در گیتی پسند به من کم لطفی شد/ کسی برای فوتسال ارزش قائل نیست!

علی افضل همراه گیتی پسند دو بار قهرمان لیگ برتر و یک بار قهرمان آسیا شده است و تیم‌های فولاد ماهان و مس سونگون را به قهرمانی در لیگ برتر رسانده است. اختلاف افضل و گیتی پسند از روزی شروع شد که این مربی نسبت به تفاوتی که باشگاه بین بازیکنان می‌گذاشت اعتراض کرد و بهانه اخراج او شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی افضل ورزش را از فوتبال شروع کرد و در این رشته فعالیت داشت تا اینکه از ناحیه رباط صلیبی زانو آسیب می‌بیند و مجبور می‌شود به فوتسال برود. وی سابقه مربیگری در تیم‌های علم و ادب مشهد، فولاد ماهان، فیروز صفه اصفهان، گیتی پسند، نیک اندیش شهرداری اصفهان، کاشی نیلو اصفهان و مس سونگون را دارد.

این سرمربی همراه گیتی پسند دو بار قهرمان لیگ برتر و یک بار قهرمان آسیا شده است و تیم‌های فولاد ماهان و مس سونگون را به قهرمانی در لیگ برتر رسانده است. اختلاف افضل و گیتی پسند از روزی شروع شد که این مربی نسبت به تفاوتی که باشگاه بین بازیکنان می‌گذاشت اعتراض کرد و بهانه اخراج او از تیم شد که افضل آخرین حضور خود در گیتی پسند را اشتباه می‌داند.

این مربی اعتقاد دارد محرومیت یکساله ای که کمیته انضباطی برایش در نظر گرفته است، بحق نیست و باید تجدید نظر کنند خبرنگار ایمنا با این مربی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

چه اتفاقی افتاد که از گیتی پسند جدا شدید؟

زمانی که گیتی پسند در فوتسال شروع به تیم داری کرد من در تیم‌های فیروز صفه و ماهان بودم که با پیشنهاد علی طاهری مدیرعامل آن وقت گیتی پسند به این تیم پیوستم و قهرمان ایران و آسیا شدیم. دوره‌ای که من و طاهری در گیتی پسند بودیم بیشترین مقام قهرمانی برای این تیم کسب شد.

یک سری مشکلاتی پیش آمد که باشگاه تصمیم گرفت مربی دیگری جایگزین من کند به همین دلیل از تیم جدا شدم و مقطعی با دیگر باشگاه‌ها کار کردم که دوباره از گیتی پسند به من پیشنهاد داده شد، اما از نظر مالی باهم به توافق نرسیدیم و به مس سونگون پیوستم.

دو سال در مس سونگون حضور داشتم که باز هم از گیتی پسند پیشنهاد داده شد، به این تیم اضافه شدم و توانستیم در جام باشگاه‌های آسیا قهرمان شویم. نیم فصل، سال بعد با یک باخت از تیم اخراجم کردند و از باشگاه گفتند به دلیل اینکه نیم فصل سال گذشته ۳۲ امتیاز داشتیم و الان ۲۸ امتیاز دیگر نمی‌توانیم به همکاری ادامه دهیم.

سالی که اخراج شدید با بازیکنان تیم گیتی پسند به مشکل برخورده بودید؟

این باشگاه باید سبک کار خود را تغییر دهد و ببیند چه مشکلاتی دارد که در این چندسال نتیجه نگرفته است. با جنتی مشکل خاصی ندارم بلکه با مدیریت باشگاه مشکل دارم. اگر این مدیریت باشد تیم نتیجه نخواهد گرفت.

