قمار شیخ زاید

حواشی طرح دولت درخصوص پیش‌فروش نفت، توافق تل‌آویو - ابوظبی و شکایت نمایندگان از وزیر نفت و آخوندی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۲۵ مردادماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صف‌های مهریه، سکه شد» به بررسی درخواست‌های گسترده گرفتن مهریه پرداخت و نوشت: تجمع مردم با عنوان اصلی‌ترین دلیل شیوع و گسترش کرونا، یکی از نگرانی‌های مسئولان وزارت بهداشت و کارشناسان است، اما با همه هشدارها و محدودیت‌ها، آنها حریف مسائل اقتصادی و باورهای مردم در عدم برگزاری این تجمعات نمی‌شوند. در شرایطی که مسئولان و کارشناسان بهداشتی از آغاز ماه محرم و تجمع عزاداران در تکایا و حسینیه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند، بازهم یک پدیده اقتصادی دیگر، باعث ایجاد صف‌های طولانی شد که کمتر کسی ماسک بر چهره دارد یا فاصله فیزیکی یک و نیم متری را رعایت می‌کند؛ شرایطی که این‌بار خبری از تشکیل صف‌های طولانی برای توزیع گوشت، مرغ، تعویض پلاک، ثبت‌نام سیم کارت برای تسهیلات کرونایی و نام نویسی در دفاتر پیشخوان دولت برای دریافت کد سجام و بورس نیست، با افزایش نرخ سکه به ۱۰ میلیون تومان، صف‌های طولانی برای گرفتن مهریه در اداره پنجم اجرای اسناد رسمی تشکیل شده است.

سیزدهم مردادماه امسال بود که طبق بند ب ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه، افرادی که سند رسمی لازم‌الاجرا از قبیل سند رهن، اجاره، عقد نکاح و یا طلاق دارند، برای اجرای مفاد سند خود، اول باید به ادارات ثبت مراجعه کنند و نمی‌توانند ابتدا از طریق دادگاه اقدام کنند. نحوه وصول «مهریه» زنان یکی از موضوعاتی است که در لایحه برنامه ششم توسعه با تغییراتی روبه‌رو شده است.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حواشی نقدِ نفت نسیه» به بررسی حواشی طرح دولت در خصوص پیش‌فروش نفت پرداخت و نوشت: چندی پیش حسن روحانی از سیاستی تحت عنوان گشایش اقتصادی خبر داد، پس از آن جامعه و اقتصاد چشم ‫به ‫راه مشخص شدن این گشایش اقتصادی بودند. اما با اعلام جزئیات این سیاست جامعه، بازارهای اقتصادی و بسیاری از تحلیلگران نسبت به آن جبهه گرفتند. مخالفان طرح گشایش اقتصادی معتقدند این طرح بسیار مبهم و پیچیده بوده و نمی‌تواند اقتصاد را از بلاتکلیفی نجات دهد.

طرح گشایش اقتصادی دولت، از روز رسانه‌ای شدن به یکی از اصلی‌ترین و جنجالی‌ترین موضوعات مورد بحث تحلیلگران اقتصادی تبدیل شده است. این مسئله از همان ابتدا نظر مخالفان و موافقان برانگیخت. مخالفان معتقدند که نفت در شرایط کنونی بسیار پر ریسک بوده و این در حالی است که هیچ افق سرمایه‌ای برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، دیده نمی‌شود. البته نظر مخالفان تنها به پر ریسک بودن نفت محدود نمی‌شود و تحلیلگران نقاط ضعف بسیاری را برای طرح دولت مطرح می‌کنند و واکنش‌های منفی نسبت به آن همچنان ادامه دارد.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قمار شیخ زائد» به بررسی توافق تل‌آویو - ابوظبی پرداخت و نوشت: غروب پنجشنبه بود که خبر رسید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل ناگهان جلسه کابینه این رژیم را ترک کرده است. پیش‌بینی‌های اولیه شاید این بود که باز درگیری میان فلسطینیان و نیروهای رژیم اسرائیل حادثه جدیدی را رقم زده است اما تقریباً نیم ساعت پس از انتشار این خبر بود که عکس تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده در حالی که خوشحالی در چهره بی‌بی مشهود است، منتشر شد. طبیعتاً تماس تلفنی بی‌بی با دونالد ترامپ اتفاق تازه‌ای نیست که نیاز به انتشار عکس و ترک فوری جلسه کابینه داشته باشد. این عکس زمانی معنا پیدا کرد که مشخص شد طرف سومی نیز در این مکالمه تلفنی حضور داشته است؛ محمد بن‌زاید، ولیعهد امارات متحده عربی.

