چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند؟

واکسن آنفلوآنزا که حاوی آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس آنفلوآنزاست، از بدن افراد در برابر ویروس‌هایی که باعث بروز این بیماری می‌شود محافظت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با وجود اینکه بیماری آنفلوآنزا خطرناک‌ترین بیماری جهان نیست، اما از جمله بیماری‌هایی است که سالیانه جان افراد زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد. با توجه به اینکه ویروس‌های آنفلوآنزا با سرعت زیادی تکامل پیدا می‌کنند، لازم است هر سال واکسن‌های جدید آنفلوآنزا تولید شود تا از بدن افراد در برابر ویروس‌های تکامل یافته محافظت کند.

بهترین زمان برای تزریق واکسن اوایل فصل پاییز است. سیستم ایمنی بدن افراد در زمان واکسیناسیون به منظور محافظت در برابر ویروس‌های موجود در واکسن، آنتی بادی تولید می‌کند، اما میزان آنتی بادی تولید شده با گذر زمان کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین لازم است افراد هر سال این واکسن را تزریق کنند. از آنجایی که خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در بین گروهی از افراد بیشتر از بقیه است، لازم است هر سال واکسن این بیماری را دریافت کنند.

این افراد شامل کودکان بین شش ماه تا پنج سال، زنان باردار، بزرگسالان بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مسافران می‌شود. کودکان زیر شش سال و افرادی که به واکسن آنفلوآنزا یا مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارند، نباید این واکسن را تزریق کنند. همچنین کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، باید قبل از تزریق این واکسن با پزشک خود مشورت کنند.

واکسن آنفلوآنزا مانند بسیاری از محصولات درمانی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد؛ البته جدی نبوده و نشان دهنده این است که سیستم ایمنی در حال دفاع از بدن و واکنش نشان دادن به واکسن است. این عوارض شامل احساس درد، تب خفیف، حالت تهوع و قرمزی یا ورم در قسمت تزریق می‌شود که طی یک یا دو روز بدون نیاز به درمان خاصی برطرف می‌شود؛ البته در صورتی که فرد علائمی مانند تب شدید، ضعف، تنگی نفس، گرفتگی صدا، رنگ پریدگی، سرگیجه، ضربان قلب بالا و تورم اطراف لب‌ها یا چشم‌ها را تجربه کند باید به پزشک مراجعه کند.

کد خبر 439250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.