۴۰ درصد مدارس فولادشهر در بافت فرسوده  شهر واقع شده‌اند/رشد جمعیت دانش آموزان در فولادشهر

رئیس آموزش و پرورش بخش فولادشهر گفت: ۴۰ درصد مدارس فولادشهر در بافت فرسوده و قدیمی شهر واقع شده اند و رشد فزاینده دانش آموزان فولادشهر زنگ خطر را به صدا درآورده و حل این چالش نیازمند توسعه زیرساخت‌های آموزش و پرورش است چراکه امروز شاهد تراکم بالایی در کلاس‌های مدارس این بخش هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید ضیا موسوی رئیس آموزش و پرورش بخش فولادشهر در جمع مسئولان این شهرستان، اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی بیشتر مدارس در جهان بودیم و این مسئله در کشور ما نیز تأثیرات بسیاری داشت به گونه‌ای که بر اساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا تجمع افراد در مکان‌های شلوغ ممنوع اعلام شد و به تبع آن مدارس به عنوان اولین مکان‌ها پیشگام رعایت این موضوع شدند.

وی با بیان اینکه ایجاد وقفه در نظام آموزشی اثرات مخربی دارد، افزود: مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که تعطیلی آموزش دانش‌آموزان در مقاطع مختلف فشارهای ساختاری بسیاری را بر این نهاد وارد می‌کند و سبب خواهد شد برخی دانش آموزان از نظام آموزشی فاصله بگیرند.

رئیس آموزش و پرورش بخش فولادشهر با ابراز نگرانی از تاثیر تبعات شیوع ویروس کرونا بر روند آموزش و پرورش دانش آموزان، تصریح کرد: نگرانی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس نباید به گونه‌ای ادامه یابد که مردم کشور ما از نظام تعلیم و تربیت فاصله بگیرند چرا که علیرغم همه مشکلات به وجود آمده تغییرات عمده‌ای در سطح جامعه، خصوصاً در زمینه آموزش و پرورش به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت معلم حرف اساسی را می‌زند چراکه معلمان دارای دو بال اخلاق حرفه‌ای و تخصص هستند، ادامه داد: آموزش و تأثیرگذاری اخلاقی، علمی و عملی روی دانش آموزان نیازمند تعامل مستقیم معلم با دانش آموز بوده و چنانچه این وقفه به وجود آمده ادامه یابد باعث ایجاد گسل و انشقاق شده و در گام نخست دانش آموزان دچار آسیب‌های فراوانی خواهند شد.

موسوی اضافه کرد: علیرغم همه مشکلات و غافلگیری هایی که شیوع این ویروس برای همه دستگاه‌ها و نهادها داشت آموزش و پرورش با تدابیر اتخاذ شده نوعی سیستم آموزشی جدید را برای دانش‌آموزان طراحی کرد که تا پیش از آن با این جدیت به این موضوع نپرداخته بود و با همه مشکلات و چالش‌ها به گونه‌ای عمل شد که فاصله بین دانش آموز و مدرسه کاهش یابد و در نهایت سال تحصیلی را به خوبی به پایان برسانیم.

وی عنوان کرد: مدارس بخش فولادشهر علاوه بر بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش دانش آموزان بخشی از آموزش‌های مبانی و محتوایی درسی را با رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار کردند و آزمون حضوری پایه نهم و دوازدهم را در خرداد ماه با سلامت پشت سر نهادیم و امروز نیز در آمادگی کامل برای برگزاری آزمون‌های پایه دوازدهم و بازماندگان از آزمون‌ها قرار داریم.

رئیس آموزش و پرورش بخش فولادشهر با اشاره به لزوم ایجاد تعادل بین ورودی و خروجی مقاطع مختلف آموزشی در مدارس، خاطرنشان کرد: احساس نگرانی از درگیری افراد با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد اما این مسئله به معنای تعطیلی آموزش و پرورش نیست چراکه وقفه تحصیلی سبب ایجاد فاصله بین دانش‌آموزان و مدرسه خواهد شد و برخی دانش آموزان گرفتار توقف یادگیری می‌شوند که باعث افزایش میل ترک تحصیل آنان خواهد شد، از سوی دیگر چنانچه روند فارغ التحصیلی دانش آموزان روند عادی خود را سپری نکند با چالش بحران فضای آموزشی در سال‌های پیش رو مواجه خواهیم شد.

وی افزود: شهروندان فولادشهر نیاز است با اعتماد به اقدامات آموزش و پرورش نسبت به ثبت نام دانش آموزان اقدام کرده و پیگیر ادامه تحصیل فرزندان خود باشند و در این بین ثبت نام پایه‌های بدو ورود به مقاطع مختلف از اهمیت دوچندانی برخوردار هستند از طرفی تأخیر در ثبت نام دانش آموزان سبب خواهد شد خانواده‌ها در تحویل به موقع کتاب‌های درسی با چالش‌های جدی ایجاد شوند.

موسوی تصریح کرد: آموزش و پرورش برای شرایط مختلف عادی، زرد، نارنجی و قرمز سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های لازم را با توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا انجام داده است، در شرایط سفید آموزش‌ها به صورت حضوری خواهد بود و چنانچه شرایط در موقعیت زرد قرار داشته باشد آموزش به صورتی ترکیبی حضوری و از راه دور انجام خواهد گرفت.

وی همراهی خانواده‌ها با برنامه‌های آموزشی مدارس را در شرایط فعلی لازم و ضروری دانست و ادامه داد: چنانچه شرایط در موقعیت قرمز قرار داشته باشد آموزش از راه دور در فضای مجازی و برنامه "شاد" توسط معلمان انجام خواهد گرفت تا حدودی دانش‌آموزان را از حضور فیزیکی در مدارس بی‌نیاز کند بر همین اساس زیرساخت‌های مورد نیاز این مهم در بخش فولادشهر تأمین شده است.
رئیس آموزش و پرورش بخش فولادشهر با بیان اینکه افزایش میزان حضور دانش آموزان در فضای مجازی عوامل مخربی را به همراه خواهد داشت، اضافه کرد: استفاده از فضای مجازی برای تکمیل آموزش یک فرصت مناسب به شمار می‌آید اما این روند نیازمند کار علمی، پژوهشی و آسیب‌شناسی بوده تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت آموزش مجازی از برخی آسیب‌ها که به واسطه افزایش زمان استفاده از فضای مجازی به وقوع می‌پیوندد نسل جدید را تهدید می‌کند جلوگیری شود.

وی با اشاره به رشد و توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش فولادشهر، یادآور شد: رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی در بخش فولادشهر بسیار قابل توجه بوده به گونه‌ای که طی چهار سال جمعیت ۱۴ هزار نفر دانش آموز آن به بیش از ۲۳ هزار دانش آموز افزایش یافته و باید گفت فولادشهر در بین ۴۱ منطقه در استان اصفهان تنها منطقه‌ای است بعد از شروع سال تحصیلی نیز ورودی دارد.
موسوی با بیان اینکه ۵۰ درصد مدارس فولادشهر به صورت دو نوبته اداره می‌شوند، عنوان کرد: ۴۰ درصد مدارس فولادشهر در بافت فرسوده و قدیمی شهر واقع شده‌اند و رشد فزاینده دانش آموزان فولادشهر زنگ خطر را برای آموزش و پرورش به صدا درآورده و حل این چالش نیازمند توسعه زیرساخت‌های آموزش و پرورش است چراکه امروز شاهد تراکم بالایی در کلاس‌های مدارس این بخش هستیم.

کد خبر 439931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.