از طرح مسکن ملی استقبال گسترده‌ای شده‌ است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن شتاب پیدا کرده است، گفت: برخی با ذهنیت‌های نادرست، اذهان عمومی را درباره طرح اقدام ملی مسکن تخریب کردند که ممکن است طرحی دیگر در راه باشد، این ذهنیت‌ها به وزارت راه و شهرسازی ضربات جبران ناپذیری وارد کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما اظهار کرد: همواره ملاک عمل برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در وزارت راه و شهرسازی بر اساس طرح جامع مسکن بوده که این طرح در طی سالیان، به روز شده است، در برنامه ششم توسعه، احداث سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری ملاک عمل بوده است.

وی با بیان اینکه جامعه هدف طرح جامع مسکن شامل دهک‌های یک و دو و همچنین دهک‌های میان درآمدی بوده است، افزود: دهک‌های یک و دو که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند، برنامه استواری دارند و منابع آن به شکل بلاعوض و یا وام کم بهره هر ساله در قانون بودجه پیش بینی و پرداخت می‌شود. مجری نیز سازمان‌های حمایتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند که به شکل پیوسته این کار را همواره انجام داده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در مورد این دهک‌ها، هیچ سالی کمتر از ۱۰۰ هزار واحد کار نشده است، هم‌اکنون نیز این برنامه‌های مسکنی برای این گروه‌ها برقرار است و اقدامات در این زمینه در حال انجام است که مؤسسات و واحدهای خیریه و نهادهای گوناگونی که نقش حمایتی دارند علاوه بر کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی در این امر مشارکت فعال دارند.

احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی

اسلامی اضافه کرد: احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی سالانه در برنامه بوده که تا کنون میزان تولید مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سالانه از ۸۰ هزار واحد، کمتر نبوده است. میزان افزایش یا کاهش آن نیز به مشارکت روستاییان بستگی دارد، زیرا روستاییان باید مشارکت کرده و با همکاری بنیاد پرونده تشکیل دهند، بنیاد مسکن در این خصوص برای روستاییان، نقشه و مصالح را تأمین کرده و با ارائه تسهیلات بانکی موجب می‌شود روستاییان اقدام به بازسازی کنند.

یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تکمیل و تحویل شد

وی گفت: در پنج سال گذشته، انواع مسکنی که توسط مردم تولید شده است سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده، همچنین، در دولت تدبیر و امید، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده است. علاوه بر آن ۱۶۰ هزار متقاضی مسکن توسط بانک مسکن از طریق حساب صندوق پس انداز مسکن یکم صاحب خانه شدند، بنابراین در دولت تدبیر و امید سالانه ۲۰۷ هزار واحد مسکونی از طریق مسکن مهر به مردم واگذار شده است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پرونده مسکن امسال مهر بسته می‌شود، افزود: هدف‌گذاری دولت بر احداث سالانه ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده در قالب بخشی از برنامه طرح جامع مسکن بوده، بخش نهایی نیز طرح اقدام ملی مسکن است.

اسلامی افزود: مسکن توسط مردم تولید می‌شود و هیچ دولتی هیچگاه تولید کننده مسکن نبوده است بلکه ساز و کار و زمینه تولید مسکن را فراهم کرده است، دولت یازدهم وضعیت مسکن را از جامعه هم ارزیابی کرد، تعداد خانوار و تعداد واحد مسکونی را در مقابل هم قرار دادیم تا هدف کمی را در مورد عرضه مسکن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بیش از دو میلیون واحد مسکونی به غیر از خانه‌های ویلایی و خانه‌های اقامت موقت که بیش از دو میلیون برآورد شده است، در کشور وجود دارد، بر اساس آمار ۲۴ میلیون خانه و ۲۲ میلیون خانوار در کشور وجود دارد، بنابراین بیش از دو میلیون واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمرکز دولت یازدهم بر بافت فرسوده بود به طوری که سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده احداث کند، اما به دلیل فراهم نبودن ابزار لازم این هدف بسیار کمتر از عدد پیش بینی شده محقق شد.

۱۳ هزار متقاضی نوسازی در بافت فرسوده در سال ۹۸

اسلامی افزود: در سال گذشته با همه تلاش که کردیم در بافت فرسوده فقط ۱۳ هزار متقاضی داوطلب شدند، مالک واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و سایر بافت‌ها مردم هستند و مردم باید متقاضی شده، پرونده تشکیل دهند و خانه‌های فرسوده خود را خراب کنند و با پروانه ساختمانی رایگان و تسهیلات ارزان قیمت خانه‌های خود را بسازند.

