رضایی: ۱۸۸۴ پروژه در هفته دولت در اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد/ کاهش ۴۵ درصدی بارش‌ها

استاندار اصفهان گفت: جمع اعتبار هزینه شده امسال برای ۱۸۸۴ پروژه به مناسبت هفته دولت، ۳۴۲۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس رضایی در نشست خبری مجازی خود به مناسبت هفته دولت، ضمن تسلیت ایام محرم و تبریک روزهای خبرنگار و عکاس، گفت: در هفته دولت تعدادی پروژه‌های ملی و استانی و تعدادی پروژه‌های بخش خصوصی افتتاح می‌شود. جمع اعتبار هزینه شده امسال برای ۱۸۸۴ پروژه، ۳,۴۲۰ میلیارد تومان است که ۴۷۷ پروژه مربوط به شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات سیار است. تعدادی از پروژه‌ها نیز با اعتبار ۵۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در قالب ۱۳۳ پروژه به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: افتتاح‌های ما نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد بر مبنای اعتبار افزایش پیدا کرده که این مسئله با توجه به تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، عملکرد بسیار خوبی بوده است؛ اگر نسبت به تعداد پروژه‌ها نیز این مقایسه انجام شود، ۸.۶ درصد افزایش داشتیم. آغاز عملیات پروژه‌های عمرانی ما نسبت به سال گذشته نیز ۱۳۷ درصد افزایش داشته که بخش اعظمی از آن مربوط به مسکن ملی است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فعلی ما، آزادراه شرق اصفهان به طول ۱۳۶ کیلومتر با ۸۰۰ میلیارد اعتبار است که ۵۰ فرصت شغلی را ایجاد خواهد کرد. همین‌طور شرکت آریا کیمیای خوانسار با تولید ۳۵ تن، اشتغال‌زایی ۴۵ نفر و بودجه ۱۲۵ میلیارد تومانی است. پروژه آفتاب نیز مربوط به شهرداری اصفهان بوده که در آن ۴۹۰۰ متر پل سازی، ۱۵۲ متر مربع راه سازی و ۷۸ هزار متر فضای سبز با اعتبار ۱۰۵ میلیارد تومان انجام شده است. پروژه تولیدی اصفهان مقدم در زمینه پاکت‌های روکش دار که توسط سازمان صنعت و معدن و در بخش خصوصی و دولتی که تولید آن ۵۴۳۲۰ تن، ۶۰۰ نیروی کار و ۲۸ میلیارد تومان بودجه عمرانی بوده است. گلخانه امین در شهرضا نیز زیر نظر سازمان جهاد و کشاورزی با وسعت ۲۰۰ هزار متر مربع، ۲۰۰ نیروی کار و ۶۱ میلیارد تومان اعتبار عمرانی بوده است.

رضایی اظهار کرد: علی‌رغم مشکلاتی که با آن روبرو بودیم و بسیاری از محدودیت‌ها را برای ما ایجاد می‌کرد، توانستیم سفرهای استانی زیادی را داشته باشیم که به صورت رسمی به سمیرم، خوانسار، آران و بیدگل، تیران و کرون، کاشان و چادگان از جمله این شهرستان‌ها بود و خوشبختانه ۹۵ درصد از خواسته‌های ما تحقق پیدا کرد. همه مدیران ما باید روز دوشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر در محل کار خود حضور داشتند و ملاقات‌های بدون وقت قبلی با مردم داشته باشند.

وی افزود: از دستاوردهای دیگر ما در یک سال گذشته، هماهنگی و همدلی در سطح استان در مقاطع مختلف و بین افراد مختلف بود که دستاورد آن شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی است. در سال ۹۸ به جای ۱۲ جلسه، ۱۳ جلسه شورای گفت و گو داشتیم و در مجموع این جلسات ۳۱۵ مصوبه داشتیم که ۵۰ مصوبه ملی در آن وجود داشته است.

