طمع سردار

بررسی نحوه برگزاری مراسم‌های عزاداری حسینی در شرایط کرونایی، رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سعی رییس مجلس برای تصاحب کرسی ریاست فراکسیون اکثریت و تلاش آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه یکم شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عزاداری زیر سقف بسته؛ ممنوع!» به بررسی برگزاری مراسم‌های عزاداری حسینی پرداخت و نوشت: مراسم‌های عزاداری محرم آغاز شد و آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده، برگزاری مراسم‌های عزاداری در فضاهای بسته و مسقف ممنوع است و باید همه عزاداران ماسک بزنند و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند، اما در شب‌های گذشته برخی هیئت‌ها و حسینیه‌ها این موضوع را رعایت نکردند و همانطور که در تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از مراسم‌های عزاداری در دو روز گذشته منتشر شده، برخی عزاداران ماسک ندارند و فاصله‌گذاری را رعایت نکرده‌اند. به‌عنوان مثال در خیابان بهشت، مراسمی برگزار شده که در آن افراد مختلف با گذاشتن دست بر شانه یکدیگر حلقه‌ای شکل داده‌اند و با وجود ممنوعیت طبل و سنج استفاده از آنها به چشم می‌خورد. این در حالی است که وزارت بهداشت در آستانه محرم اعلام کرد: «نظر قاطع این وزارتخانه این است که مراسم پرجمعیت در محرم ممنوع باشد، به‌ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم». در دستورالعمل وزارت بهداشت همچنین حرکت هیأت‌ها از یک هیأت به یک هیأت دیگر ممنوع اعلام شد. طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، ۱۱۴ شهرستان در سراسر کشور در وضعیت قرمز و ۱۳۳ شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. در این شرایط سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه مسئول اجرای این دستورالعمل، سازمان تبلیغات اسلامی است گفت: این سازمان با تشکیل کارگروه مراسم عزاداری، تحت نظر کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا، نسبت به اجرای دقیق و نظارت بر دستورالعمل‌های بهداشتی یادشده اقدام خواهد کرد. سیما سادات لاری با اشاره به مراسم خاص عزاداری در برخی استان‌های کشور خاطرنشان کرد: مراسمی مانند یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت گذاری در اردبیل، شیرخوارگان حسینی و… به‌دلیل تجمع ممنوع است و پیشاپیش از اعلام آمادگی مسئولان محترم هیأت‌ها بر امتناع از برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر داریم.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «موشک حاج قاسم و ابومهدی در سامانه‌های دفاعی ایران» به بررسی رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از پرداخت و نوشت: با دستور رئیس‌جمهوری از موشک بالستیک شهید حاج قاسم و موشک کروز ابومهدی ساخت متخصصان صنعت هوافضای وزارت دفاع، یک موتور توربو فن نسل چهارم (اولین موتور توربو فن سبک جهش) و خط تولید موتور توربو جت ملی اوج در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع همزمان با روز صنعت دفاعی رونمایی شد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در مراسم رونمایی از دستاوردهای ملی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واکنش به گزارش یکی از مسئولان وزارت دفاع درباره تولیدات پهپادی در کشور اظهار کرد: برای ما اهمیت دارد که وزارت دفاع بخشی از تحقیقات برای فناوری‌های علمی تولید و ساخت پهپاد را بر عهده دارد و امیدواریم در کنار پیشرفت‌های امروز در این زمینه، قدم‌های بعدی را نیز برداریم. با توجه به اهمیتی که پهپاد در تحرکات نظامی و شناسایی‌ها برعهده دارد، شاید این وسیله، مطمئن‌ترین و ارزان‌ترین وسیله در این زمینه است که هم به شناسایی نظامی کمک می‌کند و هم برای بمباران می‌توان از آن استفاده کرد. وی افزود: برای ما اهمیت دارد که وزارت دفاع بخشی از تحقیقات برای فناوری‌های علمی تولید و ساخت پهپاد را بر عهده دارد و امیدواریم در کنار پیشرفت‌های امروز در این زمینه، قدم‌های بعدی را نیز برداریم و پهپادی که هم رادار گریز باشد و هم کاشف را داشته باشیم. یعنی پهپادی که هم برای ما کشف کند و هم شناسایی و کشف نشود. روحانی همچنین در واکنش به گزارشی درباره راه‌اندازی خط تولید موتور توربو جت اوج، تاکید کرد: از تلاش‌های فراوانی که برای ساخت موتورهای هواپیمایی صورت گرفته ممنونم و برای ما بسیار اهمیت دارد که خودمان در ساخت یک جنگنده به طور کامل به خودکفایی رسیدیم و همه را روی پای خودمان انجام می‌دهیم.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طمع سردار» به بررسی تلاش رئیس مجلس برای تصاحب کرسی ریاست فراکسیون اکثریت پرداخت و نوشت: نتایج انتخابات که اعلام شد، اصولگرایان که یک به یک موفق به کسب جواز حضور در قوه مقننه شده بودند، ۳۰ کرسی تهران که بی‌کم و کاست به آنان رسید، قابل پیش‌بینی بود که محمدباقر قالیباف پس از سال‌ها تلاش ناکام برای ورود به قوه مجریه، بالاخره می‌تواند طعم ریاست بر یکی از دو قوه انتخابی جمهوری اسلامی را بچشد. او البته در این مسیر کار آسانی در پیش نداشت اما کارش چندان دشوار هم نبود. بدنه اجتماعی اصولگرایان انتظاری جز ریاست قالیباف نداشت و شاید همین هم، سبب شد تا علیرضا زاکانی که با قیام و قعودی ساده و بدون انتخاباتی رسمی، ریاست فراکسیون نیروهای انقلاب را در اختیار گرفته بود، حمیدرضا حاجی‌بابایی را کنار بگذارد و مسیر ریاست قالیباف را هموارتر کند. حالا اما از آن زمان حدود سه ماه گذشته و رقابت‌های درونی اصولگرایان برای کرسی‌های برتر ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان نیز پایان یافته و غنایم نیز به بهترین شکل ممکن میان خرده جریان‌های جناح اصولگرا تقسیم شده ولی در این میان به اصطلاح ژنرال‌های اصولگرایان حاضر در پارلمان، دور از چشم دیگران رقابت بر سر اولین و از قرار معلوم آخرین فراکسیون سیاسی پارلمان را آغاز کرده‌اند که می‌تواند برخی معادلات انتخابات ۱۴۰۰ را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

