سکته سرخ بورس

اقدامات سیاسی مجلس یازدهم و ریزش یا اصلاح بودن روند منفی بورس در روزهای اخیر از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۶ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکایت سیاسی نمایندگان» به بررسی اقدامات سیاسی مجلس یازدهم پرداخت و نوشت: تلاش‌های مجلس یازدهم در راستای تقابل با دولت با توجه به گرایش سیاسی خاص آن امری بدیهی به نظر می‌رسد از این‌روست که این مجلس در ابتدای امر پروژه‌های مختلفی از طرح سوال و سپس موضوع استیضاح رئیس‌جمهور و حمله به وزیر خارجه را در دستورکار قرار داد که پس از توصیه‌هایی از این مواضع عقب‌نشینی کرد، اما کماکان موضع تقابل با دولت را ادامه می‌دهد که شاید آخرین آن عدم رأی اعتماد به حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، آن هم در شرایطی که اکنون به دلیل نبود وزیر در این سمت به مدت بیش از سه ماه، رئیس‌جمهور برای معرفی وزیر جدید نیاز به حکم حکومتی دارد. اما حالا خبرهای جدیدی به گوش می‌رسد. ظاهراً گرایش‌های سیاسی آن‌قدر در مجلس ریشه دوانده که نمایندگان فعلی نه‌تنها فشارها به وزرای کنونی و دولت را در دستورکار دارند بلکه اعمال فشار و تهدید و وزرای سابق با تم اصلاح‌طلبی را نیز در نظر گرفته‌اند و در یکی از بی‌سابقه‌ترین اقدامات اکنون جمعی از نمایندگان در تلاش هستند تا شکایتی را علیه عباس آخوندی وزیر پیشین راه ترتیب دهند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سکته سرخ بورس» به بررسی ریزش یا اصلاح بودن روند منفی بورس در روزهای اخیر پرداخت و نوشت: با توجه به افت شاخص بورس در چند وقت اخیر، سهامداران با نگرانی‌های بسیاری روبه‌رو و نسبت به ورود سرمایه‌های خود به این بازار دل‌سرد شده‌اند. این در حالی است که همچنان برخی از کارشناسان، بورس را بهترین گزینه برای حفظ سرمایه‌های مردم دانسته و معتقدند این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری بازدهی معقولی را در اختیار افراد قرار می‌دهد و سهام‌داران نباید نگران اصلاح اخیر بازار باشند. البته از سویی دیگر هستند تحلیلگرانی که معتقدند بازار وارد مرحله ریزش شده و افراد باید با دقت بیشتری نسبت به معاملات خود اقدام کنند. یک هفته تا پایان مهلت استفاده از امتیاز «بخشودگی جرایم» در قالب طرح میثاق بانک مسکن باقی مانده است و هنوز تصمیمی درباره تمدید این مهلت اتخاذ نشده است.

