پایین آوردن تب کودک با چند نکته تغذیه‌ای

نکات تغذیه ای ویژه کنکوری ها، کالری قند بیشتر است یا چربی، خواص درمانی هلو، علت چرب شدن کبد در تابستان و پایین آوردن تب کودک با چند نکته تغذیه ای را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه خوردن غذای حجیم باعث خواب آلودگی و خستگی می‌شود، به داوطلبان کنکور توصیه کرد تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند اما این وعده‌های غذایی، سبک باشند.

مهنوش صاحبدل، اضافه کرد: در تغذیه ویژه ایام کنکور برای داوطلبان نکاتی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرند. از جمله اینکه بهتر است که داوطلبان تعداد وعده‌های غذایی را افزایش دهند اما وعده‌های غذایی سبک تر باشد. یعنی علاوه بر وعده‌های صبحانه، نهار و شام، سه میان وعده نیز استفاده کنند اما کم حجم باشند، زیرا خوردن غذای حجیم باعث خواب آلودگی و خستگی می‌شود.

وی با تاکید بر سرو وعده صبحانه بهتر است در صبحانه از مواد غذایی پروتئین دار مانند شیر، پنیر، شیربرنج، تخم مرغ، انواع مغزدانه ها، حبوبات استفاده شود، گفت: همچنین درصورتی که اضافه وزن ندارند، می‌توانند در طول هفته یک یا دو بار از کره و عسل نیز استفاده کنند. برخی از افراد اصلاً تمایل به مصرف صبحانه ندارند؛ به این افراد توصیه می‌شود که حداقل یک لیوان شیر با موز یا میوه دیگری میل کنند اما از کیک و آبمیوه حتماً پرهیز کنند، زیرا استفاده از کیک و آبمیوه باعث افزایش یک باره قند خون می‌شود که به دنبال آن ناگهان افت قند خون نیز پیدا می‌کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان، تاکید کرد: یکی از توصیه‌های مهم به داوطلبان کنکور در این ایام، پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین مانند آبمیوه‌های صنعتی، شربت است. این مواد غذایی باعث ترشح انسولین بسیار زیاد و افت قند خون می‌شود.

علت چرب شدن کبد در تابستان

هر فصل سال اصول تغذیه‌ای مناسب خود را دارد، متخصصان طب ایرانی معتقدند به دلیل ضعف دستگاه گوارش در تابستان، بهتر است از پرخوری، مصرف زیاد خوردنی‌های گرم و خشک (مانند غذاهای خیلی تند، شور یا شیرین) و غذاهای سنگین و غلیظ مانند آش ها، آبگوشت، کله پاچه، هلیم پرهیز شود. در فصل تابستان، استفاده از آش‌های ساده و رقیق و کم‌گوشت یا بدون گوشت و کم‌حبوباتی که با آلوبخارا، دانه و آب انار، غوره و دیگر چاشنی‌های کمی‌ترش پخته می‌شوند، مناسب‌تر است.

در طب سنتی شش ۶ اصل ضروری آب و هوا، خوردن و آشامیدن، شرایط روحی و روانی، ورزش، خواب و بیداری و اصول پاک سازی برای سلامتی وجود دارد. مهمترین اصل نیز خوردن و آشامیدن است و اگر مردم بدانند که چه چیزی و چگونه بخورند و فواید آن را بدانند می‌توانند یکی از پایه‌های تندرستی را محکم کنند. عمده مردم با چند بار جویدن غذا، آن را قورت می‌دهند در این صورت معده باید کار بیشتری انجام دهد بنابراین دست کم هر لقمه را باید ۲۰ الی ۳۰ بار جوید تا معده کار خود را به درستی و راحتی انجام دهد.

همچنین آرامش داشتن در حین غذا خوردن اصل مهمی است که در سلامتی گوارش خیلی مفید و مهم است. عدم رعایت ترتیب در غذا خوردن، باهم خوری، برهم خوری و پرخوری، خوردن آب زیاد و سرد، ناشنا خوردن آب سرد می‌تواند باعث چربی کبد شود. توصیه می‌شود هر زمانی که فرد دچار حرارت زیاد است و نیاز به آب دارد باید کمی صبر کند و بعد میزانی از آب با دمای معتدل استفاده کند. همچنین آب و هوای آلوده، عدم تحرک و نداشتن فعالیت بدنی نیز می‌تواند در چرب شدن کبد مؤثر باشد.

