استیضاح وزیر ورزش کلید خورد

عذر خواهی پرویز فتاح و رسوایی قرارداد ویلموتس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۳۰ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پوزش تاکتیکی یا بنیادی؟» به بررسی عذر خواهی پرویز فتاح پرداخت و نوشت: واکنش‌ها به اظهارات پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان بیش از آن بود که انتظار می‌رفت اما به‌واقع این حق همه کسانی بود که در آن برنامه نامشان برده شده بود و باید در مقام دفاع از خود برمی‌آمدند. هر چند عده‌ای این سخنان فتاح را از نه از سر شفافیت که به نوعی خیز زودهنگام برای انتخابات ۱۴۰۰ تلقی کردند. هر چند برخی اصولگرایان وی را از نامزدهای بالقوه خود می‌دانند. اما آنطور که نظر می‌رسد که این اظهارات سویه صرفاً انتخاباتی نداشته است. از این رو است که بسیاری از آن برداشت انتخاباتی نمی‌کنند. با این حال پس از کنش و واکنش‌های بسیاری که صورت گرفت؛ روز گذشته پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان با توضیح درباره آنچه در برنامه زنده تلویزیونی گفته بود از حدادعادل، ابتکار و مولاوردی عذرخواهی کرد. در محافل سیاسی این پوزش فتاح تاکتیکی تلقی شده و به واسطه فشارهایی که از سوی افکار عمومی و… وارد شده، انجام گرفته یا اینکه به شکل واقعی و بنیادی بوده و رئیس بنیاد مستضعفان از اساس نسبت به اظهاراتش عقب‌نشینی داشته و لذا عذرخواهی کرده است، این مساله جای تأمل دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مافیای مسکن علیه مالیات» به بررسی حواشی اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی پرداخت و نوشت: بازار مسکن مدت‌هاست که با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان دریافت مالیات از خانه‌های خالی به عنوان یکی از راه‌های درمان مشکلات بازار مسکن یاد می‌شد. مسئله‌ای که بارها مطرح می‌شود اما اجرای آن به تأخیر می‌افتد.

