قابلیت پیاده‌روی؛ معیاری طلایی برای طراحی شهری پساکرونا

شیوع ویروس کرونا در کنار تمام خساراتی که بر جان، مال، اقتصاد و کار انسان‌ها در سراسر جهان وارد کرده، مزایای بسیاری را برای شهر و شهروندان به همراه داشته است. ایده ایجاد محله‌های ۲۰ دقیقه‌ای یکی از بهترین پیامدهای شیوع این ویروس بوده است که می‌تواند به یک معیار طلایی در طراحی شهری تبدیل شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا قبل از انتشار ویروس کرونا بخش اعظمی از شهرنشینان برای حضور در محل کار یا فراهم آوردن مایحتاج خود مجبور بودند مسافت‌هایی طولانی را طی کنند. شیوع بیماری کووید -۱۹ تمایل مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را از ترس مبتلا شدن به ویروس، به طور قابل توجهی کاهش داده است. بسیاری از مردم به دورکاری روی آورده و اغلب آن‌ها دنبال تأمین ملزومات از مناطق اطراف محل سکونت خود بوده‌اند. این امر مسیری طلایی و منحصر به فرد را بر سر راه معماران و طراحان شهری قرار داد و آن ایجاد محله‌های ۲۰ دقیقه‌ای بود.

محله ۲۰ دقیقه‌ای به منطقه‌ای از شهر گفته می‌شود که تمام نیازهای ساکنان را در محیطی با پیاده‌روی تنها ۲۰ دقیقه فراهم می‌آورد. یعنی ساکنان یک محله اگر تنها با ۲۰ دقیقه پیاده روی بتوانند به تمام امکانات و خدمات مورد نیاز خود دست یابند، آنگاه گفته می‌شود که آن‌ها در محله‌های ۲۰ دقیقه‌ای یا خودکفا زندگی می‌کنند. در این مناطق، ساکنان می‌توانند به خدماتی نظیر فروشگاه‌ها، مدارس، بانک‌ها، فضای سبز، مراکز تفریحی، حمل و نقل عمومی و محل کار خود در فاصله نزدیک به محل سکونتشان دسترسی داشته باشند و با حداکثر ۲۰ دقیقه یا حدود ۸۰۰ متر پیاده‌روی تمام نیازهای روزمره خود را برطرف کنند.

مناطق ۲۰ دقیقه‌ای یا خودکفا مزایای بسیاری برای ساکنان و خود شهر همراه دارد؛ وقتی مردم در این مکان‌ها به تمام امکانات دسترسی داشته باشند، دیگر نیاز زیادی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی ندارند که این امر به سهم خود هم سلامت جسمی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد و هم منجر به کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از موتور خودروها می‌شود. از سوی دیگر مردم در چنین مناطقی بیشتر حس مالکیت به آن را کسب می‌کنند و همین باعث می‌شود در حفظ محل سکونت خود بیشتر تلاش کنند. مهم‌تر از همه اینکه تردد بیشتر در مناطق کوچک‌تر باعث شناخت بیشتر مردم از همسایه‌های خود می‌شود و در نتیجه تعامل اجتماعی بین آنان افزایش می‌یابد.

البته اصطلاح ۲۰ دقیقه‌ای عنوانی است که توسط برنامه ریزان شهری در نظر گرفته شده و مفهوم آن کلیت در دسترس بودن تمامی ملزومات زندگی از کار گرفته تا مایحتاج روزانه است. در حال حاضر و با شیوع ویروس کرونا، اهداف بلندمدت معماران سراسر جهان طراحی شهرهای محله محور با حفظ معیارهای مهمی نظیر حفظ فاصله اجتماعی است که در حال حاضر به خوبی در شهرهایی مانند بارسلونا، میلان، لندن و نیویورک با طراحی پیاده راه‌های وسیع محقق شده است.

کد خبر 439705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.