طرحهای مرتعداری در ۱.۴ میلیون هکتار از اراضی اصفهان اجرا میشود

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای طرح های مرتعداری در سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا، عباس قاسمی رامشه با اشاره به ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، اظهار کرد: طرح‌های مرتعداری یکی از سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای مدیریت مراتع کشور است که در آن ضمن تنسیق (ساماندهی) حدود عُرف مرتعی به تأیید دامداران عُرفهای مجاور رسیده و پس از تهیه طرح مرتعداری، این حدود با معرفی بهره بردار به دفترخانه اسناد رسمی و عقد قرارداد رسمی، تثبیت می‌شود و به مدت ۱۰ سال قابلیت اجرا پیدا می‌کند و پس از آن نیز قابل تمدید خواهد بود.

وی مطالعه دقیق خاک، اقلیم، پوشش گیاهی و سایر پارامترهای طبیعی برنامه مدیریتی خاص هر مرتع را از مزایای تهیه طرح‌های مرتعداری دانست و افزود: در تهیه طرح‌های مرتعداری، علاوه بر در نظر گرفتن بهره برداری پایدار از مراتع، نیازمندی‌ها و مشکلات بهره برداران نیز مد نظر قرار می‌گیرد و با پیش بینی برنامه‌های احیا و اصلاح مراتع، اجرای برنامه‌های مکانیکی، سازه‌ای و آموزشی این نیازها مرتفع می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: همه هزینه‌های اجرای طرح‌های مرتعداری و درآمدهای ناشی از پروژه‌های پیش بینی شده برآورد و سود حاصل از اجرای طرح در یک برنامه ۱۰ ساله محاسبه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: به منظور تقویت معیشت بهره برداران در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی روی منابع غیر علوفه‌ای موجود در مراتع مانند بهره برداری از گونه‌های دارویی، صنعتی و خوراکی مد ّ نظر قرار گرفته وبا تهیه طرح‌های مرتعداری تلفیقی، بهره برداری از مراتع به سوی منابع غیر وابسته به علوفه‌ی مرتع رفته است که این امر به طور جدی در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد.

قاسمی یادآور شد: طبق تصمیم سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سال جاری به میزان ۱۵ میلیون هکتار از اراضی مرتعی کشور تحت پوشش طرح‌های مرتعداری قرار می‌گیرد که سهم استان اصفهان از این میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است که برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم برای آن در نظر گرفته شده است.

کد خبر 439590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.