وقتی از روی دلسوزی هم حرفی می‌زنیم، می‌گویند به خاطر اینکه از تیم کنارش گذاشتیم این صحبت‌ها را می‌کند، اما باید خون تازه‌ای وارد رگ‌های گیتی پسند شود. سالی که در این باشگاه بودم، اختلاف بین مربی و بازیکن وجود داشت و باشگاه باید از مربی حمایت کند زیرا زمانی که بازیکن بین مدیریت و کادر فنی قرار بگیرد نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

زمانی که در گیتی پسند حضور داشتید بازیکن بین مدیریت و کادر فنی قرار گرفت؟

بله، زیرا بازیکنان بزرگی در آن تیم بودند. بازیکنان برای من با یکدیگر تفاوتی ندارند و باید تابع مربی باشند، اگر مربی اشتباه می‌کند به بازیکن ربطی ندارد. زمانی که مربی مس سونگون شدم برخی از اصفهان خوشحال بودند زیرا فکر می‌کردند با بازیکنان بزرگ این تیم اختلاف پیدا می‌کنم و نتیجه نمی‌گیریم، اما این اتفاق رخ نداد، در تیم هرکس وظیفه خود را انجام داد، باشگاه هم به تعهدات خود عمل کرد و با وجود اینکه کمبود بازیکن داشتیم توانستیم قهرمان لیگ برتر شویم.

در گیتی پسند بازیکن سالاری بود؟

بازیکن بزرگ می‌خواهد برای تیم نظر دهد و زمانی که ارتباط مربی و بازیکن خوب باشد این نظرات کار ساز است، اما در گیتی پسند بازیکن سلسله مراتب را رعایت نمی‌کرد و مستقیم با مدیریت باشگاه در ارتباط بود که یکی از مشکلاتم با این باشگاه همین موضوع بود. روزی که اخراج شدیم به خاطر صحبت‌هایی که بازیکنان راجع به احمد باغبان‌باشی کرده بودند، مدیریت باشگاه گفت این مربی نباید در تیم باشد من هم گفتم اگر کادری که آوردم باشند من هم هستم در غیر این صورت از باشگاه می‌رویم.

زمانی که به تأسیسات دریایی باختیم وقتی از در سالن پیروزی آمدم بیرون دخترم به من زنگ زد و گفت در سایت خبر اخراج تو را زدند، که این درست نبود بلکه باید با ما جلسه می‌گذاشتند دلیل باخت را می‌پرسیدند بعد حکم صادر می‌کردند.

شایعاتی مبنی بر اینکه علی اصغر حسن زاده دلیل اخراج شما بود پخش شد، آیا این موضوع صحت دارد؟

چند بازیکن بزرگ در گیتی پسند بودند که به آنها احترام می‌گذاشتم ولی بعضی مواقع بحث‌هایی پیش می‌آمد که اعتقاد داشتند تمریناتم را نمی‌توانند انجام دهند و برای کشورهای دیگر است، اما من می‌گفتم چیزی که می‌گویم را انجام دهید اگر ببازیم هم من را اخراج می‌کنند ولی عمل نکردند. امسال هم همان بازیکنانی که در زمان من بودند حضور داشتند و بازهم تیمشان نتیجه نگرفت.

از باشگاه گیتی پسند بابت هزینه‌ای که برای فوتسال می‌کند تشکر می‌کنم امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و جوانان اصفهانی بیشتری در این تیم خودشان را نشان دهند.

چه اتفاقی افتاد که یک سال محروم شدید؟

دلیل یک سال محرومیتم حواشی فینال نیست بلکه یک سری دوستان در گیتی پسند با من مشکل شخصی دارند. یک هفته قبل از اینکه به اصفهان بیاییم باشگاه گیتی پسند و مس سونگون علیه یکدیگر مصاحبه کردند تا تمرکز تیم‌ها بهم بریزد. وقتی بازی را در اصفهان پیروز شدیم خوشحالی همیشگی را انجام دادم که اعضای باشگاه گیتی پسند گفتند این حرکت را به سمت نیمکت ما انجام داده در صورتی که من سمت نیمکت حریف نرفتم بلکه به وسط زمین رفتم.

در گیتی پسند به من کم لطفی شد زیرا همراه این تیم دو بار قهرمان ایران، یک بار قهرمان آسیا و یک بار هم نایب قهرمان آسیا شدیم.

