شهرداری‌ها نقش بی‌بدیلی در امن بودن مشاغل شهری دارند

یک کارشناس اقتصاد شهری گفت: شهرداری‌ها، نقش بی‌بدیلی در امن بودن مشاغل شهری دارند و می‌توانند با استفاده از ظرفیت سیستم گردش مالی خود تا حدودی از بروز آسیب‌های اقتصادی ناشی از نوسانات مالی بر بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی جلوگیری کنند.

سجاد اعظمی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه راهبردهای اقتصاد مقاومتی یکی از مهم‌ترین دستورالعمل‌ها برای مقاوم کردن اقتصاد شهری در برابر بلایای مالی و اعتباری است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از سیاست‌های اقتصادی اصلی حاکمیت در ایران، اصطلاحی است که در ادبیات مالی کشور وارد شده و تعداد زیادی از دانشمندان و اندیشمندان علم اقتصاد پیرامون آن اظهار نظر کرده‌اند.

وی افزود: شهرها به عنوان بستر زندگی و تامین معیشت مردم نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند و به نوعی رکن اصلی و اولیه در نظام اقتصادی یک کشور محسوب می‌شوند. از این رو تحقق اقتصاد مقاومتی جز با همکاری نهادهای مدیریت اقتصاد شهری که در سال‌های اخیر تعداد آنها به صورت قابل توجهی افزایش یافته و همین امر روند مدیریت نظام اقتصادی شهرها را مختل کرده، میسر نخواهد شد.

این کارشناس اقتصاد شهری با بیان اینکه اقتصاد ایران زمانی در برابر تهدیدات و آسیب‌های مالی خارجی و داخلی مقاوم خواهد شد که روند اقتصاد شهرها در بستر بهتری قرار بگیرد، تصریح کرد: شهرها و به خصوص کلانشهرها، موتور محرک نظام‌های اقتصادی هستند و در صورتی که نظام توزیع جمعیت در آنها بر اثر مشکلات معیشتی برهم بخورد، وضعیت بازارهای مهم و روند تولید کالا و خدمات در بنگاه‌های اقتصادی با مشکلات متعدد روبرو خواهد شد.

اعظمی اضافه کرد: بخش قابل توجهی از کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی مورد نیاز نظام اجتماعی در بستر بنگاه‌های تولیدی فعال در شهرهای بزرگ تولید و مونتاژ می‌شود و ایمن سازی اقتصاد شهر در برابر تهدیدات جاری و مقطعی به جهت صیانت از مشاغل ایجاد شده و حفظ و نگهداری آنها منجر به پایدارسازی اقتصاد شهری و توسعه درآمدهای مالی-اعتباری سیستم‌های مدیریت شهری خرد و کلان خواهد شد.

وی ادامه داد: اغلب سیستم‌های مدیریت شهری در شهرهای بزرگ ایران برای ایجاد مشاغل شهری خرد و کلان تلاش می‌کنند و قصد دارند اقتصاد خود را با توسعه تعداد این مشاغل فعال و پویا سرپا نگهدارند اما متأسفانه تنها تعداد انگشت شماری از سیستم‌های مدیریت شهری برای امن‌ بودن مشاغل خرد و کلان شهری توجه می‌کنند و برای ایمن ماندن آنها در برابر تهدیدات جاری و مقطعی اقتصادی همچون نوسانات نرخ ارز تلاش می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد شهری با اشاره به نقش سیستم‌های گردش مالی در تأمین امن بودن مشاغل شهری، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها، نقش بی‌بدیلی در امن بودن مشاغل شهری دارند و می‌توانند با استفاده از ظرفیت سیستم گردش مالی خود تا حدودی از بروز آسیب‌های اقتصادی ناشی از نوسانات مالی به بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی جلوگیری کنند.

اعظمی افزود: در صورتی که سیستم‌های مدیریت شهری و در رأس آنها شهرداری‌ها، بخشی از ظرفیت سیستم گردش مالی و اعتباری خود را به امن کردن مشاغل شهری اختصاص دهند، می‌توانند در مواقع بحران‌های اقتصادی و اجتماعی، مشتریان خوب و تضمینی برای فروش اوراق مشارکت خود پیدا کند زیرا خریداران این اوراق با مشاهده روند حقیقی رشد کسب‌وکارها از بازدهی خرید خود مطمئن خواهند شد.

وی یادآور شد: سیستم‌های مدیریت شهری به عنوان عوامل اصلی حکمرانی اقتصادی در بستر شهر نقش مهمی در کاهش تبعات بحران اقتصادی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و تأثیرات آن بر روند کسب و کار بنگاه‌های اقتصادی دارند و بی‌شک تقویت ارتباط اقتصادی و اجتماعی سیستم‌های مدیریت شهری با کسب و کارهای آسیب‌دیده از این بحران، ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی هم برای شهرداری‌ها به وجود خواهد آورد.

کد خبر 438982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.