بحران هویت در شهرسازی و معماری شهرهای ایران

استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد گفت: امروزه شهرها دچار بحران هویت در حوزه شهرسازی و معماری و به نوعی آلزایمر تاریخی شده اند.

محسن رفیعیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انتقادی به معماری نوین در شهرها وارد شده مبنی بر اینکه امروزه نحوه ساخت و ساز و سیما و منظر شهرها هیچ سنخیتی با معماری گذشته و اصیل ندارد.

وی تصریح کرد: اکثر افراد هنگام ساخت و ساز تاکید بر استفاده از بهترین نما و فرم را در ساختمان خود دارند، اما محصول نهایی آن با وجود فعالیت مهندسان شهرساز و معماران فارغ التحصیل دانشگاه‌ها مطلوب نیست.

استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد ادامه داد: با نگاهی به گذشته معماری شهرها درمی‌یابیم که در شهرسازی‌ها بهترین الگوهای معماری استفاده می‌شده، اما امروزه دچار آلزایمر تاریخی شده و فراموش کرده‌ایم در گذشته چگونه ساخت و ساز می‌کردیم، چگونه شهرها را توسعه داده و معماری نوین را به قدیم متصل می‌کردیم، نیازهای روز را با فرم‌های گذشته تطابق داده و در راستای تغییر و تحول پیش می‌بردیم.

وی با تاکید بر اینکه امروزه از گذشته معماری و شهرسازی منفک شده و دچار انقطاع تاریخی شده‌ایم، گفت: این منفک شدن به سمت تکامل نبوده، بلکه به سمت افول، نزول، ویرانی و آشفتگی پیش رفته زیرا نمی‌دانیم چگونه باید عمل کنیم.

رفیعیان افزود: این اتفاق دلایل متفاوتی دارد، البته برخی متفکران دلیل آن را از دوران قاجار به این سمت می‌دانند چرا که از آن دوران نگاه به بیرون پیدا کردیم و الگوهای معماری ایرانی و توسعه بومی شهرهایمان را فراموش کردیم.

وی با بیان اینکه شهرها دچار بحران هویت در حوزه معماری و شهرسازی شده اند، اظهار کرد: در این باره مقصر به معنای شخص وجود ندارد، زیرا یک جریان تاریخی اتفاق افتاده که بسیاری از عوامل در آن دخیل بوده است.

استادیار و عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه یزد با اشاره به سه مؤلفه مهم شهر، شهرسازی و شهرساز، تصریح کرد: شهر محصول شهرسازی و شهرسازی دستاورد شهرساز است که در این میان برخی موارد همچون آئین‌نامه ها، بخشنامه‌ها، طرح‌ها، قوانین و دستورالعمل‌ها مقوله‌های مذکور را هماهنگ می‌کند.

وی از شهرسازی به عنوان یک دانش مهم یاد کرد و گفت: شهرساز این دانش را با استفاده از دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و قوانین در شهر اجرایی می‌کند از این رو وقتی مشکلی در دانش شهرسازی وجود داشته باشد، جنبه کلان نظری ندارد زیرا مبنای نظری واحدی در حوزه شهرسازی نیست.

رفیعیان با بیان اینکه امروزه شهرسازان قابلی همچون شیخ بهایی نداریم، تصریح کرد: باید بر روی تربیت مهندسان شهرساز کار شود که ابزار آن تدوین متناسب دستورالعمل‌ها، طرح‌ها، قوانین و آئین‌نامه‌هاست و در این بسته جامع تمام مهره‌ها باید در کنار هم قرار گیرد.

وی تاکید کرد: راهکار اساسی بازنگری کلی در نحوه شهرسازی و تربیت شهرسازان و مسائلی که این موارد را به هم مرتبط می‌کند است تا هماهنگی بین آنها ایجاد شود.

کد خبر 439873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.