واکنش پکن به هشدار سازمان ملل درباره تنش چین و آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره تنش در روابط پکن و واشنگتن از سیاستمداران آمریکایی خواست صدای جامعه جهانی را بشنوند.

به گزارش ایمنا، جائو لی جیان امروز در جمع خبرنگاران در پکن گفت: رویارویی چین و آمریکا به سود جامعه جهانی نیست بلکه توسعه سالم و با ثبات دو کشور با خواست مردم چین و آمریکا و کشورهای دیگر جهان منطبق است.

وی افزود: تنش دو کشور ناشی از اقدامات یک جانبه و تحریک آمیز دولت آمریکا از جمله دخالت در امور داخلی چین و خدشه دار کردن منافع چین است معدودی از سیاستمداران آمریکایی برای منافع خود به جنجال سازی و تحریک مخالفت با چین پرداخته اند.

شرکت چین در پیمان تجارت سلاح

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه گفت: چین مایل است سهم بیشتری در اجرای موثر پیمان تجارت سلاح، برقراری نظم معقول در تجارت سلاح و حفظ صلح و ثبات بین المللی و منطقه ای اداء کند.

ششمین نشست کشورهای عضو پیمان تجارت سلاح از ۱۷ الی ۲۱ اگوست (۲۷ تا ۳۱ مرداد) به دلیل شیوع کرونا به صورت کتبی در حال برگزاری است چین نخستین بار به عنوان عضو این پیمان در این نشست شرکت و بیانیه ای کتبی منتشر کرد.

جائو با یاداوری اینکه چین در پیام کتبی در مورد تقویت پیمان تجارت سلاح پیشنهاد سه گانه ای مطرح کرده است، اظهار کرد: این پیشنهادها شامل افزایش عمومیت و اثربخشی پیمان، تقویت تعامل و هماهنگی ساز و کار کنترل تسلیحات متعارف در چارچوب سازمان ملل و حمایت از نقش محوری سازمان ملل در زمینه کنترل تسلیحات متعارف، تقویت مفهوم مسئولیت پذیری در تجارت سلاح و فراخوان به عدم فروش سلاح به جوامع غیردولتی و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل به بهانه فروش سلاح است.

او گفت: چین به عنوان سازنده فعال صلح جهانی و مدافع قاطع نظم بین المللی مایل است با همه طرف های مختلف از جمله کشورهای عضو پیمان همکاری و برای افزایش تفاهم تلاش کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 439837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.