خواص درمانی هلو

متخصص طب سنتی درباره خواص «هلو» اظهار کرد: درصد زیادی از این میوه را آب تشکیل می‌دهد و بهترین نوع آن، هلویی است که شاداب و رسیده بوده، بزرگ، خوش رنگ و آبدار باشد. هلو برطرف کننده عطش است.

نعمت الله مسعودی با بیان اینکه طبیعت میوه هلو سرد بوده و برای افراد گرم مزاج به خصوص آنانکه طبیعت گرم و خشک دارند مفید است، ادامه داد: هلویی که نرسیده و سفت باشد، درصد آب آن کم است و موجب سنگینی معده می‌شود؛ البته باید در مصرف هلو مانند هندوانه مراقب باشیم؛ چراکه برخی افراد وقتی این میوه را مصرف می‌کنند دچار سردرد می‌شوند؛ این افراد کسانی هستند که سو مزاج معده دارند.

این متخصص طب سنتی افزود: این افراد باید در حد حداقلی این میوه را مصرف کنند. افرادی هستند که وقتی میوه‌هایی مانند هندوانه و هلو را زیاد مصرف می‌کنند، به دلیل آب زیادی که در این نوع میوه‌ها وجود دارد، دچار درد مفاصل می‌شوند.

مسعودی خاطرنشان کرد: هلو کبد گرم را خنک و صفرا را خارج می‌کند؛ همچنین منبع غنی ویتامین A بوده و دارای درصد بالای بتاکاروتن است؛ به همین دلیل در پیشگیری و درمان عوارض ناشی از کمبود ویتامین A نقش مؤثری خواهد داشت.

کالری قند بیشتر است یا چربی

امروزه عموم مردم و حتی ورزشکارانی که در رژیم صد در صد هستند، به مواد مضر موجود در مواد غذایی صنعتی بسیار کم توجهند، و عمدتاً بعنوان میان وعده از این مواد استفاده می‌کنند. به طور مثال، بیسکوییت‌های کارخانه‌ای نظیر بیسکوییت‌های سبوس دار معروف، که دارای شکر، نمک، مارگارین، شربت اینورت و روغن هستند، و همیشه هم بعنوان بیسکوئیت رژیمی از آنها یاد شده، در هر بسته‌ی خود بطور میانگین داری ۱۶ عدد بیسکوئیت هستند، که هر عدد بیسکوئیت آن دارای ۶۱.۵ کالری و یک بسته‌ی کامل ۲۰۰ گرمی آنکه ورزشکاران مثل نقل و نبات استفاده می‌کنند، دارای ۹۸۶ کیلو کالری است.

این میزان کالری، برابر است با چیزی در حدود یک ساعت و نیم فعالیت هوازی! قلب من درد گرفت، شما چطور. گرم قند، دارای ۴ کیلو کالری و هر گرم چربی دارای ۹ کیلو کالری است. بنابراین، چربی، بیش از ۲ برابر قند کالری دارد. در نتیجه در یک رژیم غذایی متعادل، میزان دریافتی چربی‌ها در مقایسه با قندها (کربوهیدرات‌ها) کمتر است. بدین ترتیب، و به طور مثال، چربی توصیه شده در یک رژیم غذایی حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد کل کالری مصرفی، و کربوهیدرات ۵۰ تا ۵۵ درصد، و پروتئین به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

اگر شما عزیزان ورزشکار از یک مربی واجد شرایط مربیگری و یا یک متخصص تغذیه‌ی کاملاً آگاه، برنامه‌ی دقیق غذایی بگیرید، و سعیتان بر این باشد که خودتان آشپزی کنید، و وعده‌های اصلی و میان وعده‌هایتان را آماده کنید، از میزان دقیق این مواد در غذایتان مطلع هستید، پس برای جلوگیری از افزایش وزن و چاقی و تجمع چربی در بدنتان سعی کنید غذاهای آماده به مصرف نخورید. تا می‌توانید از چربی‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، محصولات لبنی پر چرب مثل مارگارین، کره، خامه، پنیر، ماست و شیر پر چرب، روغن‌های جامد، پوست مرغ، انواع نوشابه‌های شیرین و آب‌میوه‌های صنعتی، سوسیس و کالباس، قند و شکر، شیرینی‌جات و تنقلات صنعتی، مشروبات الکلی، و انواع سس استفاده نکنید. همچنین باید بدانید چربی‌های اشباع و به خصوص انواع سس، حتی در مقادیر بسیار کم، واقعاً به تمرکز چربی در بدنتان کمک می‌کند و همچنین رابطه‌ی مستقیم با افزایش استروژن در بدن دارد، و باعث عارضه ژنیکوماستی می‌شود.

