ادبیات کودک و نوجوان ایران نیازمند توجه جدی است

رئیس شورای سیاست‌گذاری نخستین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان گفت: در حوزه فرهنگ و به‌صورت مشخص در حوزه ادبیات و کتاب کودک و نوجوان باید برای ترویج فرهنگ بومی‌، سنت‌ها و ارزش‌های جامعه بر اساس ذائقه مخاطب قدم برداریم

به گزارش ایمنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدرضا زمردیان در آئین اهدای جوایز فصل بهار این رویداد ملی اظهار کرد: حوزه نشر کتاب برای کودکان و نوجوانان امروز بسیار مهم و نیازمند توجه و حمایت جدی است. نسل آینده‌ساز کشور که به دلیل ارتباط گسترده با توفان اطلاعات و ارتباطات‌، ذائقه و نیازهای ویژه‌ای دارد که باید پاسخ مناسب به آن‌ها داده شود نسلی که در حوزه فرهنگ‌پذیری و جامعه‌پذیری از فضای خانواده و مدرسه عبور کرده است و متأثر از دنیای فناوری و عصر ارتباطات است و تحت نفوذ موج فرهنگ جهانی است.

وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگ و به‌صورت مشخص در حوزه ادبیات و کتاب کودک و نوجوان باید برای ترویج فرهنگ بومی‌، سنت‌ها و ارزش‌های جامعه بر اساس ذائقه مخاطب قدم برداریم و اگر در حوزه تألیف چنین نکنیم بی‌تردید دچار نقصان و زیان خواهیم شد.

معاون فرهنگی کانون یاد آورشد: باید دست‌به دست‌هم داده و برای رونق حوزه نشر و تألیف کتاب کودک و نوجوان در ایران تلاش‌بیشتری انجام دهیم و این یکی از مهم‌ترین هدف‌های اصلی اعطای جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان است.

زمردیان همچنین ایجاد فضا برای تسهیل دسترسی خانواده‌ها به‌منظور انتخاب کتاب‌های مناسب برای فرزندان‌شان را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد فرهنگی برشمرد.

او ذائقه و نیازهای مخاطبان کتاب‌های کودک و نوجوان را به ویژه در حوزه‌های شناختی و رفتاری را نسبت به نسل‌های گذشته بسیار متفاوت دانست و تاکید کرد: باید تولیداتی را به جامعه عرضه کنیم که در دوران پر از اطلاعات و ارتباطات و مشکلات و چالش‌های اجتماعی بتواند ابزار و الگوهایی مناسب برای زندگی و زیست در این فضا را برای نسل جدید فراهم کند و باعث رشد و پویایی و خلاقیت بیشتر و تفکر آن‌ها شود.

فرصت طلایی جشنواره را از دست ندهید

در ادامه این نشست مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده نام‌آشنا و دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون با اشاره به وقفه چند ساله در برگزاری جشنواره باسابقه کتاب کودک و نوجوان کانون، احیای آن از سوی مدیران فعلی کانون را در قالب جایزه کتاب ماه و سال را نشانه توجه جدی به این حوزه عنوان کرد و از اینکه کتاب‌های برگزیده این رویداد از سوی کانون در شمارگانی بالا خریداری و به بیش از یک‌هزار کتاب‌خانه کانون در سراسر کشور ارسال می‌شود اظهار خرسندی کرد.

او همچنین انتشار فهرست کتاب‌های مناسب را یکی دیگر از دستاوردهای این رویداد بیان کرد و گفت این فهرست‌ها به مدارس و خانواده‌ها برای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.

رحماندوست از دانشجویان و علاقه‌مندان به حوزه پژوهش دعوت کرد تا اطلاعات این رویداد فرهنگی و ادبی را دست‌مایه پژوهش‌های دانشگاهی قرار دهند تا نتایج آن نشانگر این موضوع باشد که در شرایط اقتصادی فعلی - که قیمت کتاب افزایش داشته و قدرت خرید خانواده‌ها پایین آمده است - چه آثاری هم‌چنان در سبد خرید کتاب خانواده‌ها قرار می‌گیرد؟

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون در همین حال بخش فرصت طلایی این جایزه را فرصت مناسبی دانست برای نویسندگان باسابقه‌ای که مدت‌هاست در حوزه کودک و نوجوان دست‌به قلم نشده‌اند یا نوقلمانی که به دلیل نداشتن کتاب چاپ شده، امکان نشر آثار آن‌ها وجود نداشت و از این نویسندگان خواست از این فرصت استفاده کنند.

کد خبر 439425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.