۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
نقش فضای سبز در کاهش گرمای شهر

درختان و سایر گیاهان به کاهش دمای محیط کمک زیادی می‌کنند، بنابراین استفاده از پوشش سبز گیاهی در طراحی شهرها و ساختمان‌ها می‌تواند به طور چشمگیری در کاهش اثرات جزایر گرمایی شهری سهیم باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، درختان و گیاهان از طریق ایجاد سایه و تبخیر و تعرق می‌تواند به طور قابل توجهی باعث کاهش دما شود. شواهد نشان می‌دهد که در فضاهای سایه‌دار، دمای هوا در زمان اوج گرما در طول روز بین ۱۱ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌تر از محیط‌های بدون سایه است. تبخیر و تعرق به تنهایی یا در کنار سایه می‌تواند دمای هوای تابستان را بین یک تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش دهد که همین امر منجر به کاهش اثرات جزایر گرمایی می‌شود.

به جرأت می‌توان گفت که ایجاد پوشش سبز گیاهی به وسیله گل‌ها و درختان بهترین استراتژی برای کاهش اثرات جزایر گرمایی در مناطق اطراف ساختمان‌ها و یا در خیابان‌ها و فضاهای پارک‌هاست. محققان طی انجام پژوهش‌های گسترده به این نتیجه رسیده‌اند که کاشت درختان برگ‌ریز یا تاک‌ها در قسمت غربی سازه‌ها مؤثرترین روش برای خنک‌سازی آن‌هاست که البته اگر این درختان به گونه‌ای کاشته شود که بتواند باعث ایجاد سایه برای پنجره‌ها و بخشی از بام ساختمان شود، اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

مزایا و هزینه‌های استفاده از پوشش سبز گیاهی در محیط‌های شهری

کاشت درختان و گیاهان در ساختمان‌ها و فضاهای شهری علاوه بر کاهش اثرات جزایر گرمایی، مزایای بسیاری برای شهر و شهروندان دارد. شواهد نشان می‌دهد که در ساختمان‌هایی که از پوشش سبز گیاهی در نما یا بام آن استفاده شده است، دمای هوا به طور چشمگیری پایین‌تر از سایر ساختمان‌های اطراف است که این امر منجر به کاهش استفاده از خنک‌کننده‌ها و در نتیجه کاهش مصرف انرژی می‌شود. از سوی دیگر پوشش سبز گیاهی به دو طریق باعث پاکسازی هوا از آلاینده‌ها می‌شود؛ از یک سو همانطور که گفته شد کاهش مصرف انرژی را در پی دارد که این امر در پایین آمدن انتشار گازهای آلاینده در هوا نقش بزرگی ایفا می‌کند و از سوی دیگر گیاهان و درختان با جذب دی‌اکسید کربن هوا و انتشار اکسیژن، محیط را از هر گونه آلودگی پاک می‌کنند.

جالب است بدانید که پوشش‌های گیاهی در هر منطقه‌ای که وجود داشته باشد کیفیت آب آن منطقه نسبت به سایر محیط‌های شهری بالاتر است چرا که درختان و گیاهان باعث کاهش روان‌آب‌ها می‌شود و از طریق جذب و تصفیه آب باران، بهبود کیفیت آب را به دنبال دارد. از دیگر مزایای وجود پوشش سبز گیاهی در محیط‌های شهری می‌توان به جلوگیری از تخریب زودهنگام آسفالت خیابان‌ها از طریق ایجاد سایه درختان و افزایش کیفیت محیط زندگی اشاره کرد. وجود درختان و گیاهان در محیط شهری علاوه بر ایجاد حس زیبایی‌شناسی در شهروندان، از نظر روانشناسی منجر به افزایش شادی در انسان‌ها می‌شود؛ تحقیقات حاکی است که تماشای فضاهای سبز می‌تواند به مدت حداقل چهار ساعت، انسان را از هرگونه فکر منفی دور کند. کاشت درختان و گیاهان سبز هزینه‌هایی برای تهیه مواد، کاشت اولیه و فعالیت‌هایی نظیر هرس کردن، خودداری از آفت، کنترل بیماری و آبیاری را به دنبال دارد.

گروهی از محققان برای برآورد هزینه ایجاد پوشش سبز شهری، پنج شهر در ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. در منطقه کویر جنوب غربی کاشت و پرورش هر درخت حدود ۱۵ دلار هزینه در بر داشت که این هزینه برای هر درخت در شهر برکلی واقع در ایالت کالیفرنیا، بیش از ۶۵ دلار بود. هرس کردن درختان در طول سال برای شهردار یا باغبانان بیشترین هزینه را داشت که محققان آن را چیزی حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد کل هزینه‌های مصرفی برآورد کردند. نظارت و پرورش درختان و پوشش‌های سبز گیاهی نیز هزینه بالایی در بر داشت و این در حالی بود که کاشت اولیه درختان تنها دو تا ۱۵ درصد کل هزینه‌ها در طول سال را به خود اختصاص می‌داد.

اگرچه مزایای جنگل‌های شهری به خاطر نوع درخت و محیط در مناطق مختلف جهان متفاوت است، اما چیزی که مشهود است این که همیشه منافع این اقدامات بیشتر از هزینه‌های مصرفی برای ایجاد آن‌هاست. محققان آمریکایی با انجام مطالعات بیشتر در پنج شهر مورد نظر به این نتیجه رسیدند که به ازای هر یک دلار هزینه شده برای کاشت و پرورش درختان، چیزی بین یک و نیم تا سه دلار سود حاصل می‌شود.

کد خبر 439064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.