تنها بازمانده اساتید قدیم هنر چلنگری درگذشت

استاد سیدقاسم پوشکان تنها بازمانده از هنرمندان قدیمی هنر چلنگری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا دودمان، عضو شورای شهر شیراز در صفحه اینستاگرام خود با اعلام این خبر، نوشت: "سید قاسم پوشکان متولد سال ۱۳۱۰ خورشیدی در شیراز است و هنر چلنگری را از ۱۰ سالگی نزد مرحوم استاد حاج عبدالله هنرپرداز فرا گرفت و خود در جوانی و در سن ۳۰ سالگی در هنر چلنگری به درجه استادی رسید.

استاد قاسم پوشکان بیشتر به چلنگری در شاخه در و پنجره سازی و ساخت شیروانی‌ها به صورت سنتی می‌پرداخت و نمونه‌های فاخر هنر دست ایشان را می‌توان در پنجره‌ها و درهای چلنگری شده و شیرسرهای مسجد جامع عتیق، مسجد وکیل، خانه فروغ الملک، باغ عفیف آباد و بسیاری از اماکن عمومی و خصوصی دیگر دید.

کارگاه استاد پوشکان در بافت تاریخی شیراز و در مغازه‌ای واقع در عمارت منصوریه شیراز قرار داشت.

سید قاسم پوشکان در طول عمر هنری خود شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از نظر وی، بیشترین آموزش را در میان آن‌ها به پسرش سید کاظم پوشکان داده است و وی را وارث هنر خود می‌دانست."

به گزارش ایمنا، چلنگری نوعی آهنگری سبک و محلی است که در آن اشیا سبک‌وزنی مانند نیم‌ذرع بزازی، انبر و سیخ و سه‌پایه‌ی آهنی، زنجیر و سیخانک، قلم، سنبه، منقل آهنی، چفت‌وریزه، تملیک، اسکنه، مقار، درفش و جوالدوز ساخته می‌شود.

برای انجام کار چلنگری فلز بریده شده یا قطع شده به شکل موردنظر را در کوره می‌گذارند تا داغ و کمی نرم شود سپس تکه آهن را با انبر گرفته و روی سندان می‌گذارند و با چکش روی آن می‌کوبند تا شکل افزار موردنظر را به خود گیرد.

کد خبر 440130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.