حیوانات باغ وحش دلتنگ بازدیدکنندگان

صدور حکم سبز برای متخلف زیست محیطی در اصفهان، افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه، مشاهده گونه نایاب حشره خوار جهنده سومالی پس از نیم قرن، ثبت تصاویر چهارمین خانواده یوزپلنگ در توران و وضعیت حیوانات باغ های وحش دنیا در روزهای کرونایی را در بسته هفتگی محیط زیست ایمنا در آخرین جمعه مرداد ۹۹ می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردانندگان باغ وحش‌ها در سراسر دنیا می‌گویند پس از قرنطینه سراسری و تعطیلی مراکز تفریحی، حیوانات باغ وحش‌ها گرچه گاه نفسی از سر آسودگی کشیده‌اند اما بیشتر «تنها» و دلگیر شده‌اند.

شامپانزه‌ها و جگوارهای باغ وحش اوکلند در ایالات متحده، حالا به جاهایی در پارک عظیم وحش سرک می‌کشند که پیش‌تر آنجا نمی‌رفتند.

از سوی دیگر شیرهای باغ وحش سیدنی پس از کمتر شدن بازدیدکنندگان بیش از پیش با هم بازی می‌کنند، همچنین در این میان، زاد ولد برخی گونه‌ها از جمله پانداها هم در آرامش بیشتر شده است.
خرس‌ها و خوکچه‌هایی که دلشان برای بچه‌ها تنگ شده، برای جلب توجه سراغ کارکنان باغ وحش می‌روند و گاه طوری به آنها نگاه می‌کنند که عادت داشتند همانطور به بازدیدکنندگان خیره شوند.
طوطی کاکلیِ باغ وحش می کانتی در آمریکا هم آنقدر از تنها ماندن مضطرب شده، که شروع به خودآزاری کرده و پرهای زیر گلوی خود را کنده است

از دنبال کردن پرندگان مهاجر تا تماشای کارتون

مسئولان این باغ وحش‌ها شیوه‌های مختلفی را برای مشغول نگاه داشتن حیوانات در پیش گرفته‌اند.

مسئول مراقبت از گوریل‌های باغ وحش لندن می‌گوید: این اواخر فقط دسته‌ای مرغابی وحشی به باغ وحش آمده بود و دو گوریل ما خوشحال بودند که می‌توانستند دنبالشان کنند، البته هیچ‌وقت آنها را نگرفتند.
یکی از مسئولان همین باغ وحش می‌گوید: برای خدنگ‌ها (نوعی از راسوها) بازی‌های سرگرم‌کننده‌ای داریم که باعث می‌شود آنها مهارت‌های خاص‌شان را در ردیابی و تعقیب به‌کار بگیرند.
در پارک حیات وحش اورانای نیوزلند هم اسب‌های آبی و زرافه‌ها هنوز چشم‌به‌راه گردشگران هستند.
به‌گفتهٔ ناتان هاوک، سخنگوی این پارک بسیاری از گونه‌های کمیاب هم دلتنگ حضور آدمی هستند و کارکنان پارک ناگزیر شده‌اند شیوه‌هایی برای جلب توجه و سرگرم کردن این حیوانات پیدا کنند.
آنها ترفندهایی به کار می‌برند نظیر اسپری کردن موادی با بوی خاص در محل زندگی شیرها یا طعمه‌گذاری‌هایی با مسیرهای کمی پیچیده و گاه پخش صداهای ناآشنا که سبب شود حیوان هوشیار و آماده بماند.
در باغ وحشی در روسیه، یک زوج شامپانزه، در غیاب تماشاگران، خود به تماشای کارتون‌هایی نظیر شیرشاه نشسته‌اند.
مسئول مراقبت آنها می‌گوید: وقتی دیدیدم که شامپانزه‌ها خیلی دلگیر و افسرده‌اند، یک تلویزیون روی دیوار قفس‌شان نصب کردیم. یکی از آنها روی کاناپه‌ای لم داده و درحالی که تربش را گاز می‌زند تلویزیون تماشا می‌کند.

ماهی‌ها هم دلتنگ می‌شوند

آن‌سوتر در ژاپن، مسئولان آکواریوم عظیم سومیدا از مردم خواسته‌اند از طریق تماس تصویری با آکواریوم، با مارماهی‌ها ارتباط برقرار کنند تا این موجودات بسیار حساس حضور آدمی را از نو احساس کنند.
مدیر روابط عمومی باغ وحش فونیکس آریزونا می‌گوید آنها متوجه شده‌اند که به‌خصوص تعدادی از حیواناتِ بیشتر اجتماعی شأن، از جمله مرغ مینای بالی از نبود مردم و بازدیدکنندگان چندان خوشحال نیستند و کارکنان باغ وحش حالا بیشتر به آنها سر می‌زنند.
آنها همچنین بشکه‌ای چوبی را در استخر محوطهٔ زندگی ببرشان انداخته‌اند تا این حیوان هم با بازی و شنا کمی سر حال بیاید.
مسئولان باغ‌وحش‌ها و پارک‌های طبیعت امیدوارند بتوانند با این شیوه‌ها حیوانات را تا زمانیکه دوباره سروکلهٔ بازدیدکنندگان پیدا شود سرحال و قبراق نگاه دارند.