درگیری اصلی من با گیتی پسند زمانی شروع شد که برخی بازیکنان نسبت به پرداخت نشدن پولشان شکایت داشتند بعد از طرفی باشگاه به دو نفر از بازیکنان ماشین داده بود. طی جلسه‌ای که با علی طاهری مدیر عامل، عراقی زاده معاون و سرپرست و جنتی مالک باشگاه داشتم، این موضوع را مطرح کردم و گفتم اگر پولی است باید بین تمام بازیکنان پخش شود و درست نیست به دو نفر ماشین بدهید و به بقیه اعضای تیم چیزی ندهید که این موضوع بابت ناراحتی بین من و مالک باشگاه شد و از تیم اخراج شدم.

بازگشت به تیم گیتی پسند را اشتباه می‌دانید؟

بله

اگر دوباره از جانب این باشگاه پیشنهادی داده شود، قبول می‌کنید؟

خیر، زیرا به خاطر قرار داد مالی به تیمی نمی‌روم و در باشگاهی که مورد قبولم نباشد کار نمی‌کنم. می‌گویند افضل سرمربی بداخلاقی است در صورتی که من بد اخلاق نیستم بلکه اعتقاد دارم همه چیز باید نظم و انضباط داشته باشد، برای مثال اگر مدیر باشگاه یا بازیکن در کار من دخالت کند آن باشگاه را ترک خواهم کرد.

مشورت پذیر هستید اما زیر بار حرف زور نمی روید؟

بله، همراه بازیکنان جلسه گذاشتم که ایرادات من را بگویند. برخی گفتند زمان می‌برد که رابطه‌ام با بازیکن خوب شود که در جواب گفتم بازیکن بیرون از زمین کمکی بخواهد انجام می‌دهم ولی خیلی به آنها نزدیک نمی‌شوم.

در حال حاضر اکثر بازیکنان به چایخانه می‌روند و قلیان می کشند که با این موضوع مخالف هستم و دوست ندارم بازیکنم قلیان بکشد، اما متأسفانه جلوی آن را نمی‌شود گرفت.

می‌دانید در مس سونگون چند نفر قلیان می کشند و به آنها کاری ندارید؟

برخلاف میل باطنی مجبور هستیم که به آنها چیزی نگوییم زیرا وقتی آمدم تیم شکل گرفته بود. دوست ندارم بازیکنم در یک فضای عمومی قلیان بکشد و دیده شود بلکه در خانه خود هر کاری دوست دارد انجام دهد.

اول فصل بحث جابجایی بازیکنان گیتی پسند و مس سونگون بود، به نظر شما چرا این انتقال شکل می‌گیرد؟

بازیکنان زرنگ هستند برای مثال مبلغ بازیکن ۲۰۰ تومان است ولی به باشگاه می‌گوید تیم دیگر به من ۳۰۰ پیشنهاد داده که باشگاه اولیه برای حفظ بازیکنان مجبور می‌شود ۳۵۰ بدهد. اگر باشگاه‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند بازیکنان نمی‌توانند سوء استفاده کنند.

اگر نامی نو در فوتسال آقایان تیم داری کند و برای سرمربیگری به شما پیشنهاد دهد قبول می‌کنید؟

برای سال آینده با مس به توافق رسیدم که بعد از آن یکسال محرومیت پیش آمد. دوست دارم با تیمی کار کنم که راحت باشم.

محرومیت یک ساله‌ای که برای شما در نظر گرفته شد قطعی است؟

خیر، شکایت کردیم و دفاعیه نوشتیم که بتوانیم در کمیته استیناف از حق خود دفاع کنیم زیرا حکم محرومیت که آمد خبر نداشتیم تا از خودمان دفاع کنیم ولی گیتی پسند می‌دانست. تمام مطالبی که در حکم آمده برعلیه مس سونگون است و هیچکدام را قبول ندارم.

در کل اتفاقی که در تبریز افتاد خوب نبود؟

بله، می‌توانست به وجود نیاید زیرا عامل اصلی این جریان سرمربی تیم گیتی پسند بود.