دقیقاً دو ماه و ۲۳ روز قبل، هشتم خردادماه، بود که فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی اولین نشست خود را برگزار و قالیباف را رئیس قوه مقننه کرد اما حاضر به تداوم برگزاری جلسات خود نشد. نه در ماجرای انتخاب رؤسای کمیسیون‌ها، نه در ماجرای بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نه در ماجرای انتخاب رؤسای دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس، نه در ماجرای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت خبری از برگزاری جلسات فراکسیونی و اتخاذ تصمیم جمعی نبود و لابی‌های پنهان و رایزنی‌های پشت پرده، در اولویت اقدامات آنانی قرار گرفت که شعارشان شفافیت پارلمان بود. بالاخره و پس از تعطیلی به نسبت طولانی‌مدت، غروب چهارشنبه سرانجام نشست فراکسیون اکثریت بهارستان برگزار و طی آن اسامی ۶۱ تن به عنوان اعضای شورای مرکزی این فراکسیون اعلام شدند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمار بورس‌بازان حرفه‌ای» نوشت: رشد شاخص‌ها و هجوم سرمایه‌گذاران به بازار سهام از خرداد ۹۷ به این‌سو چهره بازار سرمایه را تغییر داده است. بدون احتساب آمار ۴۹ میلیون دارنده سهام عدالت، روزانه به‌طور متوسط ۸۰۰ هزار نفر سهام معامله می‌کنند و روزی ۱۰۰ هزار کد معاملاتی جدید در بورس ایجاد می‌شود. تعداد کدهای سهامداری به ۵. ۱۵ میلیون رسیده که تا ۸ میلیون نفر آنان در مردادماه دست‌کم یک معامله در بورس انجام داده‌اند. تعداد کدهایی که در ماه بین یک تا ۹ معامله انجام داده‌اند، نسبت به ابتدای امسال ۵. ۳ برابر شده است؛ ضمن اینکه در این ماه شاهد رشد ۵ برابری تعداد معامله‌گران حرفه‌ای نسبت به اسفند ۹۸ بوده‌ایم. گذشته از ۳. ۵ میلیون سرمایه‌گذاری که در مردادماه امسال، یک تا ۹ بار سهام معامله کرده‌اند، تعداد سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بورس به یک میلیون و ۹۰۰ هزار سهامدار رسیده است. این تعداد دست‌کم هر هفته بیش از دو معامله در بازار سهام انجام داده‌اند که به نظر می‌رسد احتمالاً معامله‌گری در بورس به شغل اصلی یا دست‌کم شغل دوم آنان تبدیل شده است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران با موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی قبل از آمریکا ماشه را چکاند» به بررسی پیشنهاد مکانیزم ماشه پرداخت و نوشت: پنجشنبه شب پس از وعده ترامپ برای بازگشت تمام تحریم‌های ایران، پمپئو درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه را به شورای امنیت ارائه کرد. از همان لحظات ابتدایی مخالفت با این تصمیم آمریکا سرخط خبرها شد.

سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک گفتند که «علیرغم چالش‌های قابل‌توجه ایجاد شده بر اثر خروج آمریکا از برجام به این توافق پایبند می‌مانیم. از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهیم از انجام اقداماتی که تنها اختلافات در شورای امنیت را تعمیق می‌کنند یا بر کار آن اثرات مضر دارند خودداری کنند.»

چین نیز در بیان مخالفت خود با این تصمیم آمریکا اعلام کرد که «درخواست آمریکا هیچ مبنای قانونی ندارد و چیزی جز یک نمایش سیاسی نیست. اقدام آمریکا از هیچ حمایت در میان اعضای شورای امنیت برخوردار نیست. برجام که به تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ رسیده اثر قانون بین‌المللی را دارد.» روسیه هم تصریح کرد که «مکانیسم بازگشت خودکار را کشوری می‌تواند فعال کند که جز طرف‌های برجام است. ایالات متحده طرف برجام نیست چون از این توافق خارج شد. از نظر ما مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها وجود ندارد.»

کد خبر 440145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.