روماتیسم مفصلی با افزایش ریسک ابتلای دیابت نوع ۲ ارتباط ندارد

نتایج مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی در مقایسه با افراد مبتلا به سایر انواع آرتروز با احتمال کمتر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه هستند.

به گزارش ایمنا، مطالعه محققان دانشگاه هاروارد بر روی حدود ۴۵۰ هزار نفر نشان می‌دهد افراد مبتلا به آرتروز مفصلی با خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه نیستند.

محققان دریافتند خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی در مقایسه با افراد مبتلا به فشارخون بالا و پوکی استخوان ۲۴ تا ۳۵ درصد کمتر است.

«سئو یانگ کیم»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: اگر چه التهاب سیستماتیک با افزایش ریسک بیماری قلبی عروقی نظیر دیابت مرتبط است، اما داده‌های ما نشان می‌دهد آرتروز مفصلی به خودی خود بیمار را در معرض ریسک بالا ابتلاء به دیابت قرار نمی‌دهد.

محققان معتقدند نتایج این مطالعه، نقش التهاب را در شروع بیماری دیابت نوع ۲ زیر سوال می‌برد. چرا که مطالعه سال ۲۰۱۸ نشان داده بود که شیوع بیماری دیابت در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی ۴۰ درصد بیشتر است.

بیماری روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است. در افراد مبتلا به این بیماری، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های خود بدن با مواد شیمیایی التهابی حمله می‌کند.

بنا بر گزارش مهر، التهاب مزمن ناشی از روماتیسم مفصلی نه تنها بر مفاصل تأثیر می‌گذارد، بلکه به سایر سیستم‌های بدن نظیر پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و عروق خونی نیز تأثیر می‌گذارد.

کد خبر 439579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.