استاندار اصفهان ادامه داد: در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، بیش از ۳۹۷۵ نفر ساعت کار کارشناسی برای این مصوبه‌ها وجود داشته و طبق گزارشی که وزیر کشور، به حضور رئیس جمهور رسانده، عملکرد شورای گفت و گوی استان اصفهان در در سطح شوراهای گفت و گوی سراسر استان‌های کشور در گروه اول شایسته و در حد انتظار قرار گرفته است. در شورای گفت و گوی ما مرتباً با وزرا و مسئولان ذی‌ربط ازجمله آقای همتی رئیس بانک مرکزی، آقای دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس گمرک، رئیس ایمیدرو، وزیر وقت صنعت، جلسات متعددی داشتیم و پیگیر مسائل استان بودیم.

رضایی افزود: در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی ۸ طرح جامع سلامت با اولویت محصولات اعلامی از سوری وزارت بهداشت و تصویب بسته‌های حمایتی از فعالان اقتصادی اقتصادی در سال حمایت از تولید ملی شامل جهاد کشاورزی، ادارات کل امور مالیاتی، تأمین اجتماعی، تالار بورس و اوراق بهادار، بیمه ایران، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت و معدن و تجارت، گمرک و کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان را داشتیم که در اینجا از زحمات همه عزیزان تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: شعبه اختصاصی شورای حل اختلاف توسط مسئولان و همکاران در دستگاه‌های قضائی در اداره کل دادگستری استان اصفهان با همکاری اطاق بازرگانی، صنایع و معاون و کشاورزی اصفهان با هماهنگی‌های معاونت اقتصادی استانداری، آقای قاضی‌عسگر تشکیل شد. در این شورا اختلافات فعالان اقتصادی بانک‌ها در موضوعات بانکی به منظور تخصصی نمودن رسیدگی‌ها، کاهش حجم ورودی پرونده‌ها و خاتمه دادن پرونده‌های مرتبط از طریق صلح و سازش رفع شد. همین هفته بود که ستاد احیا صنعت گردشگری استان اصفهان با محوریت اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی، کمیسیون گردشگری و برند اتاق زیر نظر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تشکیل شد؛ ستاد تسهیل نیز یکی از ستادهای بسیار خوبی است که در آن ۱۳۰۸ مصوبه داشتیم که ۵۲ عدد از آنها انجام شده و سایر آنها نیز در دست اقدام است.

حجم امروز سد زاینده رود تنها ۳۵۵ میلیون متر مکعب است

استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات آب استان گفت: یکی از مسائل مهم ما، آب استان است که باید توضیحاتی را در این باره ارائه کنم. میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تا امروز ۱۱۷۶ میلی متر بوده که در همین موقع در سال گذشته، ۲۱۲۴ میلی متر بوده و میانگین بلند مدت ما ۱۳۵۵ میلی متر بوده است؛ پس میزان بارش ما در سال جاری نسبت به میانگین بلند کمتر است و نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۱۳ درصد کاهش داشته است؛ متأسفانه ورودی سد زاینده رود تنها ۱۵ متر مکعب در ثانیه است اما به دلیل درخواست کشاورزان، خروجی ما ۸۳ متر مکعب است. حجم امروز سد زاینده رود تنها ۳۵۵ میلیون متر مکعب است که در سال گذشته ۷۰۵ میلیون متر مکعب بوده است.

رضایی تصریح کرد: کشاورزان از ما درخواست کردند که به جای آب کشاورزی پاییزه به آنها آب بهاره بدهیم و ما به احترام این عزیزان موضوع را به وزارت نیرو و کارگروه سازگاری با کم آبی و بعد بهم به کارگروه سازگاری با کم آبی تابستانه بردیم و در آنجا به صورت مشروط با این درخواست موافقت کردند. شرط اصلی این بود که هرزمان میزان آب پشت سد به ۲۰۰ میلیون متر مکعب برسد، آب بهاره قطع شود؛ زیرا نمی‌خواهیم مردم که به آب شرب نیاز دارند از آب نیتراته استفاده کنند و سلامت آنها از هرچیزی برای ما مهم‌تر است. خط قرمز ما در استان تأمین آب شرب در ادامه سال آبی است که با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر عدم بارش‌های مناسب در پاییز امسال، باید نهایت صرفه‌جویی در همه بخش‌ها به ویژه در بخش کشاورزی در تابستان امسال انجام شود.