از گیتی پسند می‌گویند عامل اصلی درگیری شما بودید؟

آنها با من مشکل دارند، بین رختکن ما و گیتی پسند فاصله کمی قرار داشت که اشتباه کمیته فوتسال همین بود. باوجود اینکه حمید بی‌غم چند سال کمک من بود و او را باخودم همه جا می‌بردم، در زمین به من توهین کرد که بعد از بازی به رختکن آنها رسیدم و گفتم خوب است آدم معرفت داشته باشد، تا این حرف را زدم باز توهین کرد ولی من درگیری نشدم و به رختکن رفتم، باوجود اینکه چیزی نگفتم، الفاظی از طرف من به بازیکنانش گفت که آنها ناراحت شدند و همراه مالک باشگاه پشت رختکن ما آمدند که جنتی می‌خواست من را بزند ولی در حکم کمیته انضباطی از این فرد تشکر هم شده بود.

وقتی نیروی انتظامی خواست این افراد را از پشت رختکن دور کند، یکی از سربازها اسپری فلفل زد که مجبور شدند به سالن بروند، سرمربی گیتی پسند هم به حراست گفته بود افضل به ما فحش ناموسی داده است و تا دیدند شرایط به این شکل است تمام گزارشات را علیه من نوشتند.

فکر می‌کردید امسال با مس سونگون قهرمان شوید؟

در هر تیمی حضور داشته باشم به دنبال قهرمانی هستم و اگر نشوم خودم را مقصر می‌دانم. از روز اولی که با باشگاه مس سونگون صحبت کردم گفتم باید قهرمان شویم و اگر نشویم مقصر من هستم زیرا باشگاه و بازیکنان بزرگ هستند.

چند قهرمانی در لیگ برتر فوتسال به عنوان سرمربی دارید؟

چهار بار قهرمان لیگ برتر فوتسال ایران شدم، اما سال ۹۱ قهرمانی با گیتی پسند را گفتند تبانی کردید و با وجود اینکه به مسابقات آسیایی رفته بودیم گفتند دوم شدید.

برای فصل آینده چه برنامه‌ای دارید؟

اگر محرومیتم کم شود با باشگاه مس سونگون همکاری خواهم کرد و و اگر هم یک سال محروم باشم در کنار خانواده حضور دارم.

شما به بیماری کرونا مبتلا شده بودید؟

بعد از بازی فینال مریض شدم که نمی‌دانم کرونا بود یا خیر، زیرا به پزشک مراجعه نکردم و فقط یکی از اقوام که تب سنتی می‌خواند گفت کرونا خفیف گرفتی و تمام شده است.

با برگزاری پلی‌آف در لیگ برتر فوتسال موافق هستید؟

پلی‌آف خوب است و در جذابیت بازی‌ها کمک می‌کند، اما نیازمند ساختار و فرهنگ است که در ایران نداریم، این ساختار باز می‌گردد به مربیان، بازیکنان و حواشی که روی سکوها وجود دارد. باید برخوردها را درست شود برای مثال نباید در رختکن با بی‌غم حرف می‌زدم زیرا از باخت عصبی بود، باید سرمربیان افکار خود را اصلاح کنند تا به سکوها هم منتقل شود.

اگر باشگاه‌های فوتسال درآمدزایی داشته باشند و بتوانند مخارج تیم‌ها را تأمین کنند، باعث می‌شود نواقص این رشته برطرف شود.

در دوران مربیگری چند بار به کمیته انضباطی رفتید؟

تا به حال نرفتم و فقط سال گذشته یک بار از همراهی تیمم محروم شدم. اگر در بازی فینال بی‌غم مشکلی که داشت را با من حل می‌کرد نیازی نبود بازیکنان و مالک باشگاه گیتی پسند به من بی احترامی کنند و این مشکلات به وجود بیاید.

پس از قهرمانی با مس سونگون از جانب مردم اصفهان گلایه‌ای نشد؟

خیر، برای من در فضای مجازی پیام تبریک می‌فرستادند و خوشحال بودند که به عنوان یک اصفهانی توانستیم قهرمان لیگ برتر فوتسال ایران شویم. به نظر من گیتی پسند هواداران زیادی ندارد.