اجرای طرح میثاق از سال گذشته در دستور کار بانک مسکن قرار گرفت تا به واسطه آن مشتریان این بانک بتوانند برای مدت محدود در ازای پرداخت مطالبات بانک، از تخفیف‌های ویژه در جرایم دیرکرد خود بهره‌مند شوند. از آنجا که شیوع کرونا موجب شد برخی از مشتریان نتوانند در زمان مقرر از مزایای این طرح استفاده کنند، با تصمیم کمیسیون عالی وصول مطالبات بانک مسکن این طرح در سال ۹۹ نیز تاکنون چند نوبت تمدید شده است. از آنجا که هنوز هیچ تصمیمی درباره تمدید احتمالی دوباره طرح میثاق اتخاذ نشده، توصیه می‌شود مشتریان بانک مسکن از فرصتی که در هفته جاری در اختیار دارند استفاده و تا پایان مرداد نسبت به پرداخت تمام یا بخشی از بدهی معوق خود به بانک اقدام کنند و از بخشودگی تمام یا بخشی از جرایم دیرکرد متعلقه برخوردار شوند.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری» به بررسی پیامدهای انتشار فهرست شهرهای تبعید پذیر پرداخت و نوشت: «دور کردن، بیرون کردن کسی از وطنش، اخراج از بلد یا نفی بلد» معنا و ریشه واژه تبعید است. عملی که نه امروز و دیروز، بلکه از دیرباز به عنوان یک مجازات از سوی مراجع قضائی در نظر گرفته می‌شد و مرتکب جرم باید به اقامتی اجباری تن می‌داد. این مجازات اگرچه برای جرایم متنوعی از زنا تا محاربه در نظر گرفته می‌شود اما همواره و اغلب مجازاتی سیاسی شناخته می‌شده است. مجازاتی که از دهه‌ها پیش تاکنون گریبان چهره‌های مشهوری را گرفته است. از امیرکبیر در تبعید به کاشان و سپس قتل، سیدحسن مدرس در تبعید به خواف و در ادامه به کاشمر و سپس قتل تا رضاشاه که به اجبار به جزیره موریس و پس از آن به ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی فرستاده شد و محمد مصدق که یک‌بار رضاشاه او را به خراسان تبعید کرد و بار دیگر محمدرضا او را در احمدآباد به کنج عزلت نشاند. از مبارزان انقلابی چون مهدی بازرگان که ۵ سالی را در برازجان دور از موطن بود تا آیت‌الله خامنه‌ای که به جنوب، آیت‌الله طالقانی به بافت، آیت‌الله منتظری که در چهارمین تبعید به خلخال رسید و در رأس همه تبعیدها، اقامت اجباری امام خمینی در عراق و سپس پاریس، جملگی دلایل سیاسی از دور مانده از خاستگاه نقش اصلی را ایفا کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «معامله برد- برد عرضه نفت» نوشت: فروش نفت خام در قالب اوراق سلف استاندارد موازی به مردم مهم‌ترین ویژگی طرحی موسوم به گشایش اقتصادی است که به تامین‌مالی دولت منتهی خواهد شد. اگرچه کلیات این پیشنهاد مورد تأیید قرار گرفته، اما ویژگی‌های اجرایی آن با مقاومت جدی مجلس روبه‌رو شده است. تضمین نشدن اصل سرمایه‌گذاری اولیه مردم، موکول شدن تعهد مالی به دولت بعد و ایجاد بدهی جدید فراتر از سقف تعیین‌شده در قانون، دلایل مقاومت مجلس در برابر این شیوه تامین‌مالی است. اگرچه این انتقادات در چارچوب اوراق سلف استاندارد موازی نفت منطقی به‌نظر می‌رسد، ولی در صورت استفاده از صندوق‌های قابل معامله کالایی در بورس انرژی این نگرانی‌ها مرتفع می‌شود و از امکان تحویل فیزیکی نفت خام، تعریف معاملات آتی و حضور پالایشگاه‌ها در دادوستد نفت خام برخوردار خواهد بود. تشکیل این صندوق به معنای ایجاد بزرگ‌ترین بازار دادوستد اوراق نفتی با پول ملی در آسیاست و بعد از بورس انرژی شانگهای در رتبه دوم قاره کهن قرار خواهد گرفت.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شکست سنگین آمریکا و اروپا مقابل ایران، روسیه و چین» به بررسی طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت پرداخت و نوشت: بامداد شنبه رسانه‌ها از شکست سنگین قطعنامه ضد ایرانی آمریکا خبر دادند. خبرنگار سی‌بی‌اس در سازمان ملل گزارش داد: قطعنامه آمریکا با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق و ۲ رأی مخالف به تصویب نرسید. آمریکا و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رأی مثبت دادند، چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند و بقیه اعضا رأی ممتنع دادند.

خبرنگار الجزیره در نیویورک تأیید کرد شکست قطعنامه آمریکا در شورای امنیت تعجب‌آور نبود، اما جای تعجب است که این تلاش به‌طور حقارت‌باری شکست خورد.

رابرت اوبرایان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: ما امروز باختیم اما هنوز تمام نشده است. اوبرایان امتناع فرانسه، آلمان و انگلیس را از حمایت از رأی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی این سازمان علیه ایران ناامیدکننده خواند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بعد از شکست قطعنامه ضد ایرانی در بیانیه‌ای مدعی شد: قصور شورای امنیت در اقدام قاطع برای دفاع از صلح و امنیت بین‌المللی قابل توجیه نیست.

پمپئو افزود: شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، خطایی بزرگ و نابخشودنی بود.

کد خبر 439092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.