حجم آب تحویلی به کشاورزان ۸۲۶ میلیون متر مکعب بوده است

وی ادامه داد: حجم آب تحویلی به کشاورزان از مهرماه سال گذشته تا پایان خردادماه امسال جهت کشت پاییزه ۶۰۸ میلیون متر مکعب و جهت کشت تابستانه تاکنون ۲۰۴ میلیون متر مکعب داشتیم و در مجموع تاکنون ۸۲۶ میلیون متر مکعب بوده است. این آمار باید توسط سازمان آب منطقه‌ای اعلام شود، وظیفه استانداری هماهنگی، سیاست گذاری و نظارت است.

استاندار اصفهان گفت: در جهاد کشاورزی جلسات مکرری برای پایش آب بهاره و مدیریت بهره‌وری برگزار شد که ۵ بار اخطار کتبی به این جهاد داده شده است. ما استان خشکی داریم و نمی‌توانیم آب شرب مردم را از آنها بگیریم. به کشاورزان توصیه شده برای رعایت سطح زیر کشت، گیاهان کم آب بَر را جایگزین محصولات با نیاز آب بالا کنند. در تمامی این جلسات بحث توزیع عادلانه آب را در دستور کار قرار داریم.

رضایی در مورد اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با شیوع بیماری کرونا گفت: افتخار ما این است که ۴۴ جلسه با ستاد پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا برگزار کردیم که حاصل آن ۶۵۷ مصوبه بوده که بسیاری از این پیشنهادات در ستاد ملی مقابله با کرونا نیز مطرح شده است که می‌توان به نحوه برگزاری آزمون سراسری، نحوه برگزاری مراسم عزاداری‌های محرم و صفر نحوه حضور کارکنان در ادارات در ساعات اداری اشاره کرد.

وی با اشاره به نزدیکی زمان بازگشایی مدارس گفت: در روز ۱۵ شهریور، شاهد بازگشایی مدارس را خواهیم بود که جزئیات بیشتر آن شنبه در شورای آموزش و پرورش اعلام شد. پیش بینی‌های لازم برای رعایت بهداشت و ایمنی دانش آموزان انجام شده و برنامه آن نیز به مدارس مختلف ابلاغ شده است. توصیه می‌کنیم به منظور کیفیت بخشی به امر آموزش، اقدامات لازم برای حضور دانش آموزان در پیش دبستانی‌ها انجام شود.

استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه ساخت منطقه علم و فناوری گفت: کلیه اقدامات لازم برای ترمیم این منطقه در حال انجام بوده و حتی در سفر آقای نوبخت به اصفهان نیز، درخواست ردیف بودجه مستقل برای این پروژه مطرح شد که نتیجه عملی و اجرایی آن دو تا سه سال آینده مشخص خواهد شد.

رضایی در مورد حقوق و مزایای کادر درمان گفت: همیشه سازمان‌های بیمه تا چندین ماه بدهی‌هایی به طرف قراردادهای خود داشتند؛ در این بین معمولاً سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح کمترین مشکل را داشته و بیمه‌های نظام سلامت نیز تأخیرهای کمی دارند، اما سازمان تأمین اجتماعی تأخیرهای بسیار زیادی داشت. با شرایط فعلی اقتصادی دولت، عقب افتادگی سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر بیشتر از ۳ ماه نبوده که با توجه به تأخیر در ارسال اوراق و تأیید آن‌ها، این امر طبیعی است.

