ادویه‌ای مخصوص دوری از سرطان‌ها/خواص مشترک گیاه مرزه با سیر

غذاهای پرکالری و کوچک شدن مغز، خواص مشترک گیاه مرزه با سیر، توصیه‌های تغذیه‌ای برای روز کنکور، ادویه‌ای مخصوص دوری از سرطان‌ها و جمبو میوه‌ای معجزه آسا با خواص درمانی بی‌نظیر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نایب رئیس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، هیپوکامپ سمت چپ مغز با مصرف نوشیدنی‌های شیرین، تنقلات شور و گوشت‌های فرآوری شده به مرور زمان کوچک می‌شود و عملکرد ذهنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سید ضیا مظهری، افزود: امروز بسیاری از مواد غذایی موجود در بازار به خصوص مواد غذایی فرآوری شده آماده یا نیمه آماده حاوی مقادیر زیادی روغن و چربی‌های مضر هستند و موادی مانند سوسیس، کالباس، پیتزا، همبرگر و سیب زمینی سرخ شده دارای چربی اشباع شده و نمک زیاد بوده که علاوه بر کوچک کردن مغز، تنگی، انسداد عروق و بروز بیماری‌های قلبی عروقی را به دنبال دارند.

وی تصریح کرد: اگر سفره خانواده تحت هر عاملی قادر به تأمین انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز میلیاردها سلول تشکیل دهنده جسم افراد خانواده نباشد، بیماری‌های مختلف ناشی از کمبود مواد مغذی نیز بروز خواهد کرد.

مظهری تصریح کرد: ابتلای افراد خانواده به انواع بیماری‌های عفونی، گوارشی یا ریوی ناشی از مصرف غذاهای پرچرب و پر کالری، گسترش سوءتغذیه وضعیت جسمانی و توان فکری مبتلایان را به دنبال داشته و هر روز بیشتر از قبل آنها را ضعیف، ناتوان و فرسوده می‌کند.
این متخصص تغذیه، تاکید کرد: در الگوهای تغذیه خانواده اگر زیاده‌روی و بیش‌خوری و بدخوری، تک‌خوری به صورت مستمر و به مدت طولانی انجام پذیرد، خطر ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات اسکلتی، سرطان‌ها، افزایش پرفشاری خون، چربی خون بالا و غیره افزوده خواهد شد.

مظهری افزود: مادر خانواده در حکم دروازه سلامتی در تهیه و تأمین نیازهای سلولی اعضای خانواده به مواد مغذی نقش غیرقابل انکاری را به عهده دارد که همه روزه با تهیه و تأمین سبد نیاز تغذیه‌ای خانوار و انتقال آن به سفره و توزیع آن بین اعضای خانواده رسالت بزرگی را به عهده دارد و باید تلاش کند تا در چهارچوب امکانات و آگاهی‌های خود، به رفع گرسنگی برحسب ذائقه تک‌تک افراد خانواده توجه کرده و رضایت همه را جلب کند.

به گفته وی، افزایش آگاهی‌های لازم در زمینه غذا و تغذیه، نحوه انتخاب مواد غذایی، فرآوری صحیح آنها و نحوه استفاده بهینه و هدفمند از امکانات موجود برای تمام گروه‌های جامعه به خصوص زنان منجر به رفع بیش از نیمی از مشکلات موجود می‌شود، بدون اینکه بار اقتصادی جدیدی را بر هزینه خورد و خوراک خانواده‌ها تحمیل کند.