صدور حکم سبز برای متخلف محیط زیست در تیران و کرون اصفهان


رئیس اداره پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو گفت: یک متخلف محیط زیست به ارائه خدمات عمومی رایگان به مدت ۵۰ ساعت در این پارک ملی محکوم شد.

مرتضی جوهری افزود: متخلف یاد شده که به تخریب محیط زیست در قمیشلو مبادرت کرده بود بر اساس حکم صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تیران و کرون باید این میزان ساعت خدمات عمومی رایگان را به نفع واحد حفاظت محیط زیست شهرستان در این منطقه حفاظت شده انجام دهد.
وی گفت: این متخلف ملزم به اجرای روزانه ۴ ساعت خدمات عمومی بر اساس نیاز پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو شده است.
جوهری تصریح کرد: احکام قضائی خدماتی و فرهنگی که با نوآوری در سال‌های اخیر از سوی مراجع قضائی استان اصفهان صادر می‌شود، دارای اثر بخشی و قدرت بازدارندگی بیشتری نسبت به سایر احکام قضائی است و در جلوگیری از تکرار تخلفات محیط زیستی از سوی محکومان نقش بسزایی دارد.

ارتفاع آب دریاچه ارومیه براثر پروژه احیا یک متر افزایش یافته است

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست از افزایش یک متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه بر اثر پروژه احیای این دریاچه خبر داد.

وی با بیان اینکه اگر دریاچه ارومیه خشک می‌شد، پیامدهای این ضایعه از احیای آن بیشتر هزینه داشت، افزود: دولت برای احیای دریاچه ارومیه حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه کرده است و خوشبختانه این دریاچه مراحل احیای خود را طی می‌کند، در حالی که اگر دریاچه ارومیه خشک می‌شد، چندین میلیون نفر بی خانمان می‌شدند و باید هزینه زیادی می‌کردیم تا مردم را از غبار نمکی نجات دهیم که این هزینه بسیار بیشتر از آنچه برای احیا هزینه کرده‌ایم، می‌بود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه سطح آب دریاچه ارومیه در سال ۱۴۰۶ به میزان اکولوژیک خود برسد، درباره نقش باران‌ها در احیای این دریاچه گفت: ما این بارش‌ها را در دهه ۸۰ هم داشتیم، اما در سه سال اخیر با توجه به همان میزان بارش بیش از یک متر به ارتفاع آب افزوده شده است.

مشاهده گونهٔ نایاب حشره‌خوار جهنده پس از نیم قرن

پژوهشگران گونه‌ای پستاندار کوچک نایاب موسوم به حشره‌خوار جهندهٔ سومالی را که گمان می‌رفت نیم قرن پیش منقرض شده باشد، از نو در شاخ آفریقا یافتند.

این جاندار کوچک که هم‌اندازهٔ یک موش است پاهایی قوی دارد که به‌یاری آنها می‌تواند با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت بدود و بینی بلند خرطوم‌مانندش در شکار حشرات به‌کار می‌آید.

آخرین گونه‌های زندهٔ این جانور در ۱۹۷۰ دیده شد و دانشمندان آن را در سیاههٔ ۲۵ جانور گم‌شدهٔ مهم قرار داده بودند. پژوهشگرانی که به‌دنبال بازیابی انواع مختلف این جانور در کشورهای همسایهٔ سومالی بودند دریافتند که این گونه نیز در میان آنها هست.
آنان از ساکنان محلی در جیبوتی پرس‌جو کردند و عکس این جانور را به آنها نشان دادند و همواره همان نام را شنیدند و با کار گذاشتن ۱۲۵۰ تله با خوراکی‌های مختلف موفق شدند ۱۲ حشره‌خوار جهندهٔ سومالی را را بدون آنکه آسیبی ببینند به دام بیندازند.
محققانی که همچنان پژوهش در این زمینه ادامه می‌دهند معتقدند که این جانوران در سومالی، جیبوتی و اتیوپی وجود دارند.

مشاهده چهارمین خانواده یوزپلنگ سه‌فردی در توران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: چهارمین خانواده یوزپلنگ ایرانی سه فردی در سال جاری در پارک ملی توران در اتفاقی کم‌نظیر مشاهده شد.

