دلنوشته محمد عیدی برای "عروس خطوط"

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان در تازه ترین پست اینستاگرامی خود از میرعماد الحسنی سیفی قزوینی مشهور به "عروس خطوط" نوشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «۲۴ مردادماه ۹۹۴ هجری شمسی برابر با ۲۰ رجب سال ۱۰۲۴ هجری قمری (۱۵ اوت ۱۶۱۵ میلادی) میر عماد الحسنی سیفی قزوینی، هنرمند پرآوازه ایران و از اقطاب هنر خوشنویسی جهان، به معاتبه طاعنان و تیغ کین مشتی ملامتیان گرفتار آمد و کشته شد. وی در ایام حیات با ممارست بسیار کاخی پایدار و میراثی ماندگار از خط نستعلیق بنا نهاد؛ چنان مستحکم که به زعم صاحب نظران به "عروس خطوط" شهره گشت. میر عماد هنرمندی عاشق، بلند نظر، آزاده و وارسته بود که به قول دکتر مهدی بیانی:

"…در لطف قلم و قدرت کتابت ید بیضا نمود و خط او بدون اصلاح استوار و خوش اندام است. خفی را نمکین و جلی را استوار و شیرین می‌نوشت.زیبایی خط او عالم گیر شد و شعرا در وصف او شعر می‌سرودند ازجمله میر عبدالغنی تفرشی…در یک رباعی گفته است
تا کلک تو در نوشتن اعجاز نماست
بر معنی اگر لفظ کند ناز رواست
هر دایره تو را فلک حلقه به گوش
هر مدّ تو را مدت ایام بهاست
آوازه شهرت میر در زمان حیات و ممات عالم گیر شد ودر بلاد هند و عثمانی آثار او را به بهای زر خرید و فروش می‌کردند و شاهان به داشتن آثار او مباهات داشتند" (نقل از ویکیپدیا)

اینک آرامگاه این نادره دوران در اصفهانست؛ مسجدظلمات (یا شاید ذوالعماد؟!).بُوَد که مرقد مهجور این خداوندگار خط و هنرمند عاشق زیارتگاه ایرانی و انیرانی شود؛ خاصه اهل هنر.»

کد خبر 439057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.