تفریغ بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران تصویب شد

گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران در صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی، در جریان دویست و سی یکمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به تفریغ بودجه سال ۹۷ شهرداری گفت: تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران براساس نظام نظارت مالی سه سطحی پیش بینی شده در ماده ۴۴ آئین نامه مالی شهرداری‌ها وظیفه نظارت مالی بعد از خرج در شهرداری‌ها، برعهده حسابرسان داخلی شهرداری که از کارکنان ثابت شهرداری هستند، حسابرسان وزارت کشور و همچنین حسابرسان مستقل و منتخب شوراهای اسلامی شهر واگذار شده است.

وی افزود: تصویب تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته شهرداری که با توجه به مفاد ماده ۶۷ قانون شهرداری‌ها انجام می‌شود. این تنها محمل قانونی نظارتی جدی است که شورا را قادر می‌سازد با بررسی تفریغ بودجه شهرداری، از یک طرف درآمدهای وصولی قطعی را با اقلام پیش بینی شده در بودجه مصوب مقایسه و تجزیه و تحلیل کند و در برنامه ریزی های سال آتی مورد استفاده قرار دهد و هم از طرف دیگر تجاوز پرداخت هزینه از اعتبارات مصوب و رعایت ماده ۷۹ قانون شهرداری را کنترل کند.

فراهانی ادامه داد: تفریغ بودجه شهرداری‌ها در اجرای بند دوازدهم (۱۲) ماده هشتاد (۸۰) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران انجام می‌گیرد و حسابرسی از صورتهای مالی شهرداری و سازمانهای وابسته در اجرای بند سی ام (۳۰) ماده هشتاد (۸۰) قانون شوراها انجام می‌شود و گزارش حسابرسی تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران توسط مؤسسه حسابرسی آئین تراز آریا دارای رتبه الف جامعه حسابداران رسمی ایران و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده است.

وی تاکید کرد: کمیته بودجه و نظارت مالی پس از دریافت گزارش حسابرس منتخب نسبت به بررسی گزارش اقدام کرد و تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران را به علت اجرایی نشدن بند الف مصوبه شماره ۱۶۰.۲۴۴۸.۷۳۵۸ مورخ ۲۲ خردادماه سال ۱۳۹۷ شورای اسلامی شهر تهران درباره تفریغ بودجه سال ۱۳۹۵ و بند تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ شهرداری تهران که بر اساس آن شهرداری تهران موظف بوده است به منظور اجرای تفریغ بودجه جامع مبتنی بر عملکرد مقداری و ریالی، ضمن ارائه عملکرد ریالی، عملکرد مقداری (واحد کار انجام شده) هر ردیف را در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار دهد تا حسابرس با بهره‌گیری از کارشناسان رسمی متخصص نسبت به ارائه گزارش تفریغ بودجه در چارچوب استانداردهای حسابرسی عملکرد مدیریت اقدام کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: عدم ارائه گزارش عملکرد مربوط به پرداخت تعهدات قطعی شده سنوات قبل شهرداری مورد دیگری است که توسط حسابرس عنوان شده است.

وی تاکید کرد: به صورت مشروط با وضع ۱۹ تکلیف برای شهرداری و ۱ تکلیف برای شورای اسلامی شهر تهران جهت تصویب به صحن شورا ارائه کرد.

تخلف آشکاری در گزارش مالی شهردار وجود نداشت

سیدحسن رسولی پس از ارائه این گزارش توسط حسابرس در واکنش به این گزارش گفت: غرض از ارائه گزارش تفریغ بودجه استحضار اعضای شورا و مردم تهران از بازخورد نحوه اجرای تبصره‌های بودجه مصوب است.

