آبیاری فضای سبز سنندج با آب غیرشرب

ناظر تاسیسات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج گفت: در دو سال گذشته تمام فضاهای سبز و پارک‌های احداثی جدید این شهر، از منابع آبی غیر شرب آبیاری شده و این رویه در آینده نیز ادامه دارد.

به گزارش ایمنا، شاهین بهزادی اظهار کرد: از دو سال پیش تمام فضای سبز جدید ایجاد شده در سنندج بدون استفاده از آب شرب آبیاری شده است.

وی افزود: ۸۰ هکتار فضای جدید با همین رویکرد احداث شد و از منابع آبی جایگزین مانند آب‌های سطحی، چاه و چشمه برای آبیاری آنها استفاده می‌شود.

بهزادی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۹۰ هکتار فضای سبز در این شهر وجود دارد و احداث ۴۰ هکتار دیگر نیز در دست اجراست، اضافه کرد: از ۲۹۰ هکتار فضای سبز موجود حدود ۲۵ تا ۳۰ هکتار آن با آب شرب آبیاری می‌شود البته برای آبیاری هر هکتار فضای سبز، سالانه ۱۸ هزار مترمکعب آب شرب شهری مصرف می‌شود که حدود سه میلیون مترمکعب در سال است.

ناظر تأسیسات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج به وجود انشعاب‌های مجاز و غیرمجاز برای آبیاری فضای سبز اشاره کرد و یادآور شد: در چند سال اخیر تعداد انشعاب‌های غیرمجاز را حدود ۷۰ درصد کاهش دادیم و مابقی انشعاب‌ها نیز به تدریج تا سال آینده جمع‌آوری می‌شود.

بهزادی ضمن اشاره به اجرای مطالعات برای شناسایی چشمه‌ها و قنات‌های این شهر و جایگزینی منابع آبی جدید مورد نیاز پارک‌ها و فضای سبز به جای آب شرب، گفت: جمع‌آوری آب چشمه‌های خیابان آبیدر، عمارت خسروآباد و چشمه مسجد قرادیان از جمله این طرح‌هاست که ۹۰ درصد کارها انجام و برآورد ریالی نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه چشمه‌های بلوار کردستان (محدوده دره حاجی نسه) سنندج نیز ظرفیت تأمین ۵۰ لیتر در ثانیه آب دارد، تاکید کرد: این نقطه از شهر به تنهایی می‌تواند آب مورد نیاز برای آبیاری ۱۰ هکتار فضای سبز را تأمین کند.

ناظر تأسیسات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سنندج به پیشنهاد طرح استفاده از آب برگشتی تصفیه‌خانه آب سنندج برای آبیاری فضای سبز شمال این شهر اشاره کرد و افزود: قرار است خط انتقال چهار کیلومتری با دبی ۵۰۰ مترمکعب از تصفیه‌خانه ننله برای آبیاری ۲۵ هکتار فضای سبز شمال شهر از جمله تپه شب‌بو اجرا شود که قرارداد بسته شده و آماده برای تأمین بودجه ۶۰ میلیارد ریالی است.

منبع: ایرنا

کد خبر 439921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.