سرقت از جیب خالی ملت

اما و اگرهای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی و بلاتکلیفی نظام آموزشی در سال تحصیلی جدید‍ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۲۹ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سال تحصیلی در کما» به بررسی بلاتکلیفی نظام آموزشی در سال تحصیلی جدید پرداخت و نوشت: کمتر از ۲۰ روز به آغاز سال تحصیلی باقی مانده و در شرایطی که دوشنبه شب، وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی به صراحت اعلام کرد که ۱۵ شهریور قطعاً آغاز سال تحصیلی است با اطمینان می‌گویم که از این تاریخ فعالیت آموزشی در سراسر کشور آغاز می‌شود، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که وزیر آموزش و پرورش در هیچ‌قسمت سخنانش، نشانی از برنامه‌ای منسجم و یکدست برای آموزش دیده نمی‌شود و از طرفی دیگر برای حفظ سلامت دانش‌آموزان نیز نمی‌توان در بیانات او نشانی از متدی ویژه یافت.

در این شرایط روز گذشته علی ماهر، معاون ستاد فرماندهی مقابله با کرونا گفته که آموزش حضوری در ترم پاییز اصلاً به صلاح نیست و با این موضوع مخالفت کرد. او براین باور است که آموزش حضوری در ترم پاییز را با شرایط و امکانات موجود به هیچ‌عنوان به صلاح نمی‌دانیم. او معتقد است که اصلاً صلاح نیست دانش‌آموزان و دانشجویان به‌صورت حضوری در کلاس درس مدارس و دانشگاه‌ها شرکت کنند. او مهمترین چالش‌ها را وضع دانشجویانی دانسته که از شهرستان می‌آیند و باید در خوابگاه سکونت داشته باشند.

او تاکید کرده است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضاهای خوابگاهی تقریباً ناممکن است. به گفته علی ماهر اکثر اتاق‌های خوابگاهی چند نفری است و امکان جداسازی افراد در این فضاها وجود ندارد. هم‌چنین در کل فضاهای خوابگاهی، ورودی‌ها و سایر بخش‌های آن رعایت اصول فاصله‌گذاری تقریباً ناممکن است. در این میان کمبودهای زیرساختی در فضاهای آموزشی نیز به انبوه مشکلات افزوده است. به گفته علی ماهر در اکثر کلاس‌های بالای ۳۰ نفره مدارس هیچ‌وقت نمی‌توان فاصله‌گذاری لازم را فراهم کرد. از این گذشته این فضاها امکان گردش و تهویه هوا با استانداردهای لازم را هم ندارند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیچ و خم اعتماد در بازار رمزارزها» به بررسی اما و اگرهای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی پرداخت و نوشت: ارز دیجیتال یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است، این بازار در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد، به گونه‌ای که برخی افراد به خرید و فروش ارزهای دیجیتال و برخی دیگر به استخراج می‌پردازند . البته بسیاری از افراد بازار رمز ارزها را ناشناخته دانسته و از ورود به آن هراس دارند. این در حالی است که اخیراً به دلیل آشفتگی بازارهای اقتصادی به ویژه بازار بورس زمزمه‌هایی از تشویق برای ورود به بازار جذاب رمز ارزها به گوش می‌رسد.

در مرداد ماه سال گذشته بود که فعالیت ماینر ها در ایران قانونی اعلام شد، با این وجود هنوز هم پس از گذشت یک سال، دستورالعملی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کشور ابلاغ نشده است. آنطور که رئیس کانون صرافان، کامران سلطانی‌زاده، گفته است تا کنون هیچ مجوزی برای خرید و فروش ارز دیجیتال صادر نشده است. البته این مسئله از علاقه طرفداران رمز ارزها کم نکرده و این بازار همچنان برای مخاطبان خود جذاب است به خصوص که در روزهای اخیر با توجه به افت قابل توجه بورس بار دیگر این بحث بر سر زبان‌ها افتاده که کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟ حوزه رمز ارزها یکی از بازارهایی است که به عقیده برخی افراد می‌تواند محلی جذاب برای جذب نقدینگی‌ها باشد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا بازار ارزهای دیجیتالی پتانسیل جذب نظر سرمایه‌داران را دارد یا خیر؟

