مبتلایان به سرطان از کدام رژیم غذایی پیروی کنند؟

بدن افراد مبتلا به سرطان برای قوی ماندن به کالری و مواد مغذی کافی نیاز دارد؛ این افراد باید پیش از شروع درمان و در طول درمان از یک برنامه غذایی سالم برای تغذیه خود پیروی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از افراد معتقد هستند که رعایت رژیم‌های غذایی خاص ممکن است به درمان سرطان و پیشگیری از بروز آن کمک کند. لازم است افراد مبتلا به سرطان پیش از شروع یک رژیم غذایی جدید با پزشک خود مشورت کنند. به نظر می‌رسد که بهترین نوع تغذیه برای این بیماران پیروی کردن از رژیم غذایی متعادل است که شامل پروتئین، میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب باشد. به افراد مبتلا به سرطان توصیه می‌شود که از مصرف شکر، کافئین، نمک و الکل پرهیز کنند. در ادامه شما را با رژیم غذایی مناسب برای پیش از شروع درمان و در طول درمان بیماران سرطانی آشنا می‌کنیم:

رژیم غذایی پیش از شروع درمان سرطان

افراد مبتلا به سرطان باید پیش از شروع درمان خود غذهای سالم مصرف کنند. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم باعث می‌شود فرد احساس بهتری داشته باشد و بدن او نیز قوی بماند. این افراد باید پیش از شروع درمان آشپرخانه و یخچال را با مواد غذایی سالم به‌ویژه آنهایی که نیاز به پختن ندارند پر کنند. این مواد غذایی شامل آجیل، ماست، سبزیجات خرد شده، برنج قهوه‌ای یا دیگر غلات کامل می‌شود. همچنین می‌توان بعضی از مواد غذایی سالم را منجمد کرد.

رژیم غذایی در طول درمان سرطان

گاهی اوقات بیماران در این شرایط احساس گرسنگی می‌کنند و بعضی اوقات نیز تمایلی به غذا خوردن ندارند. توصیه شده است که افراد مبتلا به سرطان در طول درمان خود مقدار زیادی پروتئین و کالری سالم دریافت کنند. غذاهایی حاوی مقادیر زیاد پروتئین شامل مرغ، ماهی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، لوبیا، آجیل، پنیر، شیر و ماست می‌شود.

لازم است این افراد در طول روز دو و نیم لیوان میوه و سبزیجات که شامل سبزیجات سبز و زردرنگ و میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی می‌شود مصرف کنند. علاوه بر این نوشیدن مقدار زیادی مایعات در طول درمان بسیار ضروری است. مایعاتی که شامل آب و آب میوه‌های تازه می‌شود، بدن انسان را هیدراته نگه می‌دارد. افراد مبتلا به سرطان در طول درمان خود نباید گوشت، مرغ و ماهی خام و نیمه پخته و مواد غذایی غیر پاستوریزه مصرف کنند.

کنترل عوارض جانبی سرطان با مواد غذایی

افراد مبتلا به سرطان ممکن است به دلیل بروز عوارض جانبی درمان سرطان در زمان غذا خوردن با مشکل روبرو شوند. پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب می‌تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند. به عنوان مثال برای جلوگیری از بروز حالت تهوع و استفراغ باید از خوردن غذاهای چرب یا پر ادویه خودداری کنند، هر چند ساعت یک بار غذاهای خشک مانند نان خشک یا نان تست مصرف کنند و آب و نوشیدنی‌های دیگر را جرعه جرعه بنوشند. علاوه بر این بیماران باید برای پیشگیری از بروز مشکلات دهان و گلو مانند درد و مشکل بلع، غذاهای نرم مصرف کنند، از خوردن مواد غذایی سفت، پرادویه و اسیدی خودداری کنند، غذاهای خود را نه زیاد گرم و نه زیاد سرد میل کنند و برای نوشیدن مایعات یا خوردن سوپ از نی استفاده کنند.

افراد مبتلا به سرطان به منظور رهایی از مشکلات گوارشی مانند اسهال در طول درمان، باید بدن خود را هیدراته نگه دارند. بدین منظور لازم است مایعات زیادی بنوشند و مواد غذایی با فیبر زیاد را از رژیم غذایی خود حذف کنند. در صورتی که افراد به یبوست مبتلا شدند، باید به تدریج مواد غذایی با فیبر بالا را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. مصرف آب زیاد نیز برای برطرف کردن این مشکل مؤثر است. یکی دیگر از عوارض جانبی درمان سرطان بروز تغییر در ذائقه است به طوری که ممکن است افراد به طعم غذایی که پیش از شروع درمان دوست نداشتند، تمایل پیدا کنند؛ بنابراین لازم است در این دوره زمانی مصرف غذاهای جدید را نیز امتحان کنند.

کد خبر 439023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.