فوتسال اصفهان پتانسیل بهتر شدن را دارد و برای ارتقای آن باید چه کاری انجام داد؟

از وقتی که فوتسال در اصفهان استارت خورد با وجود استعدادهای زیاد نشان داد پتانسیل پیشرفت این رشته وجود دارد. زمانی که تمرین می‌کردیم مبلغ چشمگیری پرداخت نمی‌کردیم، اما در حال حاضر خانواده‌ها مجبور هستند فرزند خود را به آکادمی ببرند که هزینه بالایی دارد. در اصفهانی قشر ضعیف استعداد دارند ولی توانایی پرداخت هزینه کلاس‌ها را ندارند.

چند سال پیش پیشنهاد دادم از مسابقات نونهالان و نوجوانان بیست نفر را آماده کنند هفته‌ای سه جلسه برای ما سالن بگیرند خود من با چند مربی دیگر بدون هیچ هزینه‌ای با این بچه‌ها فوتسال کار می‌کنیم که مخالفت کردند و گفتند سالن و امکانات نداریم، برخی مربی‌ها هم اعتقاد داشتند چون سرمربی گیتی پسند هستم بازیکنان را به سمت این باشگاه می‌برم، اما هدف من تمرین بود. در حال حاضر بازهم حاضر هستم هفته‌ای چند جلسه به ما باشگاه بدهند تا با بچه‌هایی که استعداد دارند کار کنیم و اصول اولیه فوتسال را به آنها آموزش دهیم.

از هیئت فوتبال خواهش کردیم به جای سمینارهایی که هزینه زیادی دارد، در ماه یک جلسه با مربیان فوتسال برای تبادل نظر برگزار کنند تا در این رشته پیشرفت کنیم.

فدراسیون فوتبال به فوتسال رسیدگی می‌کند؟

تا زمانی که کمیته فوتسال از فوتبال جدا نشود پیشرفت نمی‌کنیم، فدراسیون فوتبال مشکلات زیادی دارد ازجمله حقوق مربیان که شکایت کردند. کمیته فوتسال باید جدا شود تا درآمدزایی مستقل داشته باشد، پخش تلویزیونی بگیرد و فعالیت‌هایی انجام دهد تا فوتسال روند رو به رشدی را طی کند.

چرا کمیته فوتسال از فدراسیون فوتبال جدا نمی‌شود، با وجود اینکه همیشه بحث جدایی این دو مطرح بوده است؟

شاید در آمدی برای فدراسیون فوتبال دارد، اما دلیل اصلی آن را نمی‌دانم باید جواب این سوال را از رئیس جدید فدراسیون فوتبال بپرسیم.

به عنوان مربی پرسیدید؟

نپرسیدم، زیرا با کوچک‌ترین حرف محروم می‌شوم. باید بزرگ‌ترهایی که در رأس فدراسیون فوتبال هستند جواب دهند که آیا جدا نشدن کمیته فوتسال از فدراسیون فوتبال منفعتی دارد.

این دو رشته در کدام کشورها از یکدیگر جدا شدند و آیا پیشرفتی هم داشتند؟

در برزیل و اسپانیا جدا شده ولی باهم ارتباط دارند. جذابیتی که فوتبال دارد فوتسال ندارد، اما اگر به این رشته توجه شود و در المپیک حضور پیدا کند جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

مدیریت فعلی کمیته فوتسال به چه شکل است؟

در یک مقطعی خیلی خوب کار کردند و سال گذشته با توجه به اینکه مشکلات زیاد بود ولی مسابقات به بهترین شکل برگزار شد. اگر کمیته فنی و هیئت رئیس با یکدیگر تعامل داشته باشند این رشته ارتقا پیدا می‌کند. باید بازیکن پرورش داد و به ورزش محلات بها داد، همچنین از مربی‌های اصفهانی استفاده کرد.

دوست دارید در تیم ملی یا یک تیم خارجی سرمربی باشید؟

هرکسی دوست دارد سرمربی تیم ملی باشد و اگر امکانات فراهم شود مربی می‌تواند باعث پیشرفت تیم ملی شود. من هم دوست دارم سرمربی تیم ملی باشم و در باشگاه‌های خارجی اگر امکانات خوب باشد برای همکاری قبول می‌کنم.

