عروسک عامل آشنایی کودکان با میراث فرهنگی

یک کارشناس موزه گفت: عروسک‌ها می‌توانند فرهنگ‌ساز حضور کودکان معلول در موزه‌ها باشند، در موزه "عروسک باجی" عروسکی است که درون خود گیاهان دارویی دارد و دوخت آن به شکلی است که کودکان نابینا از طریق حس لامسه و بویایی خود با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، الهه حریریان شب گذشته ۳۱ مردادماه_ در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی در خصوص نقش عروسک‌ها در آموزش و حفظ میراث فرهنگی، اظهار کرد: کودکان از ابتدای زندگی خود با عروسک‌ها روبرو می‌شوند، از زمانی که قصه "نامه‌های فیلیکس" را خواندم برای من استفاده از عروسک در موزه‌ها پررنگ‌تر شد. در این کتاب عروسک فیلیکس گم می‌شود و عروسک از طریق نامه فرهنگ کشورهای مختلف را به فیلیکس آموزش می‌دهد.

این کارشناس موزه ادامه داد: در باغ ملک هر دوشنبه با کودک‌ها قرار داشتیم و به خاطر جذابیت عروسک، کودکان راحت‌تر با موزه ارتباط برقرار می‌کردند. اهمیت حضور عروسک در موزه‌ها را دو سال بعد از باغ ملک متوجه شدم، چراکه کودکان در تور کاخ نیاوران نام عروسک‌های باغ ملک را به خاطر داشتند.

وی با بیان اینکه "تاکنون ۲۲ عروسک محلی به ثبت ملی رسیدند" افزود: شاخص حفظ و ثبت عروسک محلی مثل عروسک لیلی، بی بی کوک، تاج میر، ماهی ملک، ترکمن و گراش مواد اولیه منطقه‌های مختلف کشور است که در ساخت عروسک استفاده می‌شود. این عروسک‌ها از زمان قدیم به یادگار مانده و قصه‌هایی که پشت آن‌ها وجود دارد به همراه نحوه ساخت و کارکرد آن‌ها از اولویت‌های اصلی برای ثبت ملی است.

حریریان افزود: عروسک‌ها جزئی از میراث فرهنگی محسوب می‌شوند و از طریق لباس‌ها، شیوه ساخت و نوع کارکرد آن‌ها می‌توان به کودکان، میراث فرهنگی منطقه خاص را آموزش داد. در ابتدا عروسک‌های بومی به خصوص زمانی که در کنار عروسک‌های ملل قرار داشتند توجه کودکان را به خود جلب نمی‌کرد. تا اینکه موزه "عروسک و فرهنگ ایران" در سال ۹۶ افتتاح شد و عروسک‌های بومی مورد توجه کودکان قرار گرفتند؛ چراکه به قصه و افسانه‌های فراموش شده و لباس و فرهنگ در قالب عروسک پرداخته و باعث جذب کودکان به سمت عروسک‌های بومی شد.

این فعال میراث فرهنگی درباره تأثیر و نقش خانواده در حفظ میراث فرهنگی، توضیح داد: شب‌های فرهنگی موزه برای بزرگسالان شکل گرفت و در این برنامه خانواده‌ها با خوردن غذاهای محلی با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شدند. وظیفه ما آشنایی خانواده‌ها با عروسک‌ها و قصه و افسانه آشناست.

وی خاطرنشان کرد: عروسک‌ها می‌توانند فرهنگ‌ساز حضور کودکان معلول در موزه‌ها باشند، در موزه "عروسک باجی" عروسکی است که درون خود گیاهان دارویی دارد و دوخت آن به شکلی است که کودکان نابینا از طریق حس لامسه و بویایی خود با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

کد خبر 440153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.