سیاست ما تعطیلی مجالس عزاداری محرم نیست

مدیرکل اداره کل تبلیغات استان اصفهان گفت: سیاست ما تعطیلی مجالس عزاداری نیست و همه نوع مجلسی را با رعایت نکات بهداشتی می‌توان برگزار کرد. حتی روضه‌های خانگی هم می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، مراسم خود را برگزار کنند؛ اما توصیه ما به این افراد برگزاری مراسم در حیاط منزل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رحمت الله اروجی، مدیرکل اداره کل تبلیغات استان اصفهان امروز _شنبه یکم شهریورماه_ در نشست خبری گفت: اگر نگاهی ژرف‌اندیشانه داشته باشیم، مهم‌ترین چالش سال جاری موضوع مدیریت مراسم محرم و صفر و چگونگی حضور مردم در مراسم‌های عزاداری است. این چالش از آنجا اهمیت دارد که از اسفندماه سال گذشته، کشور ما همانند همه دنیا درگیر با شیوع ویروس کروناست؛ اما ایران با توجه به آئین‌های باستانی و دینی زیادی که دارد با مشکلات بیشتری روبرو شده است. همانطور که در اطلاعیه‌های رسمی و علمی مراجع مربوطه آمده است، مهم‌ترین راه شیوع این بیماری از راه تنفس است و تجمعات درصد شیوع این بیماری را بالا می‌برد.

وی افزود: قبل از نوروز مناسبت‌های دینی مهمی را داشتیم که مهم‌ترین آن اعتکاف بود؛ با این حال با هشدار مراجع مربوطه و مطابق نظر مراجع عظام اعتکاف رجبیه لغو شد. در مناسبت‌های ماه شعبان و همچنین در ماه رمضان، شاهد تعطیلی مراسم مربوطه بودیم.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی کرونا در اصفهان خاطر نشان کرد: زمانی که آمار بیماری به دلیل رعایت مردم و قرنطینه کاهش پیدا کرد، مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی به توجه به حال معنوی جامعه و سپردن این مسائل به دست‌اندرکاران خودش، دستورالعمل‌ها برای اقامه نماز عید فطر و مراسم لیالی قدر نوشته شد و مساجد نیز رفته رفته بازگشایی شدند.

وی اظهار کرد: پس از ماه رمضان، دغدغه اصلی متدین چگونگی برگزاری مراسم ماه محرم بود؛ شاید در ماه شعبان و رمضان نگرانی بابت محرم وجود نداشت و تصور می‌شد که زمانی که به این ماه می‌رسیم، شیوع این بیماری از کشور رخت بربسته باشد. در حال حاضر میانگین ابتلای به بیماری، تعداد فوتی‌های روزانه و تعداد بستری‌ها به مراتب از اسفند و فروردین ماه بالاتر است، اما به نوعی می‌توان گفت که شیوع بیماری در شرایط فاصله گذاری اجتماعی به کنترل در آمده است.

تفکر افراطی درباره برگزاری مراسم عزاداری در زمان شیوع ویروس کرونا غلط است

اروجی تصریح کرد: در فضای رسانه با توجه به اظهار نظرها، سه تفکر افراطی، تفریطی و عقلانی وجود داشت. تفکر افراطی همت خود را بر آن داشت که کرونا را در سطح جامعه به عنوان شایعه مطرح کند، عده دیگر اجتماعات دینی را مصون از خطرات ویروس و بیماری می‌دانستند و برخی پا را از این فراتر گذاشتند و معتقد بودند در مجالسی که برای امام حسین(ع) برگزار می‌شود، شعبه‌ای از حرم امام است که همیشه باید شلوغ باشد و موظف هستیم که از خلوت شدن آنها جلوگیری کنیم و اگر احتمال ابتلا هم وجود دارد، مشکلی نیست و اگر کسی به کرونا مبتلا شد یا از این بیماری فوت کرد، آنها را شهید دانستند. آنها حتی این مسئله را با حرم‌های سوریه و دفاع مدافعان حرم مقایسه کردند که کاملاً قیاس غلطی است.

