نوسانات ارزی، اختیارات شهرداری‌ها را محدود کرده است

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر اختیارات شهرداری‌ها را در اتخاذ تصمیمات عمیق اقتصادی برای بهره‌برداری در روند توسعه پایدار شهری محدود کرده است.

رامین پراندوخ در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش مشکلات اقتصادی سیستم‌های مدیریت شهری همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، اظهار کرد: امروزه نحوه کسب درآمد توسط شهرداری‌ها به یکی از مسائل مهم اقتصادی در بستر مدیریت شهر تبدیل شده و اغلب سیستم‌های مدیریت شهری می‌کوشند تا با استفاده از وام و تسهیلات دولتی مرتبط با امور عمومی همچون حمل و نقل، درآمدی غیر پایدار در راستای جبران هزینه‌های جاری شهر به دست بیاورند.

وی افزود: در واقع دسترسی دائمی شهرداری‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهادهای ارائه کننده خدمات عمومی به نظام اجتماعی به منابع درآمدی پایدار و مطلوب اقتصادی باعث افزایش نقش شهرداری در مدیریت شهر و بهبود فضای محیط زندگی شهروندان می‌شود.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به نقش درآمد پایدار شهری در روند تصمیم‌گیری و سیاستگذاری مالی سیستم‌های مدیریت شهری، تصریح کرد: اغلب شهرداری‌ها ناچار به ایراد تصمیمات نامطمئن و ناایمن در شرایط پرنوسان نظام اقتصادی ایران هستند و در نظر گرفتن کانال‌های شفاف مالی برای بهبود وضعیت اقتصادی آنها در حوزه درآمد می‌تواند راهکار مناسبی برای اطمینان بخشی به آنها در روند سیاستگذاری اقتصادی باشد.

پراندوخ با اشاره به نقش نوسانات ارزی در هزینه‌های عمومی مدیریت شهر، اضافه کرد: بخش قابل توجهی از خدمات عمومی مورد استفاده شهروندان در زندگی روزمره‌شان وابسته به سیستم‌های مدیریت شهری و تصمیمات اقتصادی آنهاست و میزان ارائه زیرساخت‌های خدماتی که در اختیار سیستم‌های مدیریت شهری قرار دارد همچون وسایل حمل و نقل وابستگی زیادی به نرخ ارز و نوسانات آن در بازار آزاد دارد.

وی ادامه داد: نوسانات ارزی فشار قابل توجهی بر روند گردش مالی سیستم اقتصادی شهرداری‌های کشور به خصوص شهرداری‌های شهرهای بزرگ وارد کرده و تأمین زیرساخت‌های ارائه خدمات عمومی به شهروندان که یکی از حساس‌ترین زیرساخت‌های کشور از لحاظ امنیتی و اجتماعی محسوب می‌شود، با مشکلات مالی متعددی روبرو شده و شهرداری‌ها به تنهایی قادر به حل مشکلات مربوط به این حوزه نیستند.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به درآمد شهرداری‌های کشور از بخش توریست و اقتصاد گردشگری، خاطرنشان کرد: مشکلات متعدد ارزی سیستم‌های مدیریت شهری در حالی موجب اختلال در روند خدمات رسانی به عموم مردم و تأمین یا تعمیر زیرساخت‌های خدمات عمومی شده که اغلب شهرداری‌های شهرهای بزرگ کشور، در صورت فعالیت در حوزه‌های گردشگری و توریستی درآمد ارزی داشته و می‌توانند با مدیریت و استفاده از همین درآمد ارزی بخشی از مشکلات اقتصادی خود در روند خدمت‌رسانی را حل و فصل کنند.

پراندوخ افزود: متأسفانه بزرگ بودن شبکه شهرداری و دستگاه‌های دولتی هم‌رده اجازه استفاده از درآمد ارزی را به نظام حکمرانی شهری در ایران نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها باید بتوانند در یک مسیر شفاف اقتصادی به صورت بلندمدت تصمیم‌گیری کنند و نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر اختیارات شهرداری‌ها را در اتخاذ تصمیمات عمیق اقتصادی برای بهره‌برداری در روند توسعه پایدار شهری محدود کرده است.

کد خبر 438983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.