وی ادامه داد: دو نتیجه از این گزارش قابل برداشت و در واقع هدف است، نخست اینکه اگر گزارش حسابرس معتمد و مورد انتخاب اعضای شورا حاوی بندهای منعکس کننده تخلفات مؤثر در انضباط مالی شهرداری بود، قطعاً در کمیسیون برنامه و بودجه، مانند سال ۱۳۹۳ تکلیف می‌کردیم که این تخلف برای رسیدگی به مرجع قضائی ارجاع داده شود. اما چنین بندی دیده نشده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: دوم اینکه اعضای شورا از گزارش حسابرس منتخب و مورد اعتماد خود، استفاده کرده و فرایند تدوین بودجه را در شهرداری و شورا مستمرا بهسازی و آسیب‎ شناسی کنیم که تعداد این بندها کاهش پیدا کند.

رسولی افزود: این دو هدف به نظرم مهم است؛ همانگونه که در گزارش ملاحظه می‌کنید، ۱۹ بند مدیریتی متوجه شهرداری است. کمیسیون برنامه و بودجه موظف است از تک ‎تک این بندها گزارش تهیه کرده و به اطلاع شورا برساند.

وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه شورا حسابرسان مختلفی بر اساس ضوابط بودجه و با توجه به حجم بالای کار در شهرداری انتخاب کرده است. گزارش امروز مربوط به مسئول حسابرسی ستاد شهرداری است و این درحالیست که ۷۰ درصد عملکرد شهرداری در سازمان‌ها و شرکت‌هاست. آنچه اعضای شورای شهر از گزارش ارائه شده انتظار دارند در گزارش تلفیق حاصل می‌شود.

در پایان رسولی پیشنهاد کرد: از آنجایی که تخلف آشکاری در نحوه اجرای تبصره‌ها و ردیف بودجه سال ۱۳۹۷ وجود ندارد، اعضا به گزارش تفریغ سال ۹۷ رأی مثبت دهند. در این گزارش یک بند تکلیف مدیریتی برای اعضای شورا و ۱۹ بند آن متوجه شهرداری است.

هزینه‌کرد ۱,۶۰۰ میلیارد تومان خارج وظایف شهرداری

سید محمود میرلوحی هم با تشکر از اقدامات شهرداری در راستای ارسال تفریغ بودجه، گفت در گذشته تفریغ بودجه با تأخیرهای چندین ساله به شورا ارسال می‌شد. امیدواریم با تلاش همکاران شهرداری تفریغ بودجه سال ۹۸ نیز در ماه‌های آینده به شورا ارسال شود.

وی در ادامه گفت: همانطور که بیان شد، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خارج وظایف شهرداری هزینه شده، و این در حالی است که بودجه غیر نقد عملیاتی نمی‌شود. بحث دریافت سهم دولت که بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان بوده نیز آورده نشده، و تلاش کافی نیز برای تحقق آن صورت نگرفته است.

محمد سالاری نیز گفت: این گزارش از نظر انتظام بخشی، و حذف انحرافات با گزارش‌های قبل قابل قیاس نیست.

وی افزود: تفریغ، یعنی مقایسه برنامه و بودجه سالانه با عملکرد شهرداری، و وقتی این دو را با هم مقایسه می‌کنید، انحرافات احتمالی اشکار می‌شود. گرچه یک سری اشکالات ساختاری است.

سالاری گفت: سوال مهم در این گزارش این است که چرا عملکرد ریالی با عملکرد مقداری، یکجا دیده نشده و مورد مقایسه قرار نگرفته است.

ما زمانی می‌توانیم تفریغ انجام دهیم که عملکرد ریالی و عملکرد مقداری با هم مقایسه شود.

وی ادامه داد: چرا ارائه این گزارش مبتنی بر فرمت دستور العمل ابلاغی وزارت کشور نیست؟

سالاری ادامه داد: چرا عملیات حسابرسی در ۱۰ منطقه با هم ارسال نشده؟ در حالیکه برای ارائه گزارش و بررسی عملکرد، باید همه حسابرسی‌ها یکجا مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: حسابرس گفته در بسیاری از موارد نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد. در حالی که این جواب روشنی برای شورا نیست. حسابرس باید در فرایند عملیات حضور پیدا می‌کرد.

