۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
طرح شهردار مدرسه چیست؟

طرح شهردار مدرسه، فرصتی بزرگ برای کشف مدیران ولایتمدار، متعهد، متخصص، مسئولیت‌پذیر و آشنا به حقوق و وظایف خود برای اداره آینده ایران اسلامی است که با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در سراسر کشور آغاز می‌شود.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مسعود نصرتی جانشین رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه امروز باید برای اداره مطلوب کشور در ۲۰ سال آینده برنامه ریزی کرد، اظهار کرد: طرح شهردار مدرسه، فرصتی بزرگ برای کشف مدیران ولایتمدار، متعهد، متخصص، مسؤولیت پذیر و آشنا به حقوق و وظایف خود برای اداره آینده ایران اسلامی است.

وی اضافه کرد: در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، فرآیند اجرایی طرح ملی شهردار مدرسه در مدارس شهری و روستایی سراسر کشور آغاز می‌شود که از آثار بارز آن می‌توان به شناسایی افراد مؤثر و مستعد به عنوان مدیران آینده اشاره کرد.

جانشین رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه موفقیت فردای ایران وابسته به تصمیم گیری صحیح و به جای مدیران امروز است، گفت: نقش جوانان دانش آموخته در آن مکتب را در جریان پیروزی انقلاب و دفاع مقدس شاهد بودیم و این مهم نیز بسیار تأثیرگذار بود، مدیران آینده کشور نیز، هم اکنون در مدارس در حال تحصیل هستند و لازم است تا زمینه آشنایی آنها را با گام‌های آغازین مسئولیت پذیری اجتماعی فراهم کرد تا بتوانند نقش خود را در آینده مدیریتی کشور به درستی ایفا کنند.

نصرتی افزود: طرح شهردار مدرسه می‌تواند زمینه یادگیری دانش‌آموزان مستعد را برای آمادگی ورود به زندگی در جامعه‌ای بزرگ‌تر از مدرسه و درک بهتر از مناسبات عمیق اجتماعی با افزایش مشارکت آنان در امور جامعه و تصمیم سازی موفق در برابر مشکلات زندگی اجتماعی فراهم کند.

وی با تأکید به اینکه یکی از اهداف این طرح، آشنایی نوجوانان و جوانان با فرآیند انتخابات است، گفت: از دستاوردهای بزرگ این طرح می‌توان به آشنایی این نسل با فرآیند انتخابات اشاره کرد چرا که آنها در این فضای دوستانه و صمیمی، نحوه درست رقابت کردن، انتخاب کردن و رفاقت و همدلی پس از آن را به خوبی آموزش خواهند دید و موجب می‌شود تا در آینده شاهد کاهش بسیاری از بداخلاقی‌های موجود در این حوزه باشیم.

نصرتی افزود: تمرین کار گروهی، ایجاد زمینه بروز تفکر شورایی، برنامه ریزی گروهی و عمل بر مبانی برنامه برای رفع مشکلات و در نهایت سپردن پاره‌ای از اختیارات به نوجوانان و جوانان موجب کشف و پرورش استعدادها و مدیر پروری و افزایش حس تعلق در آنها خواهد شد.

وی افزود: تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، با این اهداف و به منظور تبیین نقشه راه و تدوین برنامه‌های عملیاتی است تا بتواند زمینه‌های بروز شایسته‌ترین افراد را برای مدیریت در کشور فراهم آورد.

شایان ذکر است، یکی از اهداف این تفاهم نامه، تنظیم چارچوب عملیاتی همکاری متقابل و مشترک در زمینه فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی دانش آموزی و مدرسه محور با تاکید بر اجرای طرح شهردار مدرسه است.

از دیگر محورهای این تفاهم نامه می‌توان به ارتقای آگاهی‌های مورد نیاز زندگی‌شهری برای دانش‌آموزان به‌صورت مدرسه‌محور، سازماندهی ظرفیت‌های دانش‌آموزی برای ترویج مهارت‌های ارتقای کیفیت زندگی مبتنی بر اصول و ارزشهای اسلامی و ارائه آموزش‌های پایه شهروندی برای تحقق زمینه‌های نقش‌پذیری اجتماعی و توانمندسازی دانش‌آموزان برای حضور فعال در جامعه اسلامی.

در این راستا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به عنوان تشکلی ریشه‌دار، همزاد انقلاب اسلامی و برخوردار از شبکه ملی در ۱۳ هزار دبیرستان کشور و نیز شبکه مربیان کار آزموده، به واسطه تکالیف قانونی که برعهده دارد، آماده اجرای طرح شهردار مدرسه در سراسر کشور است و واگذاری اموری در حوزه‌های حفظ محیط زیست، امکانات‌بهداشتی و ورزشی، امور فرهنگی و اجتماعی و پرورشی، حمل و نقل و مسائل‌ایمنی تحصیلی با تصویب شورای مدرسه به شهردار مدرسه خواهد بود.

به موجب مفاد این تفاهم نامه، فرایند اجرایی طرح شهردار مدرسه به این شرح است که ابتدا نامزدی دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان برای مسئولیت‌های شورای مدرسه، شهردار مدرسه و معاونت‌های آن اعلام می‌شود و انتخاب شهردار و اعضای شورای مدرسه و معاونین شهردار با رأی دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و توجیه انتخاب شدگان توسط کارشناسان و رابطین طرح در شهرداری‌ها و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان صورت می‌پذیرد.

کد خبر 439755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.