امیدوارم به انتخاب شهردار جدید نیاز نشود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: امیدوارم در یک سال باقی مانده، به تجربه سوم برای انتخاب شهردار نیازمند نشویم اما اگر ضرورت ایجاب کند این اقدام را انجام می‌دهیم

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا موحدی‌زاده امروز (دوشنبه) در یکصد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به وجوه تمایز دوره پنجم شورای شهر با دوره‌های گذشته، اظهار کرد: اینکه ۲۶۰ هزار نفر در انتخابات سال ۹۶ به نتیجه‌ای مشترک در انتخاب لیست امید برای شورای شهر برسند جای بحث ندارد.

وی افزود: اولین وجه تمایز شورای پنجم، پایگاه قوی اجتماعی آن است که در یک رقابت انتخابی و پس از آنکه برنامه‌های خود در حوزه عمرانی و فرهنگی را به نخبگان شهر عرضه کرد انتخاب شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: لیست امید سعی کرد پاسخ مناسب‌تری به نیازهای انباشته شده جامعه در شیوه مدیریت شهری و تغییرات فرهنگی و اجتماعی بدهد و در نتیجه گفت‌وگو و رقابت، بهترین نوع رویکردها را از دل تنوع و تکثر ایده‌ها استخراج کند.

وی برنامه‌محوری شورای پنجم را وجه تمایز دیگر این دوره دانست و ادامه داد: گروه‌های مرجع که می‌توانستند مردم را به سمت صندوق رأی بکشانند، دیدند که لیست امید برای اقدامات خود برنامه داشته و متخصصان حوزه شهر را در خود جای داده است بنابراین شورای پنجم با کارکرد سیاسی بسته نشد بلکه مدیریت کارآمد شهری ملاک امر بود.

موحدی‌زاده اضافه کرد: معتقد بوده و هستیم که توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که دیدگاه فرهنگی باز در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی حاکم بوده و تمام شهروندان احساس مشارکت و دخالت در ساماندهی امور شهر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه شورای شهر در طول سه سال گذشته تجربه حضور دو شهردار را داشته، ادامه داد: شهرداری مشهد ابتدا با یک صاحب تخصص در حوزه شهر اداره شد و پس از آنکه از حضور شهردار قبلی محروم شدیم، خرد شورای شهر آقای کلایی را انتخاب کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: اگر منصفانه نگاه شود با وجود تنگناهای مالی و مشکلات وجود کرونا که روی روند اجرای پروژه‌ها سایه انداخته، موتور توسعه شهر روشن بوده و به جامعه امید پمپاژ می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم در یک سال باقی مانده به تجربه سوم برای انتخاب شهردار نیازمند نشویم اما اگر ضرورت ایجاب کند این اقدام را انجام می‌دهیم

شهردار مشهد باید طبق چهارچوب شورا حرکت کند

موحدی‌زاده اظهار کرد: جایگاه شورای شهر رفیع بوده و مسئولیت اداره شهر را بر عهده دارد و تنها به شهرداری محدود نمی‌شود بنابراین باید جایگاه شورا را حفظ کنیم؛ شورا حامی شهرداری است اما تمام اقدامات، هزینه‌ها و درآمدهای این نهاد باید با تأیید و نظارت شورای شهر انجام شود.

وی ادامه داد: شورای شهر پس از ساعت‌ها بحث کارشناسی، مسئولیت تصویب برنامه‌ها را برعهده می‌گیرد و حسابرسی امور شهرداری و نظارت بر ترازهای مالی نیز تحت نظارت شورای شهر است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: یکی از مهمترین وظایف شورای شهر انتخاب شهردار، نظارت و پشتیبانی از اوست اما در مقابل شورا حق سوال و استیضاح شهردار را دارد بنابراین شهردار باید طبق چهارچوب مصوبات شورا حرکت کند و تکروی در سیاستها باعث مخدوش شدن جایگاه شورای شهر می‌شود.

وی اضافه کرد: نمی‌گویم در این موضوع تعمدی وجود دارد اما اگر شهردار مشهد سهواً در انتخاب خط مشی خود دچار خطا می‌شود باید به تذکر شورا احترام بگذارد زیرا احترام به نظر شورا احترام به مردم است.

رقابت انتخاباتی را از یکدیگر نگیریم

موحدی‌زاده با بیان اینکه سال آینده انتخابات شورای شهر است و افراد متقاضی باید تا پایان سال جاری برای نامزدی انتخابات اعلام حضور کنند، اظهار کرد: نباید اجازه رقابت در انتخابات را از یکدیگر بگیریم زیرا رقابت جامعه را زنده نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: اینکه کمیسیون ملی متشکل از نمایندگان قوه قضائیه، مجلس و شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شورای شهر پیشنهاد شده، در درازمدت جلوی اجرای دموکراسی را گرفته و پایگاه اجتماعی را تضعیف خواهد کرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رقبای سیاسی اعضای شورا گفت: شما ۱۴ سال بر سر کار بودید و ما نبودیم، آسمان به زمین آمد؟ اگر قرار باشد ما در این مسئولیت نباشیم بار دیگر به دل جامعه و مردم بازمی‌گردیم.

کد خبر 439348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.