هزینه جمع‌آوری پسماند تهران مقرون به صرفه نیست

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: اکنون هزینه جمع‌آوری پسماند در تهران بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است اما تداوم این وضعیت با توجه به شرایط مالی شهری مقرون به صرفه نیست.

به گزارش ایمنا، سید آرش حسینی میلانی با حضور در شهرداری منطقه ۱۶ شهرداری تهران به بررسی آخرین وضعیت اجرای پایلوت طرح کاپ در این منطقه پرداخت و اظهار کرد: شهرداری در گذشته اقداماتی برای تفکیک از مبدا به شکل مقطعی انجام داده بود اما هیچ‌گاه مدیریت شهری همانند اکنون و در این سطح، عزم خود را برای تفکیک پسماند از مبدا جزم نکرده است.

وی با اشاره به برنامه سوم توسعه شهر تهران افزود: در برنامه سوم توسعه شهری، شورای شهر تکلیفی را برعهده شهرداری گذاشته مبنی بر آنکه مدیریت شهری موظف به نمونه‌برداری فصلی و آنالیز پسماند مناطق مختلف است که این کار می‌تواند از مناطقی که طرح کاپ را به صورت پایلوت انجام می‌دهند، شروع شده و اطلاعات پایه را جهت دقیق‌سازی کار فراهم سازد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم طرح کاپ موفق شود، باید تعلق خاطری در مردم در این باره ایجاد کنیم، تصریح کرد: مجموع شرایط اجتماعی و اقتصادی و همچنین شیوع ویروس کرونا نوعی فشار روانی را برای مردم ایجاد کرده است. شرایط اقتصادی به شکلی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح کاپ باید این ملاحظات را در نظر گرفت اما باید تعلق خاطر نیز در مردم ایجاد شود، خاطرنشان کرد: این تعلق خاطر با تعامل و گفت‌وگو ایجاد می‌شود. باید برای مردم تشریح شود که سهم هر شهروند در تولید پسماند چقدر است، صنوف و مشاغل چقدر پسماند ایجاد می‌کنند و در صورت تداوم وضع موجود، چه شرایط و وضعیتی برای شهر تهران ایجاد می‌شود.

وی نقش شورایاری‌ها را در ایجاد تعامل بین مردم و مدیریت شهری برجسته دانست و ادامه داد: کارکرد نظام پیمانکاری پسماندهای خشک و تر در قالب طرح کاپ باید ارزیابی شود. اکنون هزینه جمع‌آوری پسماند در تهران بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است اما تداوم این وضعیت با توجه به شرایط مالی شهری مقرون به صرفه نیست. بنابراین موضوع پایدارسازی منابع مالی طرح کاپ باید مدنظر باشد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به ضریب تشویقی تخفیف در نرخ بهای خدمات پسماند اضافه کرد: براساس مصوبات شورای شهر، شهرداری می‌تواند از ضریب تشویقی تخفیف در نرخ بهای خدمات پسماند استفاده کند. در شهرک‌هایی که طرح کاپ در آن اجرا می‌شود، این ضریب تشویقی باید برای ساکنان آن منطقه اجرایی شود.

حسینی میلانی با تاکید بر استفاده از ظرفیت شبکه‌ها و نخبگان محلی برای موفقیت طرح‌های شهری ادامه داد: ما نیازمند بهره گیری از ظرفیت نخبگان محلی و معتمدین محلات در فرایند تفکیک از مبدا هستیم. شورایاری‌ها می‌توانند پل ارتباطی میان طرفین باشند. در تفکیک از مبدا باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی تعریف شاخص‌ها و معیارهای قابل سنجش را برای پیشبرد طرح کاپ ضروری برشمرد و عنوان کرد: باید شاخص‌هایی تعریف شود که بر اساس آن تمامی مناطقی که می‌خواهند طرح کاپ را اجرایی کنند، قابل مقایسه باشند و نتایج حاصله اعم از میزان مشارکت شهروندی، میزان موفقیت اجرای تفکیک، میزان جمع‌آوری پسماند خشک و ارزشمند هم به اطلاع شهردار، شورا و مردم هم برسد.

کد خبر 439543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.