توافق امارات با اسرائیل برای عادی‌سازی کامل روابط همان بهانه‌ای بود که این تماس تلفنی سه‌نفره را باعث شد. پیش از آنکه اسرائیل یا تل‌آویو درباره چرایی و جزئیات این توافق سخنی به میان آورند این دونالد ترامپ بود که مقابل دوربین رسانه‌های متفاوت و در حالی که یمین و یسار او را مقام‌های کابینه با لبخندهایی به پهنای صورت گرفته بودند، ظاهر شد و از روی کاغذ سفیدی که مقابل او گذاشته شده بود، خواند. متن بیانیه ترامپ خبرهای اولیه درباره توافق امارات و اسرائیل را تأیید کرد. بر اساس ترجمه خبرگزاری فارس در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازی تمرینی طرح گشایش» نوشت: عرضه اوراق سلف استاندارد موازی در بورس انرژی برای تامین‌مالی پروژه‌های نفتی دیروز این ذهنیت را در فضای مجازی ایجاد کرد که اجرای طرح گشایش اقتصادی، از مسیر فروش نفت خام به مردم، زودتر از حد انتظار آغاز شده است. اما طبق اطلاعیه بورس انرژی، برنامه دو عرضه اوراق سلف استاندارد موازی نفت خام جمعاً به ارزش دو هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد که فعلاً معادل ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای فردا، یکشنبه قطعی شده است. هرچند این عرضه با آنچه دولت تحت‌عنوان طرح گشایش اقتصادی اعلام کرده است تفاوت دارد، اما به نظر می‌رسد تامین‌مالی نفتی، از مسیر عرضه اوراق برای ۲ میلیون بشکه دارایی با پایه نفتی، بیشتر به یک بازی تمرینی پیش از اجرای طرح اصلی دولت، برای فروش گسترده نفت خام به مردم، شبیه است. سررسید اوراق سلف استاندارد موازی که فردا عرضه می‌شود، ۲ ساله تعیین شده است. گفته می‌شود این موعد زمانی هنوز در چارچوب طرح گشایش اقتصادی، مورد تصویب نهادهای تصمیم‌گیر قرار نگرفته است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نمایندگان از آخوندی و زنگنه به‌دلیل عمل نکردن به وظایف خود شکایت می‌کنند» به بررسی شکایت نمایندگان از وزیر نفت و آخوندی پرداخت و نوشت: ابوالفضل ابوترابی درخصوص توئیت اخیر خود مبنی بر شکایت از بیژن زنگنه و عباس آخوندی، اظهار کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شکایت‌نامه را امضا و آماده کرده‌اند. به گفته ابوترابی این شکایت هفته جاری تقدیم قوه قضائیه خواهد شد.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون افزود: امروز ما با پدیده‌ای به نام ترک فعل مواجه هستیم که افراد طی آن اجازه نمی‌دهند کارهای بزرگ در مملکت انجام شود و این کارهای بزرگ در آینده مانند بهمنی بر سر مردم خراب می‌شوند و آنها را نسبت به نظام و کشور بدبین خواهند کرد.

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات، توقف ۶ ساله ساخت مسکن و بی‌تدبیری وزیر وقت یعنی آقای آخوندی درخصوص عدم توسعه ساخت مسکن بود که امروز مستأجران را ناراضی و نسبت به نظام هم بدبین کرده است.

ابوترابی تصریح کرد: وزیر نفت نیز تمام اقدامات بزرگ نفتی ما که باعث می‌شد از وابستگی به نفت خام جدا شویم و به سمت فرآورده آن حرکت کنیم را متوقف کرده است.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون گفت: این دو مورد از بزرگ‌ترین ترک فعل‌های وزرای مذکور بود و همان‌طور که رئیس قوه قضائیه ترک فعل را جرم دانستند، این اقدامات جرم محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: صراحت وزیر نفت این بود که در ایران ساخت پالایشگاه نفتی مقرون به صرفه نیست، بنابراین لازم است که فروش نفت خام داشته باشیم.

ابوترابی افزود: در نتیجه امروز می‌بینیم که در تحریم‌ها چگونه نفت خام ما را نمی‌خرند و اگر سپاه و در دولت گذشته ۸۵ درصد از پالایشگاه ستاره خلیج فارس را نساخته بودند، به‌دلیل اینکه واردات بنزین هم نداریم، امروز ما با بحران بنزین روبرو بودیم.
 

کد خبر 438859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.