هماهنگی شهرداری یزد و نظام مهندسی تخلفات ساخت‌وساز را کاهش می‌دهد

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: افزایش جریمه‌های ماده ۱۰۰ کارساز نیست و باید مشکل هماهنگ نبودن نظام مهندسی ساختمان و شهرداری یزد حل و فصل شود.

مهدی کاشفی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طبق مصوبه شورای پنجم شهر یزد جریمه‌های افرادی که ساخت و ساز بدون مجوز دارند با هدف بازدارندگی از تخلف ساخت و ساز غیر مجاز تقریباً سه برابر بیشتر از سال قبل شده است.

عضو شورای شهر یزد افزود: من و برخی از اعضای شورا با این روش مخالف هستیم چون تا زمانی که نظام مهندسی ساختمان یزد برای صدور مجوز ساخت و ساز، مردم را سه ماه و بیشتر معطل می‌کند مردم ترجیح می‌دهند بدون مجوز، ساخت و ساز را آغاز کنند و در نتیجه این اقدام شورای شهر به ضرر خریداران مسکن خواهد بود.

وی تعامل و همکاری و هماهنگی نظام مهندسی ساختمان و شهرداری یزد را خواستار شد و تاکید کرد: یکی از راهکارهای رفع این مشکل هماهنگی این دو دستگاه در صدور مجوز و کوتاه شدن زمان صدور مجوز ساخت و ساز در یزد است.

این عضو شورای شهر یزد تصریح کرد: شهرداری یزد مجوز ساخت و ساز را طی دو هفته صادر می‌کند ولی روند کار در نظام مهندسی ساختمان یزد بسیار طولانی است.

وی یکی از روش‌های خوب بازدارندگی مردم از ساخت و ساز غیرمجاز را بازرسی عنوان کرد و افزود: بازرسی ساخت و سازها از شهرداری به بخش خصوصی برون سپاری و در منطقه چهار شهرداری یزد اعمال شد که تاکنون هم روند کار بسیار خوب بوده و همین بازرسی‌ها باعث شده در منطقه چهار شهرداری درخواست مجوز ساخت و ساز افزایش یابد.

عضو شورای پنجم شهر یزد خاطرنشان کرد: این مسائل از دوره شورای چهارم شهر یزد تا هم اکنون حل نشده باقی مانده و اقدامی برای بهبود این روند از سوی نظام مهندسی ساختمان یزد حاصل نشده است.

وی پیشنهاد داد: در هر منطقه از شهرداری اتاق تعامل متشکل از نماینده‌ای از اداره ثبت اسناد و املاک، نظام مهندسی ساختمان یزد، نماینده شهرداری شکل بگیرد و از استانداری هم نظارت کنند در نتیجه هم روند صدور مجوز ساخت و ساز سرعت می‌گیرد و هم از بروز فساد پیشگیری می‌کند.

کاشفی زاده افزود: مبلغی که برای صدور مجوز ساخت و ساز توسط مردم پرداخت می‌شود فقط ۲۰ درصد آن مربوط به شهرداری است و مابقی مربوط به نظام مهندسی ساختمان و بیمه‌های ساختمان است.

عضو شورای شهر یزد یکی از راهکارهای کاهش قیمت زمین و مسکن در یزد را انبوه سازی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه شعار ترویج ازدواج جوانان را داریم باید سازمان مسکن و شهرسازی و سرمایه گذاران به انبوه سازی اقدام کنند و طولانی مدت باید این روند ادامه پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد باید با هم در تعامل باشند، افزود: کاهش زمان صدور مجوز ساخت و ساز می‌تواند علاوه بر ساخت و سازهای غیر مجاز ساخت و سازهای غیر استاندارد را هم کاهش دهد.

کد خبر 439467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.