کاهش خروجی سد زاینده‌رود از ابتدای شهریور

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به ذخیره ۳۶۴ میلیون مترمکعبی سد زاینده رود، گفت: در آخرین جلسه سازگاری با کم آبی مقرر شد خروجی سد زاینده رود برای صنعت و کشاورزی از ابتدای شهریور به مدت پنج روز کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسن ساسانی امروز _یکشنبه ۲۶ مرداد_ در نشست خبری اظهار کرد: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری در سرشاخه‌های زاینده رود یک هزار و ۱۷۶ میلی متر است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته دو هزار و ۱۲۴ میلی متر و متوسط بلند مدت (۵۰ ساله) یک هزار و ۳۵۵ میلی متر بود.

وی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته ۴۵ درصد و نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد کاهش بارندگی داشتیم، افزود: امروز ذخیره سد زاینده رود ۳۶۴ میلیون مترمکعب، حجم آب ورودی ۱۶ مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن نیز ۸۴ مترمکعب بر ثانیه است در حالی که سال گذشته در چنین روزی ذخیره این سد ۷۰۱ میلیون مترمکعب بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان تأمین آب آشامیدنی مردم را خط قرمز و دغدغه وزارت نیرو دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به توزیع آب برای کشت تابستانه کشاورزان، وضعیت سد زاینده رود هر هفته در جلسات استانداری پایش می‌شود. در آخرین جلسه سازگاری با کم آبی مصوب شد با وجود اقدامات برای صرفه‌جویی در بخش‌های صنعت، شرب، خروجی سد زاینده رود از ابتدای ماه شهریور به مدت پنج روز به میزان شرب باشد و بنابراین از حجم آب برای بخش صنعت و کشاورزی کاسته می‌شود.

ساسانی ادامه داد: پس از آن مجدد آب برای فعالیت کشاورزی توزیع می‌شود و دوباره از نیمه شهریور خروجی سد کاهش خواهد یافت. اگر احساس شود که ذخیره سد تا پایان شهریور از میزان خط قرمز شرب (۲۰۰ میلیون مترمکعب) کمتر خواهد شد، دریچه‌های سد زاینده رود را خواهیم بست.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه رودخانه زاینده رود اصفهان پاییز و زمستان سال ۹۸ به جز چند روزی در آبان ماه، پیوسته برای حفظ محیط زیست جریان داشت، افزود: امسال از سد رودشتین نیز ۵۲ میلیون مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید.

ساسانی خاطرنشان کرد: سال آبی پیش رو که از ماه مهر آغاز می‌شود همه تصمیم‌گیری‌ها متناسب با حجم آب سد زاینده رود و همچنین میزان بارش‌ها خواهد بود. طبق پیش‌بینی هواشناسی، بارش‌ها در پاییز کمتر از حد طبیعی است از این رو درباره جریان داشتن آب در زاینده رود در ماه‌های آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پایان این نشست خبری که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان برگزار شد از خبرنگاران فعال حوزه آب تجلیل شد. همچنین پس از نشست خبری، اصحاب رسانه از سامانه مدیریت تماس‌های مردمی ۳۸۴۸ فرماندهی یگان حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان بازدید کردند؛ سامانه تلفنی ۳۸۴۸ در ۲۴ ساعت شبانه روز آماده دریافت و ثبت گزارشات مردمی در زمینه منابع آب و جلوگیری از تخلفات است.

کد خبر 439189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.