تکل از پشت رئیسی و قالیباف به گشایش روحانی

نحوه بازگشایی مدارس و نامه روسای قوای قضائیه و مقننه به رهبری در انتقاد از شیوه فروش نفت، اظهارات رئیس جمهور در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۲۷ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دانش‌آموزان آماده متفاوت‌ترین سال تحصیلی» به بررسی نحوه بازگشایی مدارس پرداخت و نوشت: ۱۹ روز به شروع سال تحصیلی جدید زمان باقی مانده است، شیوه‌نامه بازگشایی مدارس از سوی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد. در این شیوه‌نامه تفصیلی است و نحوه فعالیت مدارس در مناطق سفید، زرد و قرمز را مشخص کرده است. در ایران هم مانند تعداد دیگری از کشورهای جهان مقرر شده مدرسه‌ها با وجود کرونا بازگشایی شده و فرایند آموزش دانش‌آموزان از سر گرفته شود. یکی از اتفاقات جدید در سال تحصیلی پیش‌رو که در شیوه‌نامه بازگشایی مدارس آمده، لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها و آموزش دروس به شکل حضوری یا مجازی به دانش‌آموزان است. همچنین تاکید شده که مجموع ساعات برنامه‌ریزی‌شده، حضوری، نیمه‌حضوری، غیرحضوری و تراکمی معلمان نباید کمتر از ساعات تعهدها برای تدریس اعم از موظف و غیرموظف در هر هفته باشد. درباره هزینه کلاس‌های فوق‌برنامه مدارس که مورد مناقشه والدین با مدارس بود هم مشکل تا حدودی برطرف شده و در شیوه‌نامه آمده است: درصورتی‌که که به‌دلیل ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط زرد کلاس‌ها به دو گروه تقسیم شده، میزان هزینه دریافتی از دانش‌آموزان از زمان قبل از تقسیم کلاس بیشتر نشود.» طبق شیوه‌نامه اعلامی، باید تعداد دانش‌آموزان و معلمانی که با هم در یک زمان و مکان در تماس چهره به چهره هستند، تا حد امکان به حداقل ممکن برسد. برای تحقق این امر باید دانش‌آموزان به‌نحوی گروه‌بندی شوند که فاصله اجتماعی مورد تاکید در دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود. همچنین دانش‌آموزانی که در یک روز در کلاس نیستند، باید به‌نحوی مدیریت شوند که مشغول به انجام کارهای مرتبط با برنامه درسی خود باشند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکل از پشت رئیسی و قالیباف به گشایش روحانی» به بررسی نامه رؤسای قوای قضائیه و مقننه به رهبری در انتقاد از شیوه فروش نفت پرداخت و نوشت: نماینده نجف‌آباد گفت: رؤسای قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای به مقام معظم رهبری مخالفت خود را با تصمیم دولت درباره فروش اوراق سلف نفتی در بورس اعلام کرده و تاکید داشتند که این کار دولت خلاف آن چیزی است که در جلسه سران قوا مطرح شده است.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گشایش اقتصادی مدنظر دولت همان فروش اوراق سلف نفتی در بورس است، اما دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه را دور زده است چون آنچه که امروز اجرا شد با آنچه که دولت در جلسه سران قوا مطرح کرده، متفاوت است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: قرار بود طبق آنچه که در جلسه سران قوا مطرح شده اوراق سلف نفتی به قیمت قطعی و قیمت روز به مردم داده شود و مردم مختار برای فروش آن در هر لحظه‌ای باشند اما دولت این طرح را به گونه‌ای دیگر اجرا کرد، یعنی پول را از مردم می‌گیرد اما پرداخت پول به مردم را به دو سال بعد موکول کرده که این یعنی موضوع بر گردن دولت بعدی می‌افتد آن هم در دو سال بعد با سود ۱۹ درصد داده می‌شود.

