کاهش گرما و رونق اقتصادی نتیجه یک معماری خلاق

گروهی از معماران اهل نیجر، کشوری در غرب قاره آفریقا به منظور افزایش رونق اقتصادی در دهکده دانداجی بازارچه جدیدی احداث کردند و از آهن بازیافتی برای ساخت سایبان‌هایی رنگارنگ بهره گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، معماران اهل نیجر در واکنش به مسافت زیاد بین این دهکده با بازار شهر و سختی دسترسی به امکانات عمومی، بازار محلی دائمی جالبی را بنا کردند تا از این طریق مردم را به سمت خرید و فروش مواد مورد نیاز در دهکده خود سوق دهند و در نتیجه طی کردن مسافت‌های طولانی را برای تهیه ملزومات به حداقل برسانند. این معماران پیش از این نیز بخشی از مساجد روستا را به کتابخانه تبدیل کرده بودند تا مردم به مکانی برای مطالعه و خرید کتاب در محل زندگی خود دسترسی داشته باشند و در عین حال به عبادت بپردازند.

در مرکز خرید فوق، تعداد ۵۲ غرفه فروش جای گرفته و سقف تمامی غرفه‌ها با سایبان‌هایی رنگارنگ و دایره‌ای پوشیده شده است. پیش از این مردم دانداجی به خاطر تغییرات غیرقابل تحمل آب و هوایی از خرید و فروش در بازارها خودداری می‌کردند که سازندگان بازار جدید امیدوارند در این مکان مردم با مشکل گرما مواجه نباشند و در محیط مناسب به خرید و فروش بپردازند.

در واقع هدف اصلی معماران اهل نیجر، ایجاد فضایی زیبا و در عین حال مطلوب بود تا از این طریق مردم را به سمت این بازار محلی جذب کنند و در نهایت رونق اقتصادی را که در سال‌های اخیر متأثر از تغییرات آب و هوایی به شدت با رکود مواجه شده بود، افزایش دهند. طراحی بی‌نظیر بازار فوق مردم را با اطمینان خاطر بیشتری از ایمن بودن در مقابل گرما به سمت فعالیت‌های تجاری جذب کرده است و مهم‌تر از همه اینکه خریداران نیز با اطمینان از این که در حین خرید در زیر سایبان‌های وسیع قرار می‌گیرند، مشتاقانه‌تر به سمت خرید محصولات در روستای خود و جلوگیری از رفتن به شهرهای اطراف راهی می‌شوند.

در طراحی منحصر به فرد بازار فوق، به جای استفاده از پوشش نی برای ایجاد سایه بر فراز فروشگاه‌ها و راهروهای بین آن‌ها از سایبان‌های فلزی رنگی بهره گرفته شده که با ارتفاعاتی نسبی متفاوت با یکدیگر بنا شده است. بدیهی است که ارتفاعات نسبی متفاوت این سایبان‌ها باعث ایجاد جریان هوا در بین آن‌ها می‌شود که همین امر به کاهش دمای محیط منجر می‌شود. طراحی منحصر به فرد این بازار نشان می‌دهد که همیشه لازم نیست از الگوهای غربی در معماری مدرن استفاده کرده، بلکه شناخت منطقه و شرایط آب‌وهوایی آن می‌تواند معماران را به بهترین شکل ممکن در طراحی سازه‌هایی دوستدار مردم یاری کند که همین امر افزایش زیست‌پذیری را همراه خواهد داشت.

سازندگان بازار جدید دانداجی، علاوه بر ایجاد سایبان‌های فلزی برای خنک‌سازی محیط از آجرهای فشرده برای ساخت غرفه‌ها بهره گرفته‌اند که این کار می‌تواند دمای داخل و محیط گرم و خشک اطراف را به طور قابل توجهی کاهش دهد. ماده سازنده این آجرها بسیار متفاوت با سیمان یا خشت‌هایی است که پیش از این در ساخت سازه‌های دهکده استفاده می‌شد که گرما را به خود جذب می‌کرد.

معماران بازار جدید دانداجی برای اینکه دانش مردم را نسبت به نقش معماری در ایجاد سازه‌های دوستدار مردم افزایش دهند از داوطلبان خواستند در فرآیند ساخت و ساز از آجرهای جدید استفاده کنند. خوشبختانه بسیاری از مردم در این فرآیند شرکت کردند و چگونگی تولید و کار با این نوع آجرها را به طور کامل آموختند.

علاوه بر این قبل از آغاز مراحل ساخت و ساز، مهندسان پروژه جلسات متعددی با ساکنان دهکده برگزار کردند و خواسته‌های آن‌ها از مراکز تجاری را بررسی کردند و در نهایت با اعمال ایده‌های مردم، بازار فوق را طراحی کردند.

بازار مدرن دانداجی در پیرامون یک درخت بسیار قدیمی دارای تقدس برای مردم بنا شده است که پیش از این به عنوان مرکزی برای گردهمایی مردم استفاده می‌شده است.‌

کودکان نیز پس از پایان مدرسه در این مکان جمع می‌شدند و به بازی و فعالیت‌های گروهی می‌پرداختند. به همین منظور معماران تعاملات اجتماعی مردم این منطقه را به دقت در طراحی خود مورد توجه قرار دادند و فضای اطراف درخت فوق را به محلی برای افزایش آن تبدیل کردند.

خوشبختانه بازار جدید دانداجی با استقبال بسیار گرمی از سوی ساکنان دهکده مواجه شده است، فروشندگان محلی با اشتیاق زیاد به عرضه محصولات خود می‌پردازند و مردم نیز با شور و نشاطی متفاوت با گذشته برای تهیه مایحتاج خود و همچنین گذراندن اوقات فراغت به این بازار مراجعه می‌کنند.

کد خبر 439556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.