ادویه‌ای مخصوص دوری از سرطان‌ها

ادویه زنجبیل نقش حیاتی در پیشگیری از سرطان‌ها ایفا می‌کند، مصرف منظم ادویه زنجبیل در غذاها، احتمال بروز سرطان را در افراد کاهش می‌دهد، ادویه زنجبیل در مشکلات گوارشی در زمینه‌های رفع تهوع ناشی از حرکت در ماشین، درمان سندروم روده تحریک پذیر، درمان اسهال، درمان گاز معده و نفخ، تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی، تهوع صبحگاهی، تهوع ناشی از درمان سرطان، تهوع ناشی از درمان ایدز و همچنین در افراد کم اشتها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایر کاربردهای ادویه زنجبیل عبارتند از: تسکین دردهای ناشی از آرتریت روماتوئید (RA)، آرتروز، درد قاعدگی، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سردردها و میگرن، برونشیت و دیابت. زنجبیل همچنین برای افزایش تعریق و افزایش سوخت و ساز بدن در کنترل وزن مؤثر است. با اضافه کردن مقدار کمی از ادویه زنجبیل در غذا روزانه یا مصرف روزانه دم نوش آن، می‌توان درد عضلانی ناشی از انجام تمرینات ورزشی یا سایر فعالیت‌های فیزیکی را ۲۵٪ کاهش داد. ادویه زنجبیل باعث بهبود گردش خون، شل شدن عضلات و برطرف شدن گرفتگی آنها می‌شود.

ادویه زنجبیل به حفظ سطح قند خون کمک بسیاری می‌کند، که این مسئله به کنترل اشتها و کنترل وزن نیز کمک می‌کند. مصرف ادویه زنجبیل به طور منظم چه در غذا و چه به شکل دم نوش روزانه می‌تواند چنین تأثیر مثبتی داشته باشد. ادویه زنجبیل حتی به کنترل نفروپاتی دیابتی که موجب آسیب به کلیه‌ها می‌شود؛ کمک کرده است. مکمل ریشه ادویه زنجبیل می‌تواند درد و التهاب روده بزرگ را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. ریشه ادویه زنجبیل به حذف سموم و مواد زائد از بدن، به سلامتی روده و کاهش التهاب روده کمک بسیار زیادی می‌کند.

همچنین نوشیدن دمنوش زنجبیل از چهار روز قبل از شروع قاعدگی، به کنترل دردهای این دوران و قبل از آن کمک مؤثری می‌کند، ادویه زنجبیل موجب افزایش آنزیم‌های گوارشی می‌شود و به طور مؤثری در شکستن پروتئین‌ها و جذب بالاتر مواد مغذی ضروری مواد غذایی شناخته شده است. جویدن یک تکه زنجبیل قبل از وعده غذایی می‌تواند به افزایش اشتها در افرادی که دچار کمبود اشتها هستند کمک کند. همچنین این کار در بهبود هضم غذا نیز مؤثر است. ادویه زنجبیل به طور بسیار مؤثری در رفع مشکلات تنفسی مفید است.

آنتی هیستامین موجود در ادویه زنجبیل می‌تواند در کنترل علائم بیماری‌های آلرژی تنفسی، آسم و برونشیت مؤثر باشد. ادویه زنجبیل در درمان سرماخوردگی، سرفه و گلو درد نیز مفید است. مصرف روزانه چای زنجبیل و یا دم نوش ریشه زنجبیل مخلوط شده با ۱ قاشق چای خوری عسل می‌تواند این مشکلات به راحتی درمان می‌کند. ادویه زنجبیل دارای خواص ضد التهاب و ضد درد است و ادویه شفا دهنده برای بیماری آرتروز است. مصرف چای ادویه زنجبیل و یا آب آن، در کاهش و درمان سوزش سر دل بسیار مفید است. سوزش سر دل به علت برگشت اسید معده به مری و دهان رخ می‌دهد که موجب التهاب این نواحی و درد ناشی آن می‌شود. مصرف روزانه از مکمل‌های ادویه زنجبیل در مورد درمان سوزش سر قفسه سینه فایده دارد.