وی با بیان اینکه بخشی ا تعهد دولت تکمیل مسکن مهر باقیمانده بود، اضافه کرد: در دولت دهم حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده بود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مانده داشت که دولت یازدهم باید آن را تکمیل می‌کرد. به رغم همه مطالبی که شنیده شده است ما وارث یک میلیون و ۵۰۰ هزارواحد مسکونی مهر نیمه تمام بودیم، در این دوره از کل ۵۰۰ هزار واحدی که تعهد تکمیل آن را داشتیم، حدود ۷۰ هزار واحد حداکثر در دست اجرا بوده که باقیمانده مسکن مهر است، مابقی تکمیل شده و در حال واگذاری است، برای جبران کسری واحدهایی که در محاکم پرونده دارند و در دادگاه هستند طرح اقدام ملی مسکن را طراحی کردیم.

از مسکن ملی استقبال گسترده‌ای شده‌است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از مسکن ملی استقبال گسترده‌ای انجام شده است، گفت: تاکنون حدود ۸۰۰ هزار واجد شرایط ثبت نام کردند در پالایشی که انجام شده ۵۳۰ هزار متقاضی باقی ماندند که این تعداد در حال تشکیل پرونده هستند، به بانک‌ها معرفی شده اند و در حال واریز وجه به بانک‌ها هستند.

اسلامی افزود: از ابتدای امسال با بحران کرونا مواجه بودیم. برخی نیز با ذهنیت‌های نادرست، اذهان عمومی را در خصوص طرح اقدام ملی مسکن تخریب کردند و در آنها تردید ایجاد شد که ممکن است طرحی دیگر در راه باشد که نظریه‌های بهتری داشته باشد. این ذهنیت‌ها به وزارت راه و شهرسازی ضربات جبران ناپذیری وارد کرد که در رسانه‌ها بسیار بازتاب پیدا کرد.

وی تصریح کرد: طرح اقدام ملی مسکن شتاب پیدا کرده است. تقریباً در دو هفته گذشته با سرعت بیشتری متقاضیان حساب باز کرده‌اند. بر اساس آماری که ۲۷ مرداد استخراج شد آمار از ۱۶ هزار افتتاح حساب و واریزی به حساب متقاضیان طرح اقدام ملی عبور کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای گوناگون زمین به شکل گروهی به متقاضیان واگذار می‌شود. در شهرها که به ویژه زمین واگذار می‌شود استقبال مناسب بوده است. همچنین بخشی از طرح اقدام ملی به این شکل است که متقاضیان واجد شرایط به پروژه‌های آغاز شده، متصل می‌شوند.

اسلامی افزود: تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان متقاضیان به حساب‌های خود برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن پول واریز کرده‌اند و این مبالغ افزایش خواهد یافت، در طرح اقدام ملی مسکن برای ما مهم است که پول‌های اولیه مردم به بانک‌ها در قراردادی که با پیمانکاران تنظیم می‌شود هرچه سریع‌تر در اختیار پیمانکاران و سازندگان برای اتمام طرح، قرار بگیرد. آورده پیمانکاران و آورده متقاضیان در کنار هم می‌تواند کندی پروژه را برطرف کند و به اجرای طرح سرعت بیشتری بدهد. واریز مبالغ توسط مردم آغاز شده است و امیدواریم سرعت بیشتری بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مصوبات شورای عالی مسکن برای تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجراست و تنها مختص به یک وزارتخانه نیست. به عنوان نماینده دولت در شورای عالی مسکن اعلام می‌کنم که تلاش کردیم جریان تولید و رونق مسکن را به حرکت درآوریم، تلاش کردیم تا همه را تنظیم و هماهنگ کنیم تا نقش خود را ایفا کنند. ایجاد جذابیت، انتخاب زمین در نقاط مرغوب و داشتن متقاضی برای تک تک طرح‌ها جزو برنامه‌های ما در اجرای طرح اقدام ملی مسکن بودند. این سه عامل، عواملی هستند که به آنها توجه ویژه کردیم.

۱۰۰ هزار متقاضی ودیعه مسکن به بانک معرفی شدند

وزیر راه و شهرسازی در خصوص تسهیلات ودیعه مسکن مستأجران و اینکه هم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در خصوص ودیعه مسکن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامکی ثبت نام کرده‌اند که از این میزان حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی نامعتبر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر داشتند که برای دارندگان کد ملی معتبر، پیامکی ارسال شد تا در سامانه پرونده تشکیل بدهند. تاکنون ۳۸۰ هزار نفر پرونده تشکیل داده اند و به تدریج به بانک معرفی می‌شوند.

اسلامی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند. ارتباط سیستمی وزارت راه و شهرسازی با شعب بانک‌های ارائه دهنده تسهیلات ودیعه مسکن طبق آخرین جلسه‌ای که ۲۷ مرداد معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی داشت، نهایی شده است و هیچ مانعی سر راه آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: تمام تلاش دولت این است که تولید و عرضه مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم و اعتماد را بین سازندگان و متقاضیان ایجاد کنیم.

کد خبر 439502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.