از خوردن غذاهای آماده پرهیز کنید. در رژیم غذایی خود بسیار دقیق باشید و بیشتر از محصولات گیاهی استفاده کنید. غذاهای با GI (شاخص قند) پایین‌تر استفاده کنید. به جای روغن‌های اشباع، از روغن‌های غیر اشباع و به جای لبنیات پر چرب، از انواع کم چرب آن استفاده کنید. هر روز ورزش کنید، حتی نیم ساعت. از مشروبات الکلی و دخانیات دوری کنید و حداقل در طول شبانه روز، ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید.

پایین آوردن تب کودک با چند نکته تغذیه‌ای

تب یکی از آشکارترین علامت‌های ابتلاء به بعضی از بیماری هاست و معمولاً درمان ساده ای هم دارد. ولی از درمان‌های طبی که بگذریم، متخصصان تغذیه هم توصیه‌هایی برای کاهش تب دارند؛ اینکه زمان ابتلاء به تب چه بخوریم و چه نخوریم تا سریع‌تر خوب شویم. پی بردن به تب کودک کار ساده است و والدین معمولاً گرم شدن بدن و برافروختگی صورت کودک را علامت تب وی می‌دانند.

بنا به تعریف دقیق‌تر در صورتی که دمای رکتال کودک از دمای طبیعی ۳۷ درجه تجاوز کند و به ۳۸ درجه یا بیش‌تر برسد این تغییر را باید علامت تب کودک دانست. هر موقع از تب سنج یا دماسنج عادی که در دهان بچه می‌گذارند استفاده شود دمای بالاتر از ۳۷/۲ درجه علامت تب خواهد بود. در کودک تب دار با افزایش هر یک درجه دمای بدن، سرعت سوخت و ساز در حال استراحت حدود ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. از این جهت بدن کودک تب دار اشتهای خود را از دست می‌دهد و هر چه تب شدیدتر باشد بی‌میلی به غذا بیش‌تر خواهد بود. در هر حال والدین باید بچه را تشویق به خوردن غذا و مایعات کنند تا انرژی موردنیاز وی تأمین شود. مواد غذایی برای کاهش تب کودکان عبارتند از:

آب

کاهش میزان آب بدن یکی از بزرگترین مشکلاتی است که برای یک بیمار تب دار اتفاق می‌افتد. این کم آب شدن بدن می‌تواند با احساس خستگی، کرختی و عدم تمرکز همراه باشد. به همین علت متخصصان تغذیه سفارش می‌کنند درصورتی که تب دارید، برای جبران کم‌ابی بدنتان تا می‌توانید، آب و آبمیوه بنوشید. استفاده آبمیوه‌های جدید، طبیعی و خنک به دریافت سطح مناسبی از انواع ویتامین‌ها و املاح در بدن کمک می‌کند و تعادل آب و الکترولیت‌ها را بازمی گرداند. شما می‌توانید با استفاده انواع میوه‌های رسیده، جدید و خنک هم تا حد قابل قبولی تب را پایین بیاورید.

غلات کامل

غلات باید به خوبی پخته و استفاده شود. می‌شود غلات را با شیر آماده و استفاده کرد.

شیر

در زمان تب مصرف شیر سبب جذب قند می‌شود. در زمانی که تب دارید در واقع قند شیر بهتر از قند معمولی است.

سوپ‌های رقیق

سوپ دارای انواع سبزیجات با آب مرغ یا آب گوشت یکی از بهترین غذاها برای کودکان دچار تب است. اما باید تلاش کنید تمام چربی‌های آب مرغ یا گوشت را بگیرید.

غذاهای دارای ویتامین E

پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند استفاده از خوراکی‌های دارای ویتامین E می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای سبب کاهش تب، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سریع‌تر بیماری شود. به همین علت بهتر است در زمان بیماری، قدری از خوراکی‌های دارای این ریزمغذی‌های مؤثر را هم در برنامه غذایی کودک بگنجانید. از مهمترین منبع‌های ویتامین E می‌توان بادام، روغن ذرت، فندق، ، ماهی سالمون و تخمه آفتابگردان را نام برد.

در صورتی که تب دارید، دور این خوراکی‌ها را خط بکشید: شیر غیر پاستوریزه یا لبنیات باز و فله‌ای، میوه‌های با پوست، سبزی‌های خام، غذاهای سرخ کردنی، چرب و مملو از کلسترول که هضمشان برای دستگاه گوارش کودک دشوار است، نوشیدنی‌های گازدار و همچنین تنقلات شوری مثل چیپس و پفک نیز نباید مصرف شود.

کد خبر 438938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.