میوه‌ای معجزه آسا با خواص درمانی بی‌نظیر

«جم» یا «جمبو» نام درخت همیشه سبزی است که میوه‌ای شگفت‌انگیز با مزه بی‌نظیر و خواص درمانی بسیار دارد، یک میوه متفاوت و خوشرنگ در سبد میوه‌های تابستانی جنوبی‌های خونگرم. سازگاری بالای این درخت با اقلیم جنوب و کم‌آبی باعث شده به صورت پراکنده در برخی کوچه‌ها و خیابان‌ها و یا حیاط منازل بوشهری‌ها کشت شود. درخت پرکاربرد سایه‌دار و سبز زیبایی که علاوه بر استفاده از میوه و یا فرآورده‌های آن همچون انواع شربت، ژله و یا سرکه، خواص دارویی زیادی نیز در برگ و حتی هسته آن نهفته است. جمبو حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است، خوردن این میوه به دلیل وجود مواد مفید و آنتی‌اکسیدان‌ها بر عملکرد طبیعی بدن تأثیر مثبتی دارد. این میوه حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. خوردن جمبو به دلیل وجود این مواد مفید به علاوه آنتی‌اکسیدان‌ها بر عملکرد طبیعی بدن تأثیر مثبتی دارد. همچنین بخش‌های دیگر گیاه جمبو نیز دارای ارزش دارویی هستند؛ خصوصاً هسته‌ی آنکه به درمان و کنترل بیماری قند یا دیابت و کاهش عوارض آن کمک می‌کند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روز کنکور

برای تقویت حافظه در روز کنکور داوطلبان باید شب کنکور زود به خواب روند. صبحانه باید زودهنگام میل شود تا برای اجابت مزاج بعد آن وقت داشته باشید. عدسی، تخم مرغ آب پز، نیمروی کم روغن، حلوا ارده و شیر عسل انتخاب‌های خوبی برای صبحانه روز کنکور خواهند بود. از افراط در نوشیدن قهوه، نسکافه و چای پر رنگ در روز کنکور بپرهیزید تا دچار اضطراب و استرس نشوید. آجیل و خشکبار بدون نمک گزینه خوبی برای سر جلسه آزمون هستند تا به تقویت هر چه بیشتر حافظه شما کمک شود. کیک، کلوچه، آب نبات و آبمیوه‌های صنعتی به هیچ عنوان برای سر جلسه امتحان مناسب نخواهند بود و بهتر است از مواد مغذی‌تری در این زمان استفاده کنید. همراه خود آب و شربت خانگی مانند بیدمشک که با کمی عسل شیرین شده است، داشته باشید.

خواص مشترک گیاه مرزه با سیر

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره خواص مشترک گیاه مرزه با سیر، اظهار کرد: گیاه مرزه یک ضدعفونی کننده قوی است که خواص ضد التهابی و ضد درد هم دارد. این گیاه اشتها آور و از خانواده آویشن است که بیشتر خواص آویشن را هم دارد. پودر مرزه را می‌توان به صورت ادویه در غذا استفاده کرد. گیاه مرزه ضد نفخ است و برای کسانی که به بیماری اسهال دچار شده‌اند می‌تواند مفید عمل کند.

داود حاج محمد خانی، اضافه کرد: افرادی که از لاغری رنج می‌برند و می‌خواهند وزنشان را افزایش دهند، این گیاه را با نان و پنیر بخورند و اگر گیاه مرزه با شکر خورده شود برای تقویت چشم مفید است. همچنین در صورتی که با مصلحات این گیاه که عسل و کتیرا هستند، آن را مصرف کنید مسمومیت غذایی گوارشی را درمان می‌کند. همچنین افرادی که مشکل قلبی دارند این گیاه را فراموش نکنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی، تصریح کرد: این گیاه را به صورت پخته و دمنوش هم می‌توان مصرف کرد به این صورت که گیاه مرزه را با انجیر بپزیم و سپس میل کنیم. این روش پخت برای بیماری آسم و تنگی نفس مفید است و همچنین دمنوش آن را هم می‌توانید با ترکیب عناب استفاده کنید که برای درمان غلظت خون اثر قابل توجهی دارد.

وی اظهار کرد: کسانی که در طحال مشکل دارند گیاه مرزه را در سرکه بخیسانند و سپس میل کنند. اما افرادی که ریه حساسی دارند این نکته را در نظر داشته باشند که این گیاه را به تنهایی میل نکنند. همچنین افرادی که مزاج گرم و خارش بدن دارند این گیاه را کمتر استفاده کنند.

حاج محمدخانی برای برطرف کردن دردهای مفصلی و روماتیسمی حمام دارویی را پیشنهاد داد و خاطرنشان کرد: گیاه و تخم مرزه را جوشانده و سپس داخل وان حمام بریزید و نیم ساعت درون آن بمانید، این حمام دارویی را هفته‌ای یک بار استفاده کنید.

کد خبر 439406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.