فناوری لازمه توسعه یافتگی در هزاره سوم است

مدیرعامل مرکز فابا با بیان اینکه غفلت از فناوری در قرن گذشته مانع توسعه یافتن ایران شده‌ است، گفت: این مرکز زیرساخت‌های فرهنگی، آموزشی واجتماعی فناوری که لازمه توسعه یافتگی در هزاره سوم است را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمراد بیات، صبح ظهر امروز پنجشنبه - ۳۰ مردادماه - در آئین افتتاح نمایندگی اصفهان در مرکز فابا، اظهار کرد: در تاریخ ۱۱ مهرماه سال ۱۳۸۶، مجموعه نظام بانکی (وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و شورای مدیران عامل بانک‌ها) مجموعه فابا را تاسیس کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۸۵ شورای راهبری بانکداری الکترونیک در نظام بانکی کشور شکل گرفت، در برنامه چهارم توسعه بانک‌ها ملزم به جدی گرفتن بانکداری الکترونیک شده بودند، در سال ۸۵، هیئت دولت پیاده‌سازی الزامات برنامه چهارم توسعه را برای بانک‌ها تصویب کرد.

مدیرعامل مرکز فابا گفت: در آن زمان خلأهایی برای این کار در سیستم بانکی کشور وجود داشت بانکداری الکترونیک اندر خم یک کوچه نبود و بانک مرکزی نیز به عنوان رگولاتور (تنظیم کننده)، مجموعه‌ای برای رگولاتوری فناوری‌های نوین در نظام بانکی کشور در اختیار نداشت، بنابراین شورای راهبری الکترونیک تشکیل شد. این شورا هر ماه جلساتی تشکیل می‌داد و پیشنهاداتی برای تسریع در روند بانکداری الکترونیک ارائه و در صورت تصویب به بانک‌ها ابلاغ می‌شد.

بیات اضافه کرد: در تابستان سال ۸۶ برخی از مدیران بانک‌ها اعلام کردند که بسیاری از دستورالعمل‌های ابلاغی شورای راهبری الکترونیک، قابلیت اجرایی ندارد زیرا دانش اجرایی این مصوبات موجود نبوده و مدیران و کارشناسان ستادی بانک‌ها آموزش‌های لازم در این باره را ندیده بودند.

انتقال دانش فنی و آموزش‌های تخصصی از طریق فابا

مدیرعامل مرکز فابا با بیان اینکه انتقال دانش فنی و آموزش‌های تخصصی دلیل شکل‌گیری مجموعه فابا بوده است، گفت: پس از احساس لزوم وجود مرکزی برای پر کردن این خلأ مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور (فابا) تاسیس شد.

بیات افزود: جامعه ایران از همه استانداردهای لازم برای تبدیل شدن به یک کشور توسعه یافته برخوردار است اما همین جامعه بیش از یکصد سال است در انتظار توسعه یافتگی است، از همه منابع طبیعی و انسانی برای توسعه برخوردار است اما اولین کشور مصرف کننده کالاهای جهان است، سرشار از هوش و استعداهای انسانی است اما هم‌چنان از نخبگان خارجی نقل قول می‌کنیم.

وی گفت: این پارادوکس‌ها همواره وجود داشته است. دلایل زیادی برای تحقق نیافتن این هدف وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن غفلت از زیرساخت فکری، فرهنگی، اجتماعی و آموزشی توسعه یافتگی به طور عمده است.

بیات افزود: در قرن بیستم فقط به صنعت توجه کرده‌ایم، آغوش جامعه ایران به سمت فناوری باز است اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های گفته شده هنوز انتقال فناوری به ایران ممکن نشده‌است.

وی اضافه کرد: به دنبال انتقال تکنولوژی بودیم نه به دنبال انتقال دانش تکنولوژی، در مرکز فابا بر این زیرساخت تمرکز داریم، انتقال دانش فناوری‌های جدید مورد غفلت واقع شده زیرا کار سخت، دیر بازده و دارای حاشیه سود کم است و انتقال تکنولوژی ارزان‌تر و سود ده تر است.

مدیرعامل مرکز فابا گفت: آموزش و پرورش به خصوص در سال‌های ابتدایی یکی ارکان مهم کشورهای توسعه یافته است و نخبه‌ترین افراد مسئول آموزش ابتدایی هستند در حالی که ما هنوز در الفبای فناوری‌های جدید قرار داریم.

بیات افزود: فابا در نظام بانکی پس از رگولاتوری و فناوری، ضلع سوم است، فناوری در حکم مصالح یک خانه قسمت حقوقی در حکم معمار است و فابا حکم ملات ساخت یک ساختمان ر دارد و جایی است که بیشترین فشار به آن وارد می‌شود اما اگر تحمل کند مصالح را به یکدیگر می‌چسباند.

وی تصریح کرد: در مرکز فابا زیر ساخت فرهنگی توسعه یافتگی را فراهم می‌شود که در یکصد سال گذشته مورد غفلت واقع شده است. اگر اقدامات فابا نباشد چیزی در نظام بانکی شکل نخواهد گرفت.

کد خبر 439977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.