دریافت مالیات از خانه‌های خالی از جمله طرح‌هایی است که سال‌هاست کارشناسان و نمایندگان مجلس در مورد آن بحث می‌کنند، از سال ۱۳۹۱ این موضوع به صورت جدی‌تر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و ظاهراً قرار است بالاخره این طرح به مرحله اجرا برسد. البته قانون مالیات بر خانه‌های خالی که سازوکار اخذ آن در مجلس به تصویب رسیده بود، در حال حاضر شورای نگهبان ابهاماتی به آن وارد کرده و این مالیات همچنان در مرحله اصلاح بسر می‌برد بنابراین به نظر می‌رسد که فعلاً خانه‌های خالی باید در انتظار مالیات باشند. حالا کارشناسان از بی نتیجه ماندن اجرای این طرح و موکول کردن به زمانی دیگر می‌گویند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناامیدانِ استیضاح» به بررسی روند استیضاح زنگنه در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: آن روز که ترکیب نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شد و اکثر قریب به اتفاق کرسی‌های ساختمان هرمی شکل میدان بهارستان به اصولگرایانی واگذار شد که خط و ربط‌های سیاسی و مخالفت‌های‌شان با دولت دوازدهم و سیاست‌های آنان شهره آفاق بود، بسیاری از ناظران و تحلیلگران از ایجاد کشمکش میان قوای مجریه و مقننه گفتند و سال پایانی دولت دوازدهم را سالی سخت و البته توأم با جدال‌های بین قوه‌ای توصیف کردند. اعتبارنامه‌ها که تأیید شد و منتخبان که ردای نمایندگی به تن کردند، جدال‌ها آغاز شد و نخستین طرح اصولگرایان، استیضاح رئیس‌جمهوری و بررسی عدم کفایت سیاسی حسن روحانی بود، طرحی که پس از دیدار آنلاین نمایندگان با عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی و تاکید صریح او بر لزوم ادامه فعالیت دولت‌ها تا روز پایانی، ملغی و منتفی شد. ولی این پایان کار نبود و حالا شرایط به گونه‌ای رقم خورده که نمایندگان مجلس به عنوان تنها نهاد دارای حق قانونگذاری و البته نظارت بر دستگاه اجرایی - حداقل از دید قانونی اساسی - در اقدامی فراقانونی طی نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه خواستار پایان دوران وزارت وزیر نفت شدند تا مخالفت‌های‌شان با نوع نگاه دولت دوازدهم به اقتصاد و سیاست بیش از پیش عیان شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چهارشنبه خروج در بازارها» نوشت: تابلوی بورس در آخر هفته به رنگ سرخ درآمد و روند بازار سکه و ارز کاهشی شد. در چهارشنبه خروج، سهام هیچ صنعتی شاهد ورود پول سرمایه‌گذاران حقیقی نبود، در طرف عرضه نیز آمار خروج پول حقیقی‌ها رکورد شکست. هزار و ۲۶۴ میلیارد تومان از پول سرمایه‌گذاران حقیقی در پایان مبادلات چهارشنبه از بازار خارج شد؛ تصویری که از ۱۴ دی ۹۸ در بازار سهام تکرار نشده بود. دیروز یکی از کم‌حجم ترین روزهای معاملاتی را شاهد بودیم و ارزش معاملات خرد با ثبت رقم ۵ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان به کمترین رقم از ششم اردیبهشت‌ماه رسید. روز چهارشنبه ارزش صف‌های فروش تشکیل شده در بورس، فرا بورس و بازار پایه از ۱۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. این صف‌های خرید برای ۷۴ درصد از کل سهام شرکت‌های بورس تشکیل شد. از سوی دیگر روند مشابهی روز چهارشنبه در بازار ارز و سکه رقم خورد و معامله‌گران در پی خروج از موقعیت خرید و قرار گرفتن در صف فروش بودند که روند کاهشی در این بازارها را همراه داشت.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رسوایی قرارداد ویلموتس استیضاح وزیر ورزش را کلید زد» به بررسی پرداخت و نوشت: ماجرای محکومیت ایران به پرداخت غرامت ۱۶۷ میلیارد تومانی به ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی ایران و واکنش‌ها به عملکرد وزارت ورزش دولت تدبیر و امید در انعقاد قرارداد مشکوک و محرمانه با این مربی خارجی، روز گذشته به صحن علنی مجلس کشیده شد. برای بازنشستگان پول ندارند اما برای جیب خارجی‌ها دارند!

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس دیروز در جلسه علنی پارلمان طی تذکری شفاهی اظهار داشت: متأسفانه میزان حقوق فرهنگیانی که پیش از مهر بازنشسته شده‌اند با کسانی که پس از مهرماه بازنشسته شده‌اند تفاوت زیادی دارد که این تبعیض و بی‌عدالتی است و باید این مشکل حل شود. برخی کارکنان وزارت آموزش‌وپرورش بیش از یک سال است که بازنشسته شده‌اند اما پاداش بازنشستگی خود را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: از یک‌سو گفته می‌شود پول برای پرداخت بازنشستگان وجود ندارد و از سوی دیگر پول بیت‌المال به جیب یک‌مشت افراد مفت‌خور می‌رود و سوال ما این است که آیا تیم‌های ورزشی تافته جدا بافته هستند؟

وی گفت: قرار است ۱۶۰ میلیارد تومان به‌خاطر تخلف و قصور در انعقاد قرارداد به یک مربی خارجی داده شود، دستگاه‌های نظارتی قطعاً باید به این موضوع وارد شوند.

نمایندگان مقابل «برجام فوتبالی» خواهند ایستاد.

کد خبر 439906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.