مدیرکل اداره کل تبلیغات استان اصفهان ادامه داد: گروه دوم، افرادی بودند که دانسته یا ندانسته ضرورت برپایی مراسم‌های ماه محرم و صفر را رد می‌کردند؛ در این گروه هم برخی پا را از این فراتر نهادند و برای پیگیران مجالس، حکم صادر کردند و تهمت‌ها زدند. این افراد از شیوع کرونا سوء استفاده کرده و بغض خود را به کمک این مسئله ابراز کردند.

وی اضافه کرد: با این حال همه مراجع تقلید صحبت از این می‌کردند که مراسم‌ها برگزار شود، اما شرط آن رعایت دستورهای مراجع ذی‌ربط است. این مسئله باعث تنظیم و ابلاغ دستورالعمل مفصلی برای برگزاری مراسم‌های عزاداری امام حسین (ع) از سوی ستاد ملی کرونا شد که البته این کار باید سریع‌تر انجام می‌شد.

دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری باید جامع‌تر باشد

اروجی گفت: این دستورالعمل همچنین باید جامع‌تر و تخصصی‌تر باشد؛ چرا که اشکالات جزئی در آن مشاهده می‌شود. مطابق این دستورالعمل، مراسم‌ها باید حتماً در فضای باز با رعایت ضدعفونی و پروتکل‌های بهداشتی با فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت توزیع نذری‌ برگزار شود. با ابلاغ این دستورالعمل، فعالیت‌های متعددی شکل گرفت که از جمله آن ایجاد سامانه بیرق بود که هر شخص حقیقی یا حقوقی باید از طریق آن، تمامی اطلاعات مراسم خود را اعم از مکان و زمان، مداح و نام رابط بهداشتی ثبت کند. سپس بعد از دریافت تعهد خدمت (فرم پذیرش مسئولیت خدمت)، مجوز برگزاری مراسم صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب کمیته امور معنوی ستاد استانی کرونا، با همکاری مراجع ذی‌ربط، هیئت داران بزرگ اصفهان، نیروی انتظامی و سایر عوامل مربوطه، تلاش در برگزاری مناسب مراسم‌های عزاداری محرم داشتیم. در تمامی ۱۵ منطقه استان اصفهان، ۱۵ دوره آموزشی ویژه ارکان مسجد داشتیم که افرادی از شبکه بهداشت و درمان، اصول برگزاری نماز جماعت و هیئات مذهبی را در دوران شیوع کرونا به این نفرات آموزش می‌دادند. همینطور برنامه دیگری برای آموزش ارکان بقاع متبرکه نیز در دستور کار داشتیم و جلسات آموزشی مناسبی برای آنان برگزار شد.

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی کرونا در اصفهان اظهار کرد: همینطور سامانه‌ای تحت عنوان همای سلامت که مخفف هیئات مذهبی اصفهان است که در آن اپلیکیشنی تحت عنوان نظارت طراحی شده که همه اطلاعات هیئت‌ها و مراسم در آن تعریف شده است و به کمک آن ناظرین ما با حضور در مراسم هیئات، رعایت‌کردن‌ها و رعایت‌نکردن‌ها را گزارش می‌دهند.

نظارت روزانه بر مراسم هیئت‌های مذهبی

وی خاطرنشان کرد: در تمامی استان‌ها، مقرر شده که کارگروه برگزاری مراسم عزاداری توسط اداره تبلیغات اسلامی زیر نظر ستاد استانی کرونا تشکیل شود. تا قبل از محرم تقریباً هر هفته یک جلسه داشتیم که همه دستگاه‌های عضو نمایندگان خود را معرفی کردند و از امروز جلسات کارگروه مستمر و روزانه می‌شود تا اتفاقات مجالس و هیئات را روزانه بررسی کرده و بر آنها نظارت کنند. به غیر از آن هدف دیگر ما اجرای صحیح دستورالعمل‌هاست.

اروجی تاکید کرد: از اقدامات این کارگروه می‌توان به توزیع ماسک با قیمت تمام شده به هیئت‌های متقاضی و ماسک رایگان در مناطق محروم، توزیع گوشت با نرخ مصوب به هیئات برای ادای نذر نه برای توزیع نذری و برپایی نمایشگاه توزیع ملزومات بهداشتی به کمک شورای شهر اصفهان در گذر فرهنگی باغ غدیر اشاره کرد.

