استفاده از تمهیدات سنتی برای خنک‌سازی سازه‌های مدرن در هند

سپتامبر سال گذشته، ساختمان Krushi Bhavan واقع در شهر بوبانسور در ایالت اوریسا، جایزه جشنواره کشاورزی جهانی ۲۰۱۹ را به خاطر معماری بی‌نظیر از آن خود کرد. طراحی‌های سازندگان این سازه با الهام از دارایی‌بافی، نوعی روش رنگرزی یا بافت پارچه در ایالت اوریسا، به بحران تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از صد هنرمند خبره با استفاده از مواد محلی در ساخت سازه فوق مشارکت داشتند و از سنن قدیمی و پویای بوبانسور برای طراحی آن بهره گرفتند. به عنوان مثال، در نمای ساختمان از آجرهای رنگی بومی و سنگ‌هایی نظیر کندالیت و لاتریت استفاده شد و مبلمان داخلی را نیز خوشه‌های رسیده برنج و آثار هنری فلزی به رسم فرهنگ عامه کشاورزی و افسانه‌های محلی در بر گرفت. هنرمندان برای چیدن آجرهای نمای سازه سفال‌هایی با سه رنگ متفاوت به کار بردند که این ماده خود به عنوان مانعی در مقابل خورشید عمل می‌کند. از دیگر ویژگی‌های مهم ساختمان که به کاهش دما کمک می‌کند، می‌توان به وجود یک حیاط با تهویه هوای مطلوب و پنجره‌ها و بالکن‌هایی اشاره کرد که از نفوذ گرما به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند.

یک سیستم پالایش شبانه در ساختمان تعبیه شده است که هوای خنک را در شب‌هنگام به خود جذب می‌کند و آن را در طول روز به قسمت‌های مختلف ساختمان می‌رساند. در این مکانیسم، هوای خنک از طریق نمای شمالی ساختمان و در زمان اوج کاهش دمای شب، به وسیله یک سیستم هوایی طراحی شده با فن‌آوری ابتدایی به داخل ساختمان هدایت می‌شود. حجم حرارتی بالای ساختمان خنکی را به خود جذب می‌کند و به وسیله هوای محیط در طول روز به یک مبدل خنک‌کننده تبدیل می‌شود و دمای هوای ساختمان را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. علاوه بر این، پنل‌های خورشیدی، سیستم جمع‌آوری آب باران و تصفیه‌خانه فاضلاب در داخل تراس‌ها نصب شده است که همگی منجر به خودکفایی بیشتر سازه می‌شود.

ساختمان Krushi Bhavan از نادر ساختمان‌های هند است که به شکل مدرن ساخته شده و در عین حال در طراحی آن از سنن محلی و هنرمندان آگاه از محیط زیست بهره گرفته شده است. استفاده از شباک، شبکه‌هایی از جنس کاشی، آجر، چوب یا گچ که برای کنترل اقلیم و دید در بخش‌های درونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این سازه اعجاب‌انگیز به شمار می‌رود که به کنترل تغییرات دمایی کمک زیادی می‌کند. شباک‌ها به گونه‌ای ساخته شده است که به مهمانان امکان خم شدن آن‌ها را می‌دهد و در نتیجه افراد می‌توانند به تماشای قلعه‌های زیبای اطراف بپردازند.

چیزی که این ساختمان را از نظر پایداری از سایر سازه‌های مشابه متمایز می‌کند، این است که در طراحی آن از فرهنگ محلی و تکنولوژی پیشرفته به طور همزمان استفاده شده است.

کد خبر 439203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.