مرتضی الویری رئیس کمیسون برنامه وبودجه شورای شهر تهران در واکنش به این گزارش گفت: تفریغ بودجه موافق و مخالف ندارد، بلکه تصویری از دخل و خرج شهرداری ارائه می‌دهد که در این تصویر می‌شود انحرافات را دید.

وی ادامه داد: ما به خودمان هم باید انتقاد کنیم که این تفریغ دیر به صحن می آمده است

محسن هاشمی در پاسخ به این انتقاد گفت: در نزدیکی انتخابات هیأت رئیسه نباید از این حرف‌های مشکوک زد.

الویری تاکید کرد: جلسه تفریغ جلسه ذکر مصیبت نیست که همه ما فیض ببریم ما باید براساس این گزارش قدم در راه رفع انحرافات برداریم.

سید ابراهیم امینی نیز گفت: همانطور که پارلمان ملی (مجلس شورای اسلامی) بر بودجه سنواتی کشور نظارت می‌کند، و عملکرد دولت را بررسی می‌کند. شورای شهر به عنوان پارلمان شهر نیز بر عملکرد شهرداری تهران در هزینه کرد بودجه نظارت می‌کند. اما یک تفاوت در اینجا وجود دارد، اینکه پارلمان ملی بازوی محاسباتی به عنوان دیوان محاسبات دارند. و ما نداریم. لذا پارلمان شهر از طریق ارجاع به حسابرس این کار را انجام می‌دهد.

امینی با اشاره روند بررسی تفریغ بودجه در مجلس شورای اسلامی گفت: بر طبق ماده ۲۱۹ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس دیوان محاسبات کشور موظف به ارائه گزارش تفریغ در زمان حداکثر نیم ساعت در جلسه علنی مجلس است. و در ادامه گزارش به کمیسیون‌های اصلی و کمیسیون‌های فرعی ارجاع می‌دهد، تا ظرف یک ماه گزارش تفریغ را بررسی کنند. لذا ما هم باید گزارش را به کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون‌های فرعی ارجاع دهیم، تا گزارش جامعی تهیه شود. و بیاید در شورا قرائت شود.

در ادامه محسن هاشمی گفت: اتفاقی که در شهرداری در طول ده سال اخیر افتاده، همیشه همین بوده که شهرداری گزارش را می فرستاده، و کمیسیون برنامه و بودجه با حسابرس وارد قرارداد می شده، و بعد از بررسی به صورت ماده واحده به صحن می فرستاده.

زهرا نژادبهرام نیز گفت: این گزارش مربوط به بخشی از سازمان‌ها و مناطق شهرداری است. نه همه ی مناطق، لذا نقص گزارش، ارزش رسیدگی به آن را دچار نقصان می‌کند. وقتی در خصوص مجموعه شهرداری صحبت می‌کنیم، دیگر نمی‌توانیم بگوییم بخشی آمده و بخشی نیامده است.

وی افزود: بر طبق گزارش تفریغ بالغ بر ۱,۶۵۲ میلیارد تومان خارج از وظیفه شهرداری هزینه شده، که در موارد ۱۹ گانه مطرح شده، اما توضیحی در این خصوص داده نشده است. لذا گزارش نقص دارد و قابلیت تصویب ندارد.

ناهید خداکرمی نیز گفت: انتظار می‌رفت این ۱۹ مورد بررسی و پاسخ داده می‌شد.

محسن هاشمی گفت: این گزارشی که امروز ارائه شد، کمترین مغایرت‌ها را با بودجه‌ای که تصویب کردیم، دارد. لذا خواهش می‌کنم با صحبت‌هایی که شبهه ایجاد می‌کند، فعالیت‌های شهرداری را زیر سوال نبرید.

هاشمی افزود: تمام این ۱۹ بند، توضیحات است و این حرکت بسیار خوبی است، که کمیسیون برنامه و بودجه انجام داده است.

به گزارش ایمنا، در نهایت گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ به تصویب رسید.

کد خبر 439218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.