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرقت از جیب خالی ملت» به بررسی محکومیت ایران در پرونده ویلموتس پرداخت و نوشت: کابوس فوتبال یا بهتر بگوییم ورزش ایران به واقعیت تبدیل شده است. فدراسیون فوتبال ایران باید در پرونده شکایت مارک ویلموتس مبلغ شش میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به مربی بلژیکی پرداخت کند. کسی که تنها ۶۰ روز و به اندازه شش بازی هدایت تیم ایران را بر عهده داشت و در همین ۶ بازی دو باخت مقابل بحرین و عراق تجربه کرد. ساده‌انگارانه است اگر تصور کنیم با مشکلی «فوتبالی» مواجهیم و باید آن را «فوتبالی» حل کنیم. پرداخت بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان به یک مربی بی‌مصرف نه تنها فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش بلکه می‌تواند، مجموعه دولت را تحت‌الشعاع قرار دهد. البته نباید یادمان برود که ما پیش از این دو میلیون یورو به ویلموتس داده بودیم و اگر مبلغ جریمه‌ای که فیفا برایمان در نظر گرفته را هم بپردازیم، رقم پرداختی‌های فدراسیون فوتبال ایران به بدترین مربی تاریخش هشت میلیون و ۲۰۰ هزار یورو می‌شود. ضرب و تقسیم و تبدیل کردنش به ریال با شما. فکر کردن اینکه با این پول چه کارهایی می‌شد در این کشور انجام داد، چه برنامه‌هایی را به سرانجام رساند و چقدر به پیشرفت فوتبال کمک کرد هم با شما. فقط بد نیست بدانید، کل بودجه ورزش ایران در سال ۹۸ چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاریخ پنهان ابر تورم» نوشت: اصطلاحی است که به عمق و ریشه یک حادثه تاریخی می‌پردازد و به فراز و فرودها توجهی ندارد. شاید برای موشکافی مساله حیاتی «ابر تورم» نیاز است که تاریخ پنهان این پدیده مرور شود تا نحوه ظهور و راه مهار آن شناخته شود. در این گزارش پژوهشی، تجربه ابر تورم در چهار کشور آلمان، لهستان، مجارستان و اتریش بر اساس مقاله‌ای از توماس سارجنت، اقتصاددان نامدار معاصر بررسی شده است. تجاربی که نقاط مشترک زیادی در آنها دیده می‌شود؛ چه در نقطه شروع ابر تورم، چه در نحوه مواجهه غلط دولت‌ها با آن و چه در راه‌حل‌های نهایی. قصه همه کشورها ساده بوده است: افزایش هزینه‌های دولت و کسری بودجه، چاپ پول و نهایتاً تورمی بالاتر از میزان چاپ پول، به‌دلیل بی‌اعتمادی مردم به پول ملی. راه‌حل نیز تنها در اصلاحات ساختاری یعنی استقلال بانک مرکزی و توازن‌بخشی به بودجه دولت یافت شد؛ نه صرفاً سیاست‌های پولی انقباضی. بازخوانی تاریخ پنهان ابر تورم، می‌تواند ریشه‌های واقعی ظهور این پدیده و عبور از آن را آشکار کند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک قرارداد برد- برد دیگر/ ۲۲۰ میلیارد تومان در جیب مربی خارجی!» به بررسی پرونده شکایت ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی پرداخت و نوشت: خردادماه سال گذشته بود که با مدیریت و تصمیم غلط وزارت ورزش دولت تدبیر و امید، مارک ویلموتس، مربی خارجی در قراردادی محرمانه با فدراسیون فوتبال ایران سکان سرمربی‌گری تیم ملی کشورمان را به دست گرفت. مربی بلژیکی که در کشورش به حرامزاده دانگلبرگ مشهور بود به ایران آمد تا با هدایت شش بازی، او را سناتور بنامند! با اینکه از سوی مدیران حوزه ورزشی کشور، قرارداد ایران با ویلموتس «محرمانه» عنوان شده و در هاله‌ای از ابهام قرار داشت اما هنوز چند ماه از زمان قرارداد نگذشته بود که وی در آذرماه ۹۸ یکطرفه قرارداد خود با تیم ملی فوتبال ایران را فسخ کرد!

پس از فسخ قرارداد و جدایی وی از تیم ملی بود که گمانه‌زنی‌ها و شک و تردیدها در مورد جزئیات قرارداد ایران با او افزایش یافت و پای وزیر ورزش به ماجرا کشیده شد؛ از اصرار عجیب او برای قرارداد با ویلموتس تا ادعای اینکه وزیر ورزش گفته است چشم‌بسته با ویلموتس قرارداد ببندید!

کد خبر 439677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.