰ هزار نفر به مسابقات خارجی اعزام شده اند که به تعداد ۱۵ هزار ورزشکار در سال ۹۷ و ۱۱ هزار ورزشکار در سال ۹۸ کاهش یافتند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۶ میلیون و ۶۷۳ هزار یورو از طریق بانک مرکزی ارز نیمایی به فدراسیون‌های مختلف در این زمینه پرداخت شد.

۸۹ معافیت از خدمت سربازی داشتیم

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه امور مربوطه به استخدام ۷۳ ورزشکار در طول یکسال گذشته پیگیری شد، گفت: برخی از این پیگیری‌ها نتیجه بخش بوده و برخی نیز در دست پیگیری است و ۸۹ مورد نیز معافیت از خدمت سربازی داشته ایم.

علی نژاد همچنین افزود: همچنین با هماهنگی معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و وزارت کار، حدود ۴ هزار پرونده متقاضیان وام جبران خسارات ناشی از کرونا ثبت شده که مربوط به باشگاه‌های خصوصی است و ۱۰۰ میلیارد تومان وام در این رابطه مدنظر قرار گرفته که ۲۳ میلیارد تومان تا ۲۶ مردادماه پرداخت شده است و پرداخت مابقی آن نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مربوط به در نظر گرفتن دوره سرپرستی در فدراسیون‌ها، بیان کرد: در اساسنامه و آیین نامه‌های فعلی صراحتی در مورد زمان برگزاری انتخابات وجود ندارد و جمع بندی وزارت بر این بود که به گونه‌ای عمل شود تا فردی که خود رییس بوده به عنوان رییس در انتخابات شرکت نکند و با انتصاب سرپرست انتخابات برگزار شود.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: همین روند در مورد انتخابات فدراسیون‌ها ادامه خواهد یافت و ثبت نام نامزدهای انتخابات فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری نیز از هفته جاری آغاز می‌شود و در صورتی که شرایط تهران از قرمز به زرد تغییر پیدا کند مجامع مدنظر قرار می‌گیرد.

از تصمیم سازمان لیگ دفاع می‌کنم

علی نژاد در مورد قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی، گفت: وزارت ورزش و جوانان در مورد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس چنین تصمیمی گرفت و سازمان لیگ نیز در مورد سایر تیم‌ها چنین تصمیمی را اتخاذ کرد که بنده از آن دفاع می‌کنم. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، شرایط تحریم و نیز عدم تعادل به وجود آمده تصمیم منطقی و به هنگام بود.

وی ادامه داد: این تصمیم موقتی است و مربوط به فصل آتی است و سازمان لیگ می‌تواند به عنوان متولی در مورد تمامی باشگاه‌های کشور چنین تصمیمی را اتخاد کند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در مورد نحوه خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، اعلام کرد: ابتدا ۱۰ درصد برای کشف قیمت سهام عرضه می‌شود و پس از آن مابقی سهام عرضه می‌شود و دولت برنامه دارد که ۱۰۰ درصد سهام این دو باشگاه را واگذار کند و قصد ندارد حتی یک سهم را در این راستا نگه دارد.

علی نژاد ادامه داد: اساسنامه، هیئت مدیره را مشخص خواهد کرد و همانند سایر شرکت‌ها، هیئت مدیره این دو باشگاه نیز تعیین می‌شود.

به گفته وی همچنین در راستای حمایت از بخش خصوصی لایحه نظام جامع باشگاه داری در حال آماده شدن است و به زودی به دولت ارائه می‌شود و حمایت‌های جدی از بخش خصوصی در این لایحه مدنظر قرار می‌گیرد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان در مورد فعالیت‌های رشته‌های ورزشی، با توجه به شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا از سوی وزارت ورزش اجرا می‌شود و به جز شهرهای سفید از سرگیری رشته‌های پربرخورد اجازه فعالیت ندارد.

امیدواریم اردوی تیم ملی کشتی را به شکل قرنطینه برگزار کنیم

علی نژاد در مورد درخواست فدراسیون کشتی مبنی بر از سرگیری تمرینات و اردوهای این رشته ورزشی، گفت: جلسه‌ای با مسئولان وزارت بهداشت مختص به رشته کشتی انجام شد و موافقت‌های اولیه صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم اردوهای ملی را به صورت قرنطینه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید تاکید کنم اگر فدراسیون کشتی و ادارات کل وزارت ورزش و جوانان با فعالیت‌های صورت گرفته در رشته کشتی برخورد نکنند و از برخی اقدامات مطلع باشند، متخلف خواهند بود چرا که مصوبه ستاد مقابله با کرونا الزام آور است.

در مورد لیگ‌های رشته‌های پربرخورد موافقتی نشده است

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش با اشاره به وضعیت لیگ‌های ورزشی، گفت: در مورد لیگ‌های رشته‌های پربرخورد موافقتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صورت نگرفته است و باید بدانیم که کشتی ورزشی است افراد به همدیگر متصل هستند و درحالی که برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته صورت نمی‌گیرد باید حواسمان به برخی نکات باشد.

علی نژاد در مورد برخی احضارهای صورت گرفته در ورزش ایران، اعلام کرد: در رشته فوتبال احضارهایی صورت گرفته است و این مسئله در ادامه نیز پیگیری می‌شود.

وزیر و معاونش عملاً از مجمع فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شده اند

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش با اشاره به اینکه پاداش ورزشکاران بر اساس آیین نامه اصلاح شده، در دستور کار قرار گرفته است، گفت: پرداخت‌ها مربوط به سال ۹۸ بر اساس آیین نامه جدید انجام شده است.

علی نژاد همچنین در مورد حضور وزیر ورزش و جوانان و معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای این وزارتخانه در مجمع فدراسیون فوتبال، اظهار کرد: این حضور افتخاری خواهد بود و وزیر و معاونش عملاً از مجمع فدراسیون فوتبال کنار گذاشته شده اند.

وی در ارتباط با فعالیت ورزشکاران در فضای مجازی نیز، عنوان کرد: مردم از ورزشکاران توقع دارند که شان الگو بودن را حفظ کنند و مردم و دولتی که پشتیبانشان بوده اند را فراموش نکنند، نه اینکه از امکانات مادی و معنوی یک کشور بهره مند شویم و با هر انگیزه‌ای به خدمات گذشته توجه نداشته باشیم.

ورزشکاران پس از مهاجرت توفیقی بدست نمی‌آورند

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش با اشاره به اینکه آخر و عاقبت ورزشکاران مهاجرت کرده نیز مشخص است، گفت: حمایت مردم و دولت ایران بود که این ورزشکاران بر اساس آن توانستند به موفقیت‌هایی دست یابند و عملاً پس از مهاجرت دچار افت شدیدی شدند و نتوانسته اند توفیقی به دست آورند.

علی نژاد ادامه داد: به طور حتم مهاجرات اگر به یک ابزار سیاسی تبدیل شود و علیه مردم و حاکمیت باشد، جای اشکال دارد و از فدراسیون‌ها می‌خواهیم هم مراقبت کنند و هم در صورت لزوم برخوردهای لازم را مدنظر قرار دهند.

کد خبر 440186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.