۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
تولید سیگار سه برابر می‌شود

جهش ۲۰۰ درصدی تولید و فروش محصولات برای بازیابی سهم ازدست‌رفته دخانیات، در سال ۱۳۹۹ از جمله برنامه مهم شرکت دخانیات ایران است و در همین راستا به‌زودی یک خط تولیدی در تهران که سه سال متوقف شده بود، به شکل مشارکتی راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، شرکت دخانیات ایران، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های تهیه، تولید و توزیع تنباکو و دخانیات در ایران است که از سال ۱۳۱۶ هجری شمسی در ایران فعالیت می‌کند و تا پیش از سال ۱۳۹۲ کاملاً دولتی بوده است، اما تقریباً از سال ۱۳۹۱ روند خصوصی سازی آن شروع شد و به عنوان بخشی از رد دیون دولتی به صندوق بازنشستگان فولاد واگذار شد. البته حدود هشت ماه پیش دوباره رأی به دولتی بودن صندوق فولاد صادر شد که بر اساس رأی وحدت رویه شرکت دخانیات ایران هم از آن پیروی می‌کند. علت این رأی جدید دیوان عدالت اداری این بود که صندوق فولاد از بودجه دولتی استفاده می‌کند؛ بنابراین شرکت دولتی محسوب می‌شود. این شرکت با ۱۰۰ سال قدمت حدود ۵۰۰۰ نیروی انسانی دارد و با ۶۰۰۰ کشاورز همکاری می‌کند.

در نیمه اول سال گذشته تولید این شرکت متوقف شده و تا آستانه تعطیلی پیش رفته بود و در مجموع تولید این واحد در سال ۱۳۹۸ به حدود شش میلیارد نخ رسیده بود. البته با وجود اینکه این شرکت توانسته دوسوم از شش ماه دوم سال ۱۳۹۸ را فعالیت کند، اما در تولید و فروش نسبت به شش ماه اول افزایش داشته است.

خرداد ماه امسال پیام همدانی مجرد، عضو هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران، سیاست‌های غلط کسب و کار محصولات دخانی، خود تحریمی و بی‌برنامگی سیاستگذاری‌های کلان دولت در این بخش را از جمله عوامل کاهش تولید در شرکت دخانیات ایران عنوان کرده و گفته بود که این می‌تواند به تنهایی نیمی از بازار ۸۰ میلیارد نخی کشور را تأمین کند.

تولید دخانیات ایران به ماهی ۸۰۰ میلیون نخ رسید

براساس اطلاعات که این شرکت منتشر کرده، در سه ماه نخست امسال بالغ بر دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون نخ سیگار توسط شرکت دخانیات ایران تولید شده است؛ به عبارتی ماهانه ۸۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده و در چهار ماهه اول امسال فروش نخی و ریالی ۳۷ و ۴۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. البته اگر شیوع ویروس کرونا و آغاز فعالیت‌های تولیدی در اردیبهشت ماه و تعداد روزهای کاری را محاسبه کنیم، رشد تولید به مراتب بیشتری به ثبت رسیده است. این شرکت وعده داده که تولید در ماه‌های مرداد و شهریور به میانگین ماهی یک میلیارد نخ خواهد رسید.

همچنین در تیرماه امسال، کارخانه‌های تولید سیگارت سایز کوچک در خمینی‌شهر اصفهان با دو خط تولیدی و با ظرفیت حدود چهار میلیون نخ در روز پس از دو سال توقف آغاز به‌کار کرد. دو خط دیگر نیز به‌زودی شروع به‌کار خواهند کرد.

به طور کلی جهش ۲۰۰ درصدی تولید و فروش محصولات برای بازیابی سهم ازدست‌رفته دخانیات، در سال ۱۳۹۹ از جمله برنامه مهم این شرکت است و به همین منظور علاوه بر اقدامات انجام شده، به‌زودی یک خط تولیدی در تهران که سه سال متوقف شده بود، به شکل مشارکتی راه‌اندازی خواهد شد که باعث استفاده از ظرفیت‌های خالی شرکت دخانیات می‌شود. البته بر اساس اعلام این شرکت، مجتمع‌های تهران، گیلان، ارومیه، گلستان و مازندران به ترتیب موفق شدند در تیر ماه امسال ۱۲۳، ۱۲۰، ۱۱۲، ۱۴۳ و ۱۴۵ درصد اهداف را محقق کنند.

انتقال دانش در زمینه بسته‌بندی

اطلاعات رسیده حاکی از آن است که شرکت دخانیات ایران با یک شرکت بزرگ برای تولید مشارکتی به توافق رسیده و در مرحله تدوین تفاهم‌نامه است. این همکاری دو دستاورد «تولید درآمد و منبع درآمد» و «انتقال دانش» را برای شرکت دخانیات به همراه دارد. این شرکت‌ها از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و طی این همکاری در زمینه بسته‌بندی انتقال دانش صورت خواهد گرفت.

با به‌کارگیری این استراتژی‌های جدید، شرکت دخانیات ایران به دلیل فعالیت در قالب دو شیفت در مجتمع گیلان، یک شیفت بلند در مجتمع مازندران، راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در خمینی‌شهر اصفهان و تولید با ظرفیت کامل در تهران و ارومیه، ظرفیت‌های لازم را برای جذب نیرو برای مجتمع‌های تولیدی فراهم کرده و ۱۱۰ نفر را از طریق آزمون و بر اساس نوع تخصص و سطح تحصیلات و با تأکید بر بومی بودن به‌کار گرفته است.

منبع: ایسنا

کد خبر 439520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.