زخم عمیق کرونا بر پیکر صنایع دستی اصفهان

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان از وضعیت نگران کننده تولید و فروش صنایع دستی در سطح استان خبر داده و اعلام کرده که میزان فروش فروشگاه‌های صنایع دستی تقریباً به صفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع ویروس کرونا از نخستین روزهای آخرین ماه سال گذشته، کشور را در تب و تاب مسائل خود می‌سوزاند تا امروز که روزهای پایانی دومین ماه از تابستان را پشت سر می‌گذاریم، همچنان تعیین سرنوشت بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و کسب و کارهای مختلف زیر سایه سیاه کروناست.

حوزه صنایع دستی به دلیل وابستگی شدید به گردشگری یکی از بخش‌های اقتصادی است که از زمان شیوع ویروس کرونا تقریباً تعطیل شده است. این صنعت پیش از ورود کرونا نیز با رکود و مشکلاتی نظیر نوسانات اقتصادی، گرانی مواد اولیه و کاهش فروش مواجه بود. اما شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته در ایران باعث شد تا فعالان صنایع‌دستی با مشکلات بیشتری مانند از دست دادن بازار نوروز مواجه شوند.

توقف حمل‌ونقل مسافران بین‌المللی و همچنین محدودیت سفر و افت شدید بازار گردشگری داخلی، بازار صنایع دستی اصفهان را با آسیب‌ها و خسارت‌های بسیاری مواجه کرده است.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در خصوص وضعیت حوزه صنایع دستی در شرایط شیوع کرونا به خبرنگار ایمنا گفت: شیوع ویروس کرونا شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای را برای تمامی مشاغل و صنایع در سراسر دنیا و ایران ایجاد کرده است. بی مهری دولت به حوزه صنایع دستی آن هم در شرایط کنونی و عدم حمایت از فعالان این هنر صنعت فشار مشکلات ایجاد شده را سنگین‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان و فروشندگان صنایع دستی نیاز به دریافت یک وام با بهره کم داشتند تا بتوانند به تولیدات حداقل به صورت محدود ادامه دهند و محصولات تولید شده را برای ارائه به بازار فروش و صادرات به کشورهای دیگر آماده سازند. اما متأسفانه هیچ گونه کمک هزینه‌ مناسبی برای تولید و فروش صنایع دستی در نظر گرفته نشد.

چراغ قرمز تولید و فروش صنایع دستی در اصفهان

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به کاهش میزان تولید و فروش صنایع دستی اظهار کرد: وضعیت تولید و فروش صنایع دستی در سطح استان بسیار نگران‌ کننده و میزان فروش فروشگاه‌های صنایع دستی تقریباً به صفر رسیده است. نزدیک به ۹۵ درصد کارگاه‌های تولید صنایع دستی غیرفعال هستند و حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد فروشگاه‌ها کاملاً بسته هستند و این فشار بازدارنده بسیار بالایی برای صنایع دستی است.

شیردل افزود: حضور فروشندگان صنایع دستی در فروشگاه‌ها نه تنها سود و فروش محصولاتی برای را برای آنها به دنبال نخواهد داشت، بلکه هزینه مضاعفی برای اجاره بهای فروشگاه یا هزینه‌ آب و برق پرداخت می‌شود و بسیاری از فروشندگان ما نتوانستند بدهی‌های خود به تولیدکنندگان صنایع دستی را پرداخت کنند. در نتیجه از تولید کنندگان تقاضا کردند که تولیدات صنایع دستی خود را به کارگاه‌ها برگردانند، چراکه فروش چندانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: متقابلاً با کم شدن میزان فروش، میزان تولید صنایع دستی نیز بسیار کمتر شده است، به عنوان مثال در صنعت فیروزه کوبی اگر یک هنرمند قصد فعالیت داشته باشد نیازمند سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی در حال گردش است. به طور کلی تمامی فعالان حوزه صنایع دستی به علت نداشتن فروش در شرایط ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا سرمایه در گردشی ندارند و این امر باعث توقف تولید صنایع دستی شده است.

سرنوشت نمایشگاه صنایع دستی

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: ما در نظر داشتیم نمایشگاه صنایع دستی برگزار کنیم که ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا فعلاً تمامی نمایشگاه‌ها را تعطیل کرده است.

شیردل تاکید کرد: اگر شرایط جامعه به همین روال ادامه پیدا کند و بیماری کرونا تا چندین سال با زندگی و صنعت ما همراه باشد سختی‌ها و مشکلات ویژه خود را به دنبال خواهد داشت و باید با دنیای هنر و مخصوصاً صنایع‌دستی خداحافظی کنیم و این صنعت منسوخ خواهد شد.

ورود صنایع دستی به بازار بورس

وی با اشاره به پیشنهاد ورود کسب و کارهای مرتبط با صنایع دستی به بازار بورس توضیح داد: این یک موضوع جدیدی است که برای تمامی فعالان صنایع مختلف تازگی دارد و من بعید می‌دانم که در در مورد صنایع دستی که جزء نیازهای اساسی جامعه نیست و در زمره کالاهای لوکس بشمار می‌رود چندان مؤثر و مفید باشد، اما اگر چنین اتفاقی بیفتد بسیار خوب خواهد شد و ما نیز استقبال خواهیم کرد.

وی افزود: وقتی کسی اقدام به سرمایه گذاری در بازار بورس می‌کند دنبال سرمایه‌گذاری در صنایعی مثل تجهیزات پزشکی می‌رود که از سوددهی آن مطمئن باشد و ورود به صنعتی مانند صنایع دستی که همیشه روندی رو به بالا و خوب ندارد دارای شرایط خاصی است که من بعید می دانم در بازار بورس مورد تأیید قرار بگیرد.

کد خبر 439479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.