ویروس نیل غربی چگونه منتقل می‌شود؟

ویروس نیل غربی (West Nile Virus Disease) یک بیماری بالقوه جدی است که بیشتر از طریق نیش پشه آلوده منتشر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، انسان‌ها از طریق نیش پشه ناقل ویروس نیل غربی به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ پشه‌ها زمانی که از خون پرندگان تغذیه می‌کنند به این ویروس مبتلا می‌شوند و این ویروس داخل خون آن‌ها پخش می‌شود. پشه‌ها نمی‌توانند ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل کنند، اما این بیماری از طریق اهدای خون یا پیوند اعضای بدن از فرد اهدا کننده شیوع پیدا می‌کند.

علائم ویروس نیل غربی چیست؟

چهار نفر از میان پنج فرد مبتلا به ویروس نیل غربی علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهند. برخی از این افراد ممکن است دچار عفونت‌های طولانی مدت شوند که سال‌ها بعد باعث بروز مشکلاتی شود، اما بیشتر افراد در برابر این ویروس ایمن خواهند شد و هرگز به ویروس نیل غربی مبتلا نخواهند شد.

علائم این بیماری شامل تب، سردرد، خستگی، خارش پوست، تورم غدد لنفاوی و چشم درد می‌شود. این ویروس ممکن است به مغز فرد یا بافت‌های پوشش دهنده مغز (آنسفالیت) و نخاع (مننژیت) راه پیدا کند که در این صورت به آن بیماری نیل غربی عصبی گفته می‌شود؛ البته از هر ۱۵ فرد مبتلا، یک نفر به این مشکلات دچار می‌شود. تقریباً ۱۰ درصد افرادی که به بیماری نیل غربی عصبی مبتلا می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند. علائم مننژیت نیل غربی شامل تب، سردرد و خشکی گردن و علائم آنسفالیت نیل غربی نیز شامل تغییر سطح هوشیاری، تب، سردرد، فلج شدن یک یا چند اندام، لرزش و مشکلات حرکتی است.

عفونت ویروس نیل غربی و خطر مرگ

احتمال ابتلا به شدیدترین نوع بیماری نیل غربی یک در ۱۵۰ مورد است. میزان کلی مرگ و میر ناشی از نوع شدید این بیماری تقریباً ۱۰ درصد است؛ بنابراین احتمال مرگ بر اثر عفونت نیل غربی تقریباً یک در هزار و ۵۰۰ است. البته این احتمالات برای همه افراد یکسان نیست. به عنوان مثال افراد بالای ۵۰ سال ممکن است بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به عواقب شدید ناشی از این بیماری قرار گیرند.

چه افرادی در معرض ابتلا به ویروس نیل غربی هستند؟

تعداد پشه‌های ناقل ویروس نیل غربی در اواخر تابستان افزایش پیدا می‌کند. افرادی که زمان زیادی را در بیرون از منزل طی می‌کنند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این عفونت هستند. پشه‌هایی که ویروس نیل غربی را منتقل می‌کنند، بیشتر در زمان غروب و طلوع آفتاب فعال هستند؛ بنابراین بیرون بودن در این ساعات روز خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. نوزادان در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری قرار ندارند، بارداری نیز خطر ابتلا به عفونت را در میان زنان افزایش نمی‌دهد.

 برای پیشگیری از بیماری نیل غربی باید از دریافت خون خودداری کرد؟

اهدای خون نجات بخش زندگی افراد است، تقریباً به طور سالیانه ۴.۵ میلیون نفر خون یا فرآورده‌های خونی دریافت می‌کنند. اگر چه افرادی که به انتقال خون یا پیوند عضو نیاز دارند، باید از خطرات عفونت ویروس نیل غربی آگاه باشند، اما مزایای دریافت خون یا پیوند عضو بیشتر از خطرات بالقوه بیماری نیل غربی است.

کد خبر 440112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.