جنتی: نمایندگان نباید مقابل یکدیگر قرار بگیرند

دبیر شورای نگهبان گفت: اختلافات نظر و تنوع افکار و ایده‌ها در مجلس هیچ اشکالی ندارد بلکه لازم هم هست اما نباید نمایندگان به واسطه نظرات مخالف و موافق در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. تضارب آرا و مشورت داشته باشید اما از درگیری و مقابل هم قرار گرفتن پرهیز کنید.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، سومین نشست مشترک مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در راستای هم‌افزایی هر چه بیشتر و افزایش تعامل و همکاری این دو نهاد قوه مقننه صبح امروز - دوشنبه - در محل مجلس قدیم برگزار شد.

دبیر شورای نگهبان در این جلسه که اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و دبیر و شماری از اعضای شورای نگهبان حضور داشتند، توجه به تقوا، مراقبت و تزکیه نفس را برای همه افراد خصوصاً مسئولان کشور ضروری بر شمرد و یادآور شد: باید دائماً توجه داشته باشیم از کجا آمده‌ایم، در کجا هستیم و به کجا می‌رویم؛ باید این دنیا را گذرا بدانیم و از این فرصت اندک مسئولیت صرفاً برای خدمت به خلق خدا و جلب نظر خداوند متعال استفاده کنیم.

جنتی رؤسای کمیسیون‌های مجلس و سایر نمایندگان مردم را به خدمت هرچه بیشتر به مردم در ۴ سال دوره نمایندگی فراخواند و تاکید کرد: هرچه می‌توانید به مردم خدمت و مشکلات آنها را حل کنید که خیر دنیا و آخرت در همین است.

وی با تاکید بر اینکه مردم به شما نمایندگان اطمینان کرده‌اند پس قدر این حسن اعتماد آنها را بدانید، خاطرنشان کرد: امروز در ابتدای دوره نمایندگی هستید و برای ۴ سال در پیش‌رو برنامه‌ریزی کنید و خود مراقبتی دائمی داشته باشید تا انشا الله از انحرافات و لغزش‌های احتمالی مصون بمانید.

دبیر شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان از رد صلاحیت هیچیک از نمایندگان خرسند نمی‌شود لیکن چه کنیم که به دلیل عدم توجه و دقت، فسادها و انحرافات گوناگون سراغ برخی نمایندگان می‌آید از این رو همه باید مراقب انحرافات باشیم و از سرگذشت گذشتگان خود درس بگیریم.

جنتی در توصیه دیگر و مهم خود خطاب به همه نمایندگان مجلس گفت: بعضی افراد در ایام انتخابات در کنارتان بوده‌اند و در ستادها برای شما کار و تبلیغات کرده‌اند که پس از انتخابتان به عنوان نماینده از شما انتظارات و توقعات بی‌جایی دارند؛ خدای نکرده خواسته‌های غیرقانونی و نامشروع آنها را انجام ندهید و کاری هم به عزل و نصب‌های اجرایی نداشته باشید.

وی در ادامه سخنان خود در جمع رؤسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امید مردم به نمایندگانشان است و باید مهم‌ترین و فوری‌ترین مشکل آنها که مساله معیشتی است هرچه سریع‌تر رسیدگی شود، تاکید کرد: باید با هم افزایی و همکاری مسئولان اجرایی و مجلس و البته نظارت جدی بر کار آنها، به رفع سریع‌تر مشکلات مردم کمک کرد.

دبیر شورای نگهبان مساله نظارت نمایندگان بر مسؤولان اجرایی را مهم خواند و گفت: نظارت یکی از وظایف اصلی مجلس است که شامل سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح است از این رو می‌شود از ابزار مهمی همچون سوال البته با ارائه راهکار و با حفظ احترام و ادب برای نظارت بر کار مسئولان اجرایی استفاده کرد؛ این مساله نه تنها اشکالی ندارد بلکه حق قانونی نمایندگان مجلس است.

توجه به "مسائل اصلی و اولویت دار" و "پرهیز از قطبی کردن مجلس" از جمله دیگر نکاتی بود که جنتی خطاب به رؤسای کمیسیون‌های مجلس یادآور شد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: نباید قطب‌بندی‌های مضر در مجلس شکل بگیرد؛ اختلافات نظر و تنوع افکار و ایده‌ها در مجلس هیچ اشکالی ندارد بلکه لازم هم هست اما نباید نمایندگان به واسطه نظرات مخالف و موافق در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. تضارب آرا و مشورت داشته باشید اما از درگیری و مقابل هم قرار گرفتن پرهیز کنید.

دبیر شورای نگهبان حضور دائمی در بین مردم را از دیگر توصیه‌های خود به نمایندگان عنوان کرد و افزود: با مردم باشید و مرتب به میان آنها بروید و از نزدیک مشکلات آنها را بشنوید و در حل مسائل آنها کوشش کنید چرا که نه تنها این امر عبادت است بلکه ارائه طرح‌ها و قانون‌گذاری شما را کاملاً عینی می‌کند؛ پس تا می‌توانید به مردم خدمت کنید و آنها را راضی نگه دارید که رضایت خدا در این کار است.

جنتی با بیان اینکه قوانین دست و پا گیر باید اصلاح یا منسوخ شوند، خاطرنشان کرد: با نسخ و اصلاح قوانین ناکارآمد باید قوانین درست و جامع جایگزین آنها شود تا قانون جامعیت و کارآمدی لازم را داشته باشد.

کد خبر 439410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.