ابلاغ شیوه‌نامه نظارت شهرداری‌ها بر ساختمان‌های مهم شهری

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با صدور ابلاغیه‌ای بر رعایت مواردی در زمینه نظارت شهرداری‌ها بر ایمنی ساختمان‌های متعلق به سازمان‌ها، ادارات، مراکز تجاری، درمانی و آموزشی مهم شهرها تاکید کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، در این ابلاغیه با اشاره به ابلاغیه‌های شماره ۵۷۲۲۰ مورخ ۱۳۹۸.۱۱.۱۹ و ۱۴۰۵۸ مورخ ۱۳۹۸.۴.۲۲ مبنی بر انجام اقدامات پیشگیرانه و نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها در سطح شهرهای کشور، از شهرداری‌ها خواسته شده اقدامات نظارتی با اولویت ساختمان‌های متعلق به سازمان‌ها، ادارات، مراکز تجاری، درمانی و آموزشی مهم شهرها را انجام دهند.

در این ابلاغیه تاکید شده از ظرفیت‌های قانونی بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری و مصوبه شماره ۱۲۳۲۷۲/ ت ۵۱۰۲۴ ه مورخ ۱۳۹۳.۱۰.۱۸ هیئت وزیران پیرامون سند آسیب‌شناسی در بخش آتش نشانی و ایمنی برای نظارت بر ایمنی ساختمان‌ها، مراکز و کارگاه‌های ناایمن همچنین تعامل و همکاری با دستگاه‌های متولی برای ارتقای سطح ایمنی در شهر به شکل مناسب استفاده شود و در صورت ایمن نبودن، مراتب برای اقدام حقوقی و قضائی لازم به مراجع مربوطه ارجاع شود.

همچنین به شهرداری‌ها اجازه داده شده در مرحله صدور پروانه ساختمان بر رعایت دقیق ضوابط و مقررات ساخت‌وساز مطابق مقررات ملی ساختمان ازجمله مبحث سوم و مسائل مربوط به ایمنی ساختمان در برابر آتش سوزی به طور ویژه نظارت کنند و در بررسی‌های انجام شده توسط کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و ماده ۹۹ قانون شهرداری، برای رفع تخلفات مربوط به امور ایمنی ساختمان‌ها به پرداخت جریمه اکتفا نشود و برای تغییر کاربری‌های غیراصولی و مستحدثات ناایمن برخورد قانونی لازم انجام شود.

برگزاری مانورهای آمادگی در ساختمان‌های بلند، مراکز و اماکن اداری و تجاری، مجتمع‌های مسکونی بزرگ و سایر مراکز مهم و دارای اهمیت شهر با محوریت ستاد مدیریت بحران شهرداری و مشارکت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و کلیه دستگاه‌های امدادی و عملیاتی مرتبط از دیگر رئوس این ابلاغیه است. در این خصوص تاکید شده ضمن سنجش میزان آمادگی نیروهای عملیاتی و توان تجهیزاتی، برنامه‌های عملیاتی و فرماندهی حوادث مورد ارزیابی قرار گیرد و در خصوص رفع مسائل و مشکلات مربوطه اقدام لازم انجام شود.

کد خبر 438890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.