امیر عبدوس افزود: جواد عرب عامری یکی از همیاران محیط زیست توانسته است از سه فرد یوزپلنگ ایرانی با دوربین گوشی تلفن همراه خود تصاویری ثبت کند؛ مشابه این خانواده یعنی فقط ۲ توله بدون مادر در اردیبهشت ماه در حاشیه جاده بی ارجمند به زیدر مشاهده و تصویری برداری شده بودند اما به دلیل آنکه تصاویر در تاریکی شب گرفته شده بود تصویر نامشخص و قابل مستند سازی نبود و به همین دلیل تاکنون در آمار مستند سازی درج نشده بودند.

وی بیان کرد: در بررسی تصاویر جدید با مقایسه خال‌های یوز مادر که تا حدودی قابل شناسایی با تمام یوزپلنگ‌هایی که تاکنون شناسنامه دار شده بودند مشخص شد که این خانواده سه فردی جدید است.

عبدوس یادآور شد: با مشاهده این سه یوزپلنگ و ١١ یوزپلنگ دارای شناسنامه سال جاری در مجموع ١٤ یوزپلنگ در ذخیرگاه توران در سال جاری ثبت شده است.

مهار کامل آتش سوزی در پناهگاه حیات وحش میانکاله

حریق بخشی از اراضی تالاب بین المللی میانکاله که بامداد یکشنبه گذشته رخ داد، به طور کامل مهار شد.

زمان رضا احمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: آتش سوزی پناهگاه حیات وحش میانکاله که از ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه از کیلومتر ۳۵ حدفاصل پاسگاه مرکزی به طرف محیط بانی میان قلعه رخ داده بود، پس از ۲۱ ساعت تلاش محیط بانان و نیروهای امدادی و مردمی مهار شد.

وی افزود: وزش باد شدید در منطقه موجب شد تا عملیات اطفا به سختی و با زمان زیادی انجام شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر وسعت منطقه آتش سوزی را ۳۴۰ هکتار عنوان که ۶۰ درصد آن انارستان و ۴۰ درصد نیز پوشش گیاهی سازیل، تمشک و گز بوده است.

بیشترین سهم در آلودگی تهران مربوط به آلودگی‌های هوا و صوت

معاون مدیرکل و رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران گفت: طبق بررسی آمارها، آلودگی‌های هوا و صوت بیشترین سهم در میزان آلودگی مناطق ۲۲ گانه تهران را به خود اختصاص داده است.
فاطمه برنا افزود: متأسفانه مشاغل و صنوف مزاحم مانند آبکاری‌ها یکی دیگر از عوامل آلوده کننده محیط زیست تهران محسوب می‌شوند و ساماندهی آنها بسیار حائز اهمیت است.

به گفته وی در پاره‌ای از شکایات مانند نشت فاضلاب و آلودگی آب نیز پس از بررسی اولیه توسط کارشناسان محیط زیست، موضوع برای اقدام قانونی به شرکت آب و فاضلاب اعلام و پیگیری لازم انجام می‌شود.

تنظیم لایحه‌ای برای واریز عوارض آلایندگی به حساب صندوق محیط زیست

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از تنظیم لایحه‌ای برای پرداخت ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست خبر داد و گفت: این لایحه اکنون در اختیار شورای نگهبان است و امیدواریم از سال ۱۴۰۰ به بعد ۲۰ درصد از عوارض آلایندگی به حساب صندوق ملی محیط زیست واریز شود.

وی افزود: خواست همیشگی سازمان حفاظت محیط زیست این است که بخشی از تسهیلات عوارض آلایندگی که به خزانه دولت پرداخت و به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود، برای رفع آلودگی‌های زیست محیطی و جلوگیری از تخریب محیط زیست هزینه شود. سازمان حفاظت محیط زیست مطابق ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده لایحه‌ای را تنظیم کرده است که بر اساس آن ۴۰ درصد از عوارض آلایندگی صنایع به شهرداری‌ها، ۴۰ درصد به وزارت راه و شهرسازی و ۲۰ درصد هم به صندوق ملی محیط زیست واریز شود.


مصدومیت ۳ محیط‌بان خوزستانی در درگیری با شکارچیان

شامگاه دوشنبه ۲۷ مرداد سه نفر از محیط بان خوزستان در درگیری با متخلفان صید غیرمجاز ماهی، با دستگاه الکترو شوکر برقی در تالاب هورالعظیم مصدوم شدند.

به گفته حسن آقا شیرمحمدی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان حال عمومی محیط بانان مصدوم خوب است، تنها یک نفر از محیط بان که از ناحیه شکم صدمه دیده هم اکنون در بیمارستان بستری است و دو نفر دیگر مرخص شدند.

در درگیری دوشنبه شب ۵ نفر از متخلفان دستگیر شدند و از آنها چهار دستگاه ژنراتور و چهار دستگاه الکترونیکی کشف و ضبط شد.

کد خبر 440029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.