وی در مورد تأمین هزینه‌های پزشکی بیماران توسط شرکت‌های بیمه گفت: هزینه‌های پزشکی در تمامی نقاط دنیا زیاد است، اما در حال حاضر دولت ۹۰ درصد هزینه‌های پزشکی را تأمین می‌کند و این در شرایطی است که به دستور رئیس جمهور اگر برخی توانایی پرداخت مابقی هزینه‌ها را نداشته باشند آن را هم پرداخت نکنند. نباید هرکسی به بیمارستان‌ها مراجعه کند و تست‌های گران قیمت انجام دهد؛ زیرا علائم کرونا باید در فرد ظاهر شود تا بتواند به بیمارستان مراجعه کند. اگر دستور و تجویز پزشک بر آزمایش کرونا باشد، ۹۰ درصد آن را دولت پرداخت خواهد کرد اما مراجعات بی مورد کاری را حل نمی‌کند.

استاندار اصفهان در مورد میزان اشتغال‌زایی پروژه‌های عمرانی گفت: تمامی پروژه‌ها برای کم شدن آمار بیکاری در استان است؛ البته زمانی که یک پروژه عمرانی در حال اقدام و اجرا باشد، خود به خود اشتغال می‌آفریند. امیدواریم تا پایان شهریور یا مهرماه، قطار بین شهری اصفهان - شاهین شهر، شروع عملیات عمرانی خود را کلید بزند که این پروژه نیز خود اشتغال‌زایی بالایی دارد.

اگر برجام بد بود، چرا برخی نگران برهم خوردن آن هستند؟

رضایی افزود: مردم ما فهیم و آگاهی هستند و می‌دانند اگر در کشور گرانی وجود دارد و شخص رئیس دولت نیز به آن اعتراف می‌کند، ریشه آن کجاست. توده مردم ما به دلیل آگاهی بالای خود، ریشه مشکلات اقتصادی را می‌دانند. درست است که برجام را ترامپ به این روز انداخت، اما اگر نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر برجام بد بود، چرا برخی نگران برهم خوردن آن هستند و اگر خوب بود چرا امضای آن را زیر سوال می‌برند؟ منتقدان شرایط کشور باید پیشنهادات خود را هم ارائه کنند. درست است که نگران گران شدن ارز هستیم، اما هیچکس پیشنهادی در جهت حل این مشکل نمی‌دهد و مردم ریشه این مسائل را به خوبی می‌دانند.

وی در مورد تدابیر ستاد مقابله با کرونا استان در مورد برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم گفت: مردم در ماه مبارک رمضان با بزرگواری خاصی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، و در روز طبیعت نیز هیچ خانواده‌ای از منزل خارج نشد. مردم ما به خوبی می‌فهمند و مسائل را رعایت می‌کنند. یقین دارم که در ایام تاسوعا و عاشورا نیز علی‌رغم عشقشان به امام حسین (ع)، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت خواهند کرد.

۱۰ هزار تخت ICU به بیمارستان‌های کشور اضافه می‌شود

استاندار اصفهان در مورد مشکلات استان در زمینه مقابله با بیماری کرونا گفت: باید از منتقدان سوال شود که طرح شما برای حل مشکلات چیست؟ تا انتهای سال به دستور رئیس جمهور ۱۰ هزار تخت ICU به بیمارستان‌های کشور اضافه می‌شود که هزینه‌های زیادی به همراه دارد. یک دستگاه سی تی اسکن ۶ میلیارد تومانی نیز دریافت خواهیم کرد. در استان اصفهان به غیر از کاشان و آران و بیدگل، ۸۰۰ تخت ICU داریم که حدود ۱۸۰ عدد آن پر است. این ها همه ماحصل نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

رضایی خاطرنشان کرد: در ویدئوکنفرانسی که با رئیس جمهور داشتم، وی به درخواست‌های ما برای تجهیز بیمارستان امین گوش داد و سریعاً تخصیص اعتبار کرد.

کد خبر 439631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.