تعزیه در قاب امن از کرونا

قاچاق خاک جنگل های شمال، مراسم عزاداری در شرایط کرونایی و عملکرد برجام در شورای امنیت سازمان ملل از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۸ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خاک جنگل‌های وطن به باد می‌رود» به بررسی قاچاق خاک جنگل‌های شمال پرداخت و نوشت: بعد از اینکه غارت درختان و چوب جنگل‌های شمال باعث شد که بسیاری از این عرصه‌های طبیعی و ملی نابود شود، این روزها خبر از خاک فروشی از سطح جنگل‌ها به میان آمده است. خاک فروشی پدیده جدیدی در کشور ما نیست و در سال‌های گذشته بسیاری از خاک جزایر جنوبی، خاک سرخ هرمز و خاک کف رودخانه‌های سیستان و بلوچستان به سایر کشورها بالاخص کشورهای عرب‌نشین حوزه خلیج‌فارس همچون امارات و قطر قاچاق شده است، مثلاً در امارات که خاک آن آهکی است، این کشور برای ساخت جزایر مصنوعی و در قطر برای خشک کردن دریا استفاده می‌شد. اما این روزها قاچاقچیان خاک به جنگل‌های شمال کشور و هیرکانی هجوم برده‌اند تا خاک ارزشمند این جنگل‌ها را که برای حیات آن و اکوسیستم منطقه مؤثر است به تاراج ببرند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تعزیه در قاب امن از کرونا» به بررسی مراسم عزاداری در شرایط کرونایی پرداخت و نوشت: چند ماهی است که کرونا همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داده است. تمام فعالیت‌ها و گردهمایی‌های اجتماعی حالتی متفاوت پیدا کرده‌اند. ماه رمضان امسال، شکلی متفاوت با هر آنچه تا به حال می‌شناختیم داشت. تمامی مناسک تا جای ممکن به صورت آنلاین برگزار شدند تا بتوانیم با کمک هم سرعت گسترش این ویروس را کاهش دهیم. این روزها که به پیشواز ماه محرم می‌رویم، بسیاری از مسئولان از شکل‌ها و فرصت‌های جدیدی برای عزاداری صحبت می‌کنند، شیوه‌هایی که هم عزاداری امام حسین (ع) هرچه باشکوه‌تر برگزار شود و هم با کرونا مقابله کنیم.

شاید هرگز فکر نمی‌کردیم که روزی شب‌های قدر یا عزاداری‌های محرم را اینگونه طی کنیم. هرگز تصور نمی‌کردیم مجبور باشیم به جای شرکت در هیئت‌ها و مراسم مذهبی آنها را به صورت آنلاین و خانگی برگزار کنیم اما امروز ویروسی به نام کرونا مجبورمان کرده هر آن چیزی که تصورش را نمی‌کردیم، ببینیم. اما حالا که برگزاری عزاداری ایام محرم به سبک و سیاق گذشته چندان میسر نیست، چگونه می‌توان آن را برگزار کرد؟ چقدر می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی در این زمینه بهره جست؟ تعزیه یکی از آئین‌های قدیمی مرتبط با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان است، آئینی که امروز در زمره هنرهای نمایشی قرار می‌گیرد. در دوران کرونا دیدیم که از فیلم_تئاترهایی که در بستر پلتفرم‌های آنلاین بارگذاری شده بود، استقبال بسیار خوبی صورت گرفت. حال بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌توان با استفاده از تصویربرداری تعزیه‌ها و نمایش آنها در بستر وب راهکاری تازه برای عزاداری‌های محرم به کار بست. همچنین تجربه ایام شب‌های قدر و استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند یکی از روش‌های برگزاری عزاداری‌های این روزها در کنار سایر روش‌ها باشد.