در ایران مربیگری چه کسی را قبول دارید؟

سید مهدی ابطحی، مجید صالح، حسین شمس، رضا لک و اصغری مقدم خوب کار می‌کنند. سبک مربی‌های خارجی را بیشتر می‌پسندم و دنبال می‌کنم.

بدترین و بهترین بازیکنی که داشتید؟

بدترین بازیکنم مهرداد جابری بوده (با خنده) و هر تیمی می‌رفتم او را با خودم می‌بردم، بازیکن با معرفتی است که همیشه به دنبال پیشرفت من بود.

بهترین بازیکن وحید شمسایی است زیرا خوب تمرین می‌کرد، با تمام وجود در زمین مسابقه حاضر می‌شد و باوجود اینکه نام بزرگی داشت در کارهای مربی دخالت نمی‌کرد و اگر می‌خواست نکته را بگوید به صورت دوستانه مطرح می‌کرد.

علاقه مند به مربیگری در فوتبال هستید؟

بله زیرا رشته اصلی من فوتبال بود که از نوجوانان شروع کردم ولی بعد از اینکه از ناحیه رباط صلیبی آسیب دیدم به سمت فوتسال آمدم که استخدام اداره پست شدم و با علی طاهری ورزش فوتسال را در اصفهان رونق دادیم، از باشگاه‌ها شروع کردیم، سهمیه لیگ برتر گرفتیم و یک تیم از بازیکنان اصفهانی تشکیل دادیم که خیلی خوب بود.

۲۸ سال در فوتسال بودم که من را عضوی از این رشته می‌شناسند، اگر در فوتبال مربی بودم می‌توانستم موفق شوم زیرا این دو رشته تفاوت زیادی با یک دیگر ندارند و مربیگری باید در ذات فرد باشد.

در حال حاضر هم می‌توانم دستیار یک مربی فوتبال شوم و از نظر فکری کمک کنم زیرا مربی که فوتسال کار کرده می‌تواند در زمینه فوتبال هم کمک فکر خوبی باشد.

مربی بازیکن سازی هستید؟

دوست دارم نواقص بازیکن را برطرف کنم تا پیشرفت کند و حتی به ملی‌پوشان هم ایرادی که دارند را می‌گویم. اگر بازیکن اصول اولیه فوتسال را بلد نباشد نمی‌تواند تاکتیک‌ها را بخوبی یاد گیرد و ایراد مربی‌ها این است که بیشتر روی تاکتیک کار می‌کنند.

به نظر شما فوتبال حق فوتسال را می‌خورد؟

کسی برای فوتسال ارزش قائل نیست. فوتبال طرفدار زیاد دارد و رسانه‌ها تمرکز بیشتری روی این رشته دارند، اما فوتسال را نشان نمی‌دهند.

سقف قرارداد در فوتسال چقدر است؟

پانصد میلیون است.

بازیکنان شما این مبلغ را می‌گیرند؟

از قرار داد بازیکنانم خبر ندارم، زیرا زمانی که به مس سونگون پیوستم تیم را بسته بودند.

طرفدار چه تیم فوتبال ایرانی و خارجی هستید؟

در ایران طرفدار تیم‌های شهر خودم هستم ولی خیلی طرفدار دو آتشه نیستم و دوست دارم فوتبال خوب انجام بدهند. خارج از ایران تیم‌های رئال مادرید، منچستر سیتی، بارسلونا، لیور پول و اتلتیکو مادرید را دوست دارم.

حسین شمس: یکی از اساتید بزرگ ورزش که به این مربی علاقه مند هستم زیرا به ورزش ایران کمک زیادی کرده است.

وحید شمسایی: یکی از اسطوره‌های فوتبال

فدراسیون فوتبال: بنیانگذار فوتبال

مهدی تاج: خادمین ورزش ایران

گیتی پسند: یکی از باشگاه‌های بزرگ فوتسال ایران و آسیا

حمید بی‌غم: یکی از مربیان جوان و آینده دار

تیم ملی: افتخار کشور

کد خبر 439606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.