ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در آفریقا برای مقابله با کرونا

شیوع بیماری کووید -۱۹ باعث شد بسیاری از مردم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را جایگزین استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی کنند؛ در واقع این روند به یک جنبش جهانی تبدیل شده است. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این که آیا آفریقایی‌ها هم می‌توانند به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی آورند؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میزان گسترش ویروس کرونا در آفریقا باعث متحیر شدن بسیاری از کارشناسان سراسر دنیا شده است چرا که این افراد پیش‌بینی کرده بودند کووید -۱۹ با سرعتی بسیار بالاتر از وضعیت کنونی، شهرهای آفریقایی را مورد حمله قرار دهد. با وجود اینکه در بسیاری از شهرهای این قاره مردم با جمعیت‌هایی بسیار متراکم در کنار هم زندگی می‌کنند و از امکانات درمانی و بهداشتی کافی برخوردار نیستند، اما نسبت به کشورهایی نظیر آمریکا، شیوع ویروس کرونا با سرعت پایینی در میان مردم در حال اتفاق است. البته سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده است که به زودی بیماری کووید -۱۹ با سرعت بیشتری در میان آفریقایی‌ها یکه‌تازی کند و به همین دلیل مقامات ارشد باید از هم‌ اینک و پیش از اوج گرفتن گسترش این ویروس، تمهیداتی کارآمد در پیش گیرند.

در اغلب نقاط جهان، رعایت فاصله اجتماعی به اقدامی ضروری برای مهار شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است که کشورهای آفریقایی نیز از این امر مستثنی نیستند. به عنوان مثال در الجزایر و بنین خدمات حمل و نقل عمومی تا بهبود وضعیت کنونی تعطیل شده است اما در سایر کشورهای قاره آفریقا مانند اتیوپی، کنیا، کامرون و گینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی با رعایت مقررات خاصی نظیر کاهش ظرفیت خودروها و کوتاه بودن مسیر سفر آزاد است.

مقررات و قرنطینه‌های سخت‌گیرانه‌ای که در سراسر دنیا برای مهار شیوع ویروس کرونا اعمال شده و پیامدهای مثبتی نیز داشته، در کشورهای آفریقایی نتایج متفاوتی از خود نشان داده است. به عنوان مثال بسیاری از مردم آفریقا معیشت خود را بر پایه کارهای روزمزد می‌گذرانند و امکان تعطیلی آن‌ها یا ممنوعیت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی وجود ندارد.

برای همین در کشوری نظیر زیمباوه نبود امکان نظارت بر استفاده از وسایل حمل و نقل باعث شد برای مدتی هر چند کوتاه، پزشکان و پرسنل درمانی از تردد با وسایل نقلیه عمومی خودداری کنند و تنها پزشکانی در مراکز درمانی به فعالیت مشغول می‌شدند که از خودروی شخصی برخوردار بودند.

از سوی دیگر در کشورهایی مانند مالاوی، اوگاندا و کنیا کارکنان وسایل حمل و نقل عمومی با گسترش شیوع ویروس کرونا کرایه‌ها و قیمت بلیط‌ها را به طور چشمگیری افزایش دادند و همین امر مشکلات زیادی را بر سر راه مردم قرار داد. از آنجا که زندگی بسیاری از آفریقایی‌ها بر تردد از طریق وسایل حمل و نقل عمومی استوار است، شاید شیوع بیماری کووید -۱۹ بهترین بهانه برای ترویج پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در میان مردم این قاره باشد.

موفقیت در سرمایه‌گذاری‌های هدفمند

برخلاف بسیاری از نقاط جهان، شهرهای آفریقایی از محیط فیزیکی لازم برای ترویج دوچرخه‌سواری برخوردار نیستند. متأسفانه طراحی شهری در سراسر نقاط این قاره به حدی ضعیف است که مردم در نزدیکی محل سکونت خود به خدمات اساسی کافی دسترسی ندارند و باید مسافت‌هایی طولانی را طی کنند تا مایحتاجشان را فراهم آورند. از سوی دیگر نسبت به سایر نقاط دنیا، بیش از نیمی از مردم آفریقا از طریق پیاده‌روی به تردد در داخل شهرها می‌پردازند، با این حال در طراحی زیرساخت‌ها این مؤلفه در نظر گرفته نشده و بیشتر زیرساخت‌های برای تردد خودروها ساخته شده است. بدون شک سرمایه‌گذاری در ایجاد زیرساخت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در دروان کرونا می‌تواند در آینده پیامدهای مثبت زیادی را برای قاره آفریقا داشته باشد.

در اواخر ماه مارس، رئیس جمهور اوگاندا اعلام کرد که تردد از طریق دوچرخه بسیار ایمن‌تر از وسایل حمل و نقل عمومی است و به همین دلیل دستور داد مردم هر چه بیشتر دوچرخه‌سواری را برای رفت و آمدهای داخل شهری برگزینند و متعهد شد از کمک‌های مالی خود برای احیای زیرساخت‌های مربوطه دریغ نکند. پیرو این دستور بسیاری از مردم به خصوص زنان به دوچرخه‌سواری روی آورده‌اند. ترافیک جاده‌ای و به دنبال آن تصادفات به طور قابل توجهی کاهش یافته است و در مدت زمانی کوتاه فروشندگان دوچرخه و مکانیک‌ها با رونق اقتصادی قابل توجهی مواجه شده‌اند.

مقامات رسمی اوگاندا تصمیم گرفته‌اند برای اولین بار در تاریخ این کشور در کامپالا پایتخت این کشور مسیری ایجاد کنند که در آن تردد هر گونه وسیله حمل و نقل موتوری ممنوع است و تنها عابران پیاده و دوچرخه‌سواران می‌توانند از آن تردد کنند. منطقه فوق خیابانی به طول دو کیلومتر را در بر خواهد گرفت و از مرکز شهر عبور خواهد کرد. این مسیر میزبان مراکز بزرگ خرید، ادارات مختلف و سالن‌های تئاتر است و در نزدیکی مرکز اصلی حمل و نقل عمومی شهر قرار دارد و به همین دلیل روزانه جمعیت زیادی در آن تردد می‌کنند. برنامه‌ریزان کامپالا امیدوارند با ایجاد این پیاده‌راه، سایر شهرهای کشور اوگاندا و قاره آفریقا را نیز به گسترش چنین فضاهایی در شهرهای خود تشویق کنند.

کد خبر 439749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.