همچنین از آنجا که دیدیم می‌توان با فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و استفاده از ماسک تئاتر دید، می‌توان برگزاری تعزیه‌های گوناگون در فضاهای باز و با فاصله‌گذاری‌های اجتماعی مناسب را نیز به عنوان یکی از راهکارها در نظر گرفت.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۸۰ روز و ۴ تفحص» به بررسی درخواست مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص پرداخت و نوشت: فسادستیزی و شفافیت وعده‌شان بود و مقابله با اقدامات خلاف قانون و علیه مردم، شعارشان؛ اما شاید بیش از گفته‌ها و سوابق‌شان، آنچه سبب ورودشان به ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان شد، فقدان رقیب و برگزاری انتخاباتی درون‌گروهی با رقابت اصولگرایان و اصولگرایان بود. رقابتی که در نتیجه گسترده‌ترین رد صلاحیت تاریخ جمهوری اسلامی رقم خورد و در نهایت همین مشارکت ناچیز، خود به یکی از اسباب رقم خوردن کمترین مشارکت تاریخ بدل شد و نتیجه آن شد که ۵۸ درصد واجدان شرایط از حضور پای صندوق‌های رأی سر باز زدند. البته که رد صلاحیت‌ها و برگزاری انتخاباتی با حضور یک جریان سیاسی تنها عامل این کاهش جدی مشارکت نبود و نوع برخوردهای صورت‌گرفته با معترضان آبان ۹۸، انهدام هواپیمای مسافربری اوکراینی و هزار و یک معضل اقتصادی نیز از دیگر عوامل این مهم بودند ولی آنچه امروز گریبان‌گیر مجلس یازدهمی‌ها شده، شعارهای خودشان است و شاید از این رو در همین مدت کوتاه حضورشان در پارلمان و تکیه بر کرسی نمایندگی ملت، گاه و بی‌گاه از طرح و برنامه‌های خود برای تحقیق و تفحص از سازمان‌ها و نهادهای دولتی سخن به میان می‌آورند؛ تحقیق و تفحص‌هایی که تا این لحظه آخرین فقره‌اش نصیب سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی به عنوان نهاد اصلی بودجه‌ریزی مملکت شده و باید دید درنهایت مؤثر واقع خواهد شد یا نظیر صدها تحقیق و تفحص بی‌سرانجام ادوار مجالس ایران در بهترین حالت و موفق‌ترین شرایط از آن تنها و تنها نامی در اخبار روزمره رسانه‌های ارتباط جمعی باقی خواهد ماند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آینده‌فروشی علیه جیب‌بری» نوشت: اخیراً عبارتی با عنوان «آینده‌فروشی» در مباحث سیاست‌گذاری مطرح شده، مبنی بر اینکه دولت می‌خواهد از جیب نسل‌های آینده برای منافع خود خرج کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۵ دهه اخیر اکثر اقتصادهای توسعه‌یافته توانسته‌اند با بهره‌گیری از ابزارهایی نظیر اوراق قرضه دولتی، از درآمدهای آینده برای تأمین کسری منابع بهره ببرند و در ادبیات اقتصادی، موضوعی با عنوان «آینده‌فروشی» بی‌معنی است. حتی استفاده از اوراق دولتی بلندمدت، باعث هموارسازی درآمدهای دولت در زمان‌های مختلف شده و زمینه را برای حذف ناترازی‌ها فراهم کرده است. در ایران اگرچه بعضاً انتشار اوراق دولتی بر مبنای کالای ارزشمند و قابل‌مشاهده تعریف شده است اما کارکردی مشابه اوراق قرضه دولتی کشورهای توسعه یافته دارد. در حالی که راهکار جایگزین، استقراض از منابع بانک مرکزی و در نتیجه افزایش نرخ تورم است. بالا رفتن نرخ تورم به معنی آن است که بخش قابل‌توجهی از منابع از جیب کم‌درآمدها برداشته می‌شود. بنابراین استفاده از منابع آینده راهکاری است که بهترین جایگزین برداشت از جیب مردم است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آقای ظریف! برجام مرده است چون تحریم‌ها زنده است» به بررسی عملکرد برجام در شورای امنیت سازمان ملل پرداخت و نوشت: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه- ۲۶ مردادماه- در مراسم تودیع و معارفه سخنگویان سابق و جدید وزارت امور خارجه گفت: «برای مردم سوالی پیش می‌آید که برجامی که چندین بار در داخل کشور تشییع و دفن شد، چطور این برجام توانست آمریکا را در شورای امنیت ۲ به ۱۳ شکست بدهد. یعنی چطور جسد برجام توانست آمریکا را در شورای امنیت شکست بدهد؟».

ظریف افزود: «برای مردم این سوال پیش می‌آید که نکند هدف حرکت آمریکا یک چیز دیگر بوده است. چون همه فکر می‌کنند برجام که مرده بود و خاصیتی نداشت و ما هم در داخل به‌خاطر اینکه هدفمان دفاع از خودمان نبود و هدفمان دفاع از کشور بود، به قول مارک تواین نگفته بودیم که اخبار مرگ زودرس من قدری مبالغه‌آمیز است، نگفته بودیم اخبار مرگ زودرس برجام نه تنها مبالغه‌آمیز است، بلکه با حقیقت فاصله بسیار دارد».

وی در ادامه گفت: «برای مردم از دیروز سوال است که چطور یک جنازه توانست آمریکا را شکست دهد و این چالشی است که ما با آن روبه‌رو هستیم»

متأسفانه دولتمردان اصرار دارند که با فرافکنی، جنازه برجام را بزک کرده و این خسارت محض را فتح‌الفتوح جا بزنند. اظهارات آقای ظریف از چند جنبه قابل بررسی است. یکی از سوالاتی که در افکار عمومی ایجاد شده، این است که آیا برجام موجب شکست اخیر آمریکا در شورای امنیت شد؟! پاسخ منفی است؛ چرا؟! به این اظهارنظر توجه کنید؛ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دو روز پس از امضای برجام- ۲۵ تیر ۹۴- تأکید کرد که طرف ایرانی با طرف غربی درباره تحریم‌های تسلیحاتی مصالحه کرد! وی این مهم را فاش کرد که: «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی (به ریاست ظریف) موافقت کردند که تحریم‌ها تا پنج سال ادامه یابد!».

کد خبر 439498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.