زنگنه: برای توسعه کشور منتظر خارجی‌ها نمی‌شویم

وزیر نفت با بیان اینکه از هر روشی برای توسعه کشور استفاده می‌شود، گفت: منتظر خارجی‌ها نمی‌شویم تا اگر آنها نیامدند رو به قبله شویم. بیگانه، بیگانه است و هرکسی دنبال منافع خود است. خارجی نامحرم است. ما کار خود را بدون خارجی‌ها ادامه می‌دهیم، البته در صورت حضور آنها کار تسریع می‌شود.

به گزارش ایمنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قراردادهای مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، اظهار کرد: رکن اصلی در فعالیت‌های بالادستی در صنعت جهانی نفت، افزایش ضریب بازیافت است.

وی با بیان اینکه بخش‌های عملیاتی به توسعه فناوری کمک می‌کنند، افزود: یک درصد افزایش ضریب بازیافت به معنای افزایش هفت میلیارد بشکه نفت به تولید ایران است که درآمد ۳۰۰ میلیارد دلاری را به دنبال دارد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه رقابت در بازار تحول ایجاد کرده است، گفت: بازار رقابت به کسی رحم نمی‌کند، برای بقا به رقابت و برای رقابت به افزایش تکنولوژی نیاز است تا قیمت پایین آمده و کیفیت افزایش پیدا کند.

زنگنه با بیان اینکه وزارت نفت برای تحقق این مهم در اولین گام با دانشگاه‌ها تعامل کرده است، افزود: در هفته‌های آینده شاهد امضای قراردادهای جدید با دانشگاه‌ها برای افزایش تولید خواهیم بود.

وی تأکید کرد: شرکت‌های اکتشاف و تولید یک رکن اصلی برای افزایش توانمندی در بخش افزایش ضریب بازیافت هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه برای اجرای پروژه‌های بالادستی نفت چندین طرح و تجربه وجود دارد، گفت: قراردادهای بیع متقابل، سنتی است که همچنان اجازه داریم از آن استفاده کنیم، روش بعدی قراردادهای جدید نفتی است که در شکل مانند بیع متقابل بوده و عملکرد پیمانکار به میدان واگذار می‌شود و در بازپرداخت پیمانکار، مؤثر است.

زنگنه افزود: در چند ماه آینده قراردادهای جدید با شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید به امضا می‌رسد که تحولی در صنعت نفت است.

وی با اشاره به امضای ۱۳ قرارداد در قالب طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، افزود: این قراردادها روش دیگر برای توسعه میادین نفتی است، مسئولیت مخزن بر عهده وزارت نفت بوده و قرارداد یکپارچه خواهد بود.

وزیر نفت با بیان اینکه این کار از سال ۹۵ آغاز شد و در سال ۹۷ مصوبه شورای اقتصاد را گرفت، افزود: از تمام روش‌ها برای افزایش ظرفیت تولید استفاده می‌کنیم.

زنگنه اضافه کرد: یکی از مزیت‌های این روش زمان‌بندی قابل‌پیگیری و کنترل هزینه‌ها است، مزیت دیگر امکان بهره‌گیری از بازار سرمایه برای تأمین مالی است، اگر این طرح‌ها را نداشتیم کار نفت متوقف می‌شد اما با این کار فعالیت‌ها ادامه پیدا می‌کند و اشتغال‌زایی انجام می‌شود.

تحریم رفتنی و ایران ماندنی است

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح‌ها یک پیام است مبنی بر اینکه در شرایط تحریم کار می‌کنیم، گفت: تحریم و بانیانش رفتنی هستند و ایران ماندنی است، باید برای ظرفیت‌سازی کار کنیم زیرا قدرت یک کشور در مخازن نیست بلکه ظرفیت تولید است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر در شرایط تحریم نتوانیم ظرفیت‌سازی کنیم با رفع تحریم نمی‌توانیم سهم خود را از بازار پس بگیریم، افزود: باید در کمتر از سه ماه به ظرفیت پیش از تحریم باز گردیم و با قدرت وارد بازار شویم.

زنگنه تأکید کرد: ایران باید یک تا دو میلیون بشکه ظرفیت مازاد داشته باشد تا در شرایط خاص وارد بازار شود، در شرایط تحریم حتی یک دکل و یک نفر بیکار نشده است و در تلاشیم تا پیمانکاران ضعیف محلی، تقویت شوند.

وی اضافه کرد: منتظر خارجی‌ها نمی‌شویم تا اگر آنها نیامدند رو به قبله شویم. بیگانه، بیگانه است و هرکسی دنبال منافع خود است. خارجی نامحرم است. ما کار خود را بدون خارجی‌ها ادامه می‌دهیم، البته در صورت حضور آنها کار تسریع می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه از هر روشی برای توسعه کشور استفاده می‌کنیم، گفت: در تمامی میادین مشترک بزرگ نفتی و گازی در ظرفیت تولید از همسایگان جلوتر هستیم، دسته اول قراردادهای نگهداشت تولید در فضای کسب‌وکار با مشکلاتی روبرو شدیم که این مشکلات را در قراردادهای جدید اصلاح کردیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 439342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.