مجلس سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده را افزایش دهد

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: مجلس سهم شهرداری‌ها از مالیات ارزش افزوده را از سه درصد به چهار درصد افزایش دهد تا مشکلات جدی مالی شهرداری‌های کشور کاهش پیدا کند.

مجید فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اقدامات لازم برای جبران کاهش درآمدهای شهرداری، اظهار کرد: به دلیل فراگیری ویروس کرونا درآمدهای شهرداری به شدت کاهش پیدا کرده و این اتفاق، اتفاقی جهانی است و کاهش درآمد در بعد ملی نیز رخ داده است.

وی با اشاره به گزارش سه ماهه نخست هزینه و درآمدهای شهرداری که در صحن شورا ارائه شد، ادامه داد: بر اساس این گزارش نزدیک به ۴۵ درصد بودجه شهرداری تهران محقق نشده و این موضوع نشان می‌دهد که شهرداری در صورت ادامه این روند، تنها می‌تواند بر روی هزینه‌های جاری و ضروری مانند پرداخت حقوق و دستمزد، نگه داشت شهر و رفت و رو تمرکز کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: با توجه به کاهش درآمدها در سال آخر نمی‌توان برای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه چندانی کرد به همین دلیل باید اتفاقی ویژه در بحث درآمدی شهرداری تهران رخ دهد.

وی با بیان اینکه براساس نظام درآمدی شهرداری نیمی از درآمدها از منابع شهرسازی تأمین می‌شود، ادامه داد: به دلیل کاهش فعالیت‌های ساختمانی و ورود سرمایه‌ها به بازارهای موازی شاهد افت درآمد در این حوزه هستیم.

فراهانی با بیان اینکه روند فعلی نه تنها شهرداری تهران بلکه همه شهرداری‌های کشور را دچار مشکلات بسیار می‌کند خاطرنشان کرد: دولت و مجلس می‌توانند با تصمیم‌گیری‌های لازم این مشکلات را کاهش دهند؛ مشخصاً پیشنهادی که ما داریم این است که مجلس لایحه ارزش افزوده‌ای که شورای نگهبان آن را به مجلس برگردانده تصویب کند و سهم شهرداری‌ها در آن از سه درصد به چهار درصد افزایش پیدا کند که همین تصمیم می‌تواند کمک بزرگی به همه شهرداری‌های کشور باشد.

وی تاکید کرد: لازم است دولت نیز وظایف خود در قبال توسعه حمل و نقل عمومی را اجرا کند زیرا این موضوع کلیدی و حیاتی است.

کد خبر 439487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.