ایستگاه‌های صلواتی پخش نذری ندارند

وی گفت: موضوع دیگری که در کمیته معنوی مطرح شد لزوم فعالیت نکردن ایستگاه‌های صلواتی حتی برای تولید ملزومات بهداشتی بود. وقتی این ممنوعیت اعلام شد، برخی از بانیان مجالس شاخص اظهار ناراحتی کردند که پیشنهاد شد که ایستگاه‌های صلواتی به ایستگاه‌های نوا و نمای محرم تبدیل شوند. در مصوبه جدید به افرادی که سنوات برپایی ایستگاه‌های صلواتی داشتند توصیه می‌شود که با گرفتن مجوز، ایستگاه نوا و نمای محرم تشکیل دهند و همچنین نذورات مردم برای ماه محرم را جمع‌آوری کرده که در قالب بسته‌های معیشتی در اختیار فقرا قرار بگیرد.

مدیرکل اداره کل تبلیغات استان اصفهان افزود: در استان اصفهان تا این لحظه. ۷۵۵ هیئت مذهبی در سامانه بیرق تقاضا دادند که ۳۰۵ هیئت، مجوز رسمی دریافت کرده‌اند. موارد دیگر نیز مربوط به مراسم‌های دهه دوم یا سوم یا ماه صفر هستند یا نتوانستند که مجوز را دریافت کنند. سیاست ما تعطیلی مجالس نیست و همه نوع مجلسی را با رعایت بهداشت می‌توان برگزار کرد. حتی روضه‌های خانگی هم می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، مراسم خود را برگزار کنند؛ اما توصیه ما به این افراد برگزاری مراسم در حیاط منزل است.

وی اظهار کرد: همینطور افرادی که با کثرت جمعیت امکان برگزاری مراسم را ندارند، جلسه را با نفرات کمتری برگزار کنند و هزینه‌هایی که بابت بقیه افراد پرداخت می‌کردید، به کارهای حسینی و نذورات اختصاص دهید. شعار امسال ما برگزاری مجالس با رعایت دستورالعمل است و اگر این دستورالعمل شما را در هزینه‌کردها محدود می‌کند، سرریز آن‌ها را برای کارهای حسینی خرج کنید. همچنان که به برخورد با عدم رعایت پروتکل‌ها توجه دارید، به رعایت پروتکل‌ها هم توجه کنید و از افرادی که رعایت می‌کنند تجلیل کنید و آن‌ها را تشویق کنید.

ممنوعیت تبلیغات مجالس در فضاهای شهری به همراه زمان و آدرس برگزاری

دبیر کمیته امور معنوی ستاد استانی کرونا در اصفهان تصریح کرد: لازم ذکر است که تبلیغات برگزاری مجالس عزاداری با بنر در فضاهای شهری به همراه زمان و آدرس ممنوع است اما برگزاری مراسم در شبکه‌های مجازی اشکالی ندارد. همین‌طور تبلیغات با بنر بدون ذکر زمان و آدرس و با ذکر درگاه برگزاری مراسم، امکان پذیر است. دیگر مصوبه ما در کمیته امور معنوی ستاد استانی کرونا، فراهم کردن بستری برای پاسخ‌دهی به شبهات دینی در دفتر تبلیغات است که مشغول فعالیت است. همینطور کارگروه‌های دیگری برای تأمین موارد بهداشتی و انتظامات و امنیت مجالس و محافل تشکیل شده است.

وی اشاره کرد: همین‌طور شورای راهبردی از مؤسسات قرآنی به همراهی شورای هیئات مذهبی اقدام به تأسیس اولین هیئت قرآنی در کشور به نام نینوا کردند. اولین هدف این هیئت، اثبات امکان برگزاری هیئت با رعایت دستورالعمل‌هاست که برنامه این هیئت از شبکه استانی اصفهان و شبکه‌های ملی شما و قرآن پخش می‌شود. دیگر هدف این هیئت، فرهنگ‌سازی در خصوص توسعه و ترویج تلاوت قرآن در ماه محرم و صفر است و به عنوان یک برنامه همنشین در کنار مجالس خانگی روضه برای قشر میانسال و کهنسال است. مسابقه‌ای قرآنی نیز در خلل برنامه‌های این هیئت برگزار شده و جوایز آن اهدا می‌شود.

کد خبر 440184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.