افراد مبتلا به کرونا کدام مواد غذایی را مصرف کنند؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: اسهال یکی از مهمترین علائم ابتلاء به ویروس کرونا است که منجر به از دست دادن مواد معدنی بدن و کم آبی می‌شود از این رو مبتلایان به کرونا باید مواد غذایی خاص را در دوره بیماری تا نقاهت مصرف کنند.

به گزارش ایمنا، مینو کرمی متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: اسهال می‌تواند منجر به کم آبی و از دست دادن مواد معدنی بدن شود و برخی مواد غذایی سریع‌تر از دستگاه گوارش عبور می‌کنند و سبب بدتر شدن اسهال می‌شوند.

وی افزود: مبتلایان به کرونا باید در زمان اسهال از مصرف غذاهای سرخ کرده و یا حاوی چربی بالا و سس‌ها می‌توانند علائم اسهال را بدتر کنند، پرهیز کنند و در زمان اسهال روده‌ها نسبت به لبنیات حساس می‌شوند، توصیه می‌شود از مصرف شیر، پنیر، کره و بستنی در طول دوره اسهال خودداری شود.

این پزشک متخصص تصریح کرد: قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار، کاکائو و شکلات سبب از دست رفتن آب بدن می‌شوند و در شرایط اسهال که مقادیر زیادی آب و الکترولیت همراه با مدفوع شل دفع می‌شود، مصرف این نوشیدنی‌ها سبب بدتر شدن شرایط بیمار می‌شود.

وی گفت: میوه‌ها و سبزی‌ها برای حفظ سلامت لازم هستند اما زمان اسهال باید از برخی مواد که ایجاد گاز فراوان در دستگاه گوارش می‌کنند پرهیز کرد، انواع کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذاهای پر چاشنی تا زمان بهبود نباید مصرف شوند و از مصرف میوه و آب میوه نیز خودداری شود.

وی تصریح کرد: از غذاهای مانده که ممکن است آلوده و یا لکه‌دار باشند مانند غذایی که مدت زیادی در خارج از یخچال مانده و یا به طور نامناسبی نگهداری شده و از مصرف غذای رستوران‌ها، فست فودی‌ها و غذاهای خیابانی نیز باید پرهیز شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: موز به دلیل داشتن املاح مفید بویژه پتاسیم، به تأمین الکترولیت‌های از دست رفته در طول اسهال کمک می‌کند و حاوی فیبرهای محلول در آب بنام پکتین بوده که سبب جذب مایعات داخل روده‌ها شده و سبب رشد باکتری‌های مفید داخل روده بزرگ می‌شود.

کرمی اظهار کرد: برنج سفید به راحتی در دستگاه گوارش هضم شده و به روده‌های پرکار در زمان اسهال استراحت می‌دهد، همچنین برنج سبب قوام دهی به مدفوع شل می‌شود و در زمان اسهال، مصرف نان سفید بهتر از نان سبوس بوده و آن را برای هضم در دستگاه گوارش بویژه روده بزرگ مناسب‌تر می‌سازد.

به گفته وی، مصرف مایعات به ویژه آب در طول روز برای جبران کم آبی بدن در این افراد توصیه می‌شود و بهتر است مایعات بین وعده‌های غذایی نوشیده شود و در صورتی که اسهال با رعایت توصیه‌های غذایی یاد شده بهتر نشد، حتی بدتر شد و یا بیش از پنج تا هفت روز طول کشید و یا خون در مدفوع مشاهده شد لازم است فرد سریعاً به پزشک مراجعه کند تا وضعیت فرد مورد بررسی بیشتر قرار گیرد و در صورت نیاز درمان ویژه برای فرد لحاظ شود.

کرمی تصریح کرد: افراد مبتلا به کرونا ممکن است علائم گوارشی مانند اسهال را تجربه کنند از این رو باید خود را قرنطینه کنند تا از انتقال ویروس به دیگران ممانعت شده و اگر دچار علائم شدید مانند تنگی نفس شدند بلافاصله تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا دچار علائم خفیف هستند و می‌توانند از مشاوره آنلاین کرونا استفاده کرده تا انتشار ویروس را کاهش دهند، پرهیز از رفتن به بیمارستان اقدام مناسبی است زیرا حتی اگر علائم شأن خفیف باشد نیز می‌توانند بیماری را به دیگران و از جمله کادر درمانی منتقل کنند.

کد خبر 439623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.