ابوترابی ادامه داد: با توجه به این موضوع رؤسای قوای قضائیه و مقننه در نامه‌ای به مقام معظم رهبری اقدام دولت برخلاف مصوب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را اعلام کرده و تاکید داشتند آنچه دولت اجرا می‌کند مغایر با این مصوبه است.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ثبات اقتصادی سیاست اصلی» به بررسی اظهارات رئیس جمهوری در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی پرداخت و نوشت: «در جلسه سران قوا تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و پس از موافقت مقام معظم رهبری اعلام می‌شود که بر اساس آن گشایشی اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد.» این عین عبارتی است که حسن روحانی در قامت عالی‌ترین مقام انتخابی جمهوری اسلامی حدود دو هفته پیش بر زبان آورد ولی شاید هرگز گمانش را نمی‌کرد که همین جمله به یکی از اساسی‌ترین اختلافات میان قوای سه‌گانه در طول تاریخ حضورش در کاخ پاستور بدل شود ولی سیاست ایران عرصه غافلگیری‌ها ست و در نهایت شرایط چنان رقم خورد که رقبای انتخاباتی دیروز روحانی و رؤسای قوای مقننه و قضائیه امروز نه در خفا بلکه در عیان مخالفت خود با طرح و اقدامات دولت را اعلام کرده و چنانکه روز گذشته اعلام شد طی نامه‌ای این مخالفت را به گوش عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی رسانده و به نوعی از مصوبه‌ای که پیش‌تر و در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کلیاتش را به تصویب رساندند، اعلام برائت کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رالی ضد بهره‌وری بنگاه‌ها» نوشت: مسعود نیلی با بررسی روند شکل‌گیری بهره‌وری در اقتصاد ایران و مقایسه آن با دیگر کشورها، عوامل مؤثر در تخریب بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی را تشریح کرد. از نگاه او، در سطح اقتصاد خرد رقابتی عجیب برای کاهش بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی در جریان بوده؛ به نحوی که در بسیاری از موارد ارزش واقعی نهاده‌های به‌کار گرفته شده، بیشتر از ارزش محصول نهایی تولید شده است که حکایت از بهره‌وری منفی در بین بنگاه‌ها دارد. نیلی با ارائه مثال‌های عینی در اقتصاد کشور، ردپای سیاست‌های مداخله‌ای سیاست‌گذار در رالی تخریب بهره‌وری در بنگاه‌ها را معرفی کرد. از نگاه این اقتصاددان، اگر نظام قیمت‌ها علامت‌هایی را به بنگاه‌ها بدهد که آنها را به سمت ضایع کردن هرچه بیشتر منابع سوق دهد، در سطح اقتصاد خرد با فاجعه بهره‌وری مواجه می‌شویم؛ هرچند که در سطح اقتصاد کلان و در سخنرانی‌ها و توصیه‌ها تاکید بر بهره‌وری باشد. دکتر مسعود نیلی نتیجه‌گیری کرده است که بهره‌وری پایین، برآمده از «اختلال در نظام قیمت‏ها» است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رویکرد ایران نسبت به امارات تغییر خواهد کرد» به بررسی اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نشست هم اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیروهای مسلح و مدیران رسانه ملی پرداخت و نوشت: سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیروز (یکشنبه) با اشاره به آخرین تحولات منطقه اظهار داشت: متأسفانه در این ایام با مصیبت بزرگ ایجاد ارتباط بین رژیم امارات متحده عربی و رژیم کودک‌کش صهیونیستی مواجه شدیم که فوق‌العاده جای تأسف و تأثر دارد.

وی گفت: امروز در شرایطی که همه آزادگان جهان از ایجاد ارتباط و دوستی با رژیم صهیونیستی ابراز تنفر و دوری می‌کنند، یکی از همسایگان جمهوری اسلامی با وقاحت تمام اعلام برقراری ارتباط با این رژیم کودک‌کش می‌کند که این جای تأسف دارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی برای بقای خود دست‌وپا می‌زند و بدون توجه به موازین اسلامی و موازین دین یهود نسبت به هرگونه ظلم و ستم در جهان اسلام و حتی با مردم خود و همسایگانش از هیچ‌گونه اقدامی ابایی ندارد.

سرلشکر باقری بیان داشت: برای کشور امارات به‌عنوان یک کشور عربی و مسلمان چنین رابطه‌ای به‌هیچ‌وجه قابل پذیرش نیست که با رژیم متعرض به قبله اول مسلمین که مردم فلسطین را آواره کرده و مورد کشتار و زندانی قرار داده است، ایجاد رابطه سیاسی و اقتصادی و آن را به‌طور علنی اعلام کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: قطعاً رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.

کد خبر 439268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.