بنیاد برکت از هنرمندان صنایع‌دستی اصفهان حمایت می کند

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان از همکاری بنیاد برکت در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استان اصفهان در ایام پسا کرونا خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، فریدون الهیاری گفت: در حال حاضر ۶۰ هزار نفر هنرمند و فعال صنایع‌دستی در قالب بیش از پنج هزار کارگاه و هزار فروشگاه عرضه صنایع‌دستی در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند.

او افزود: از مجموعه ۶۰ هزار نفر هنرمند و فعال صنایع‌دستی استان اصفهان در حدود ۳۰ هزار نفر که بخش قابل توجهی از آنان را بانوان تشکیل می‌دهند در قالب مشاغل خانگی مستقل و پشتیبان در کارگاه‌های انفرادی و یا منازل خود در حال فعالیت هستند.

الهیاری ضمن اشاره به آسیب‌های جدی شیوع بیماری کرونا بر پیکر صنایع‌دستی استان تاکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا که از اسفندماه سال گذشته در اصفهان منجر به تعطیلی کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان شد، فعالان صنایع‌دستی استان آسیب‌های جدی را متحمل شدند به نحوی که تولیدات صنایع‌دستی از زمستان سال گذشته برای نوروز آماده و اکثراً به فروش نرسیده، همچنین فعالان صنایع‌دستی در راستای آماده‌سازی محصولات خود برای ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیازمند تجهیز کارگاه خود حداقل از اسفندماه بودند که برآورد ما حاکی است تجهیز بیش از پنج هزار کارگاه صنایع‌دستی ماهیانه در حدود دو هزار میلیارد ریال هزینه دارد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به از دست رفتن بازارهای نوروزی از یک‌سو و ضرر تجهیز کارگاه‌های صنایع‌دستی و عدم توان ادامه تولید و یا فروش محصولات تولید شده از سوی دیگر که رقمی معادل پنج هزار میلیارد برآورد می‌شود، در وهله اول با کسب حمایت سیستم بانکی، تسهیلاتی در راستای حمایت از شاغلان در این صنعت به کارفرمایان پرداخت می‌شود که در حال حاضر ۳۰۰ نفر در دو حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در سامانه حمایت از کارکنان این دو صنعت ثبت نام کرده‌اند.

او با اشاره به دیگر راه‌کارهای اندیشیده شده در این زمینه، گفت: معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تفاهم نامه‌ای را با بنیاد برکت به امضا رسانده که به تبع آن در استان‌ها از جمله استان اصفهان نیز مقدمات اجرا شدن آن فراهم شده و بر اساس این طرح فعالان صنایع‌دستی استان با ثبت نام در سامانه مربوط به این بنیاد، تسهیلاتی در راستای جبران خسارت‌های ایام کرونا از یکسو و تسهیلات حمایت فروش تولیدات خود را از سوی دیگر دریافت کنند.

الهیاری در پایان ابراز امیدواری کرد تا سیستم حمایت از ادامه فعالیت کارکنان و همچنین سیستم حمایت از تولید به عنوان دو گزینه پیش رو بتواند بخشی از آلام و مشکلات فعالان این حوزه را